Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Alg] Linux GUI programmeren

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik had graag eens jullie meningen en ervaringen geweten.
Het is de bedoeling dat we een embedded device uitrusten met Linux. En daar zou een grafische UI moeten op draaien. Dit zal gebruikt worden in automotive toepassingen in combinatie met een Touchscreen dus ( = grote knoppen en afbeeldingen ).

Nu was m'n vraag hoe jullie de GUI zouden programmeren. Welke tools kunnen jullie aanraden? Ik ken dus eclipse, waarbij ik in c++ wat basisdingen mee kan (niet visueel) .. ik heb ook QT4 al bekeken, maar dit lijkt me niet zo handig om complexe GUI's mee te maken?

Het enige die al vaststaat is de kernel die boot. En momenteel start deze Qtopia op (voor de mensen die dit kennen) .. Dit zou dus mijn programma moeten worden.

Welke taal en ontwikkeltools kunnen julle aanraden uit ervaring?

Bedankt!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

QT is prima op zich om complexe dingen mee te maken, met zowel KDevelop als de CDT plugin van Eclipse gaat het goed.
waar je wel even op moet letten is de licentie van QT, is jouw progsel OSS? Zo ja, dan mag je QT gratis gebruike. Zo nee, dan moet je betalen voor QT.

Meen ik, check het zelf even, maar het was iets in die geest.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Qtopia is toch gewoon Qt met support voor mobiele devices? Persoonlijk lijkt het me ideaal voor dit soort toepassingen, hoewel ik moet toegeven dat ik er geen praktijkervaring mee heb. Het voordeel van Qt is dat het redelijk goed gedocumenteerd is, en het is zeker geschikt voor complexe applicaties en GUI's.

Je zou alleen even moeten uitzoeken of het binnen je budget past. Dit soort libraries zijn meestal niet echt goedkoop.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 20:56

ATS

Mijn persoonlijke ervaringen met Qt (grote Q, kleine t), inclusief Qtopia zijn erg goed. De toolkit werkt prima, de API zit logisch en consistent in elkaar en werkt m.i. prima. Daar kan je uitstekend complexe GUIs mee maken die je met je vingers kan bedienen. Dat heb ik ook gedaan.
De toolkit kost inderdaad geld voor niet-opensource toepassingen, en als je er even snel naar kijkt dan lijkt het nog een heleboel geld ook. Ik denk eigenlijk dat het wel mee valt als je ziet wat je er voor terug krijgt. Die investering verdien je dik terug op bespaarde development en maintenance tijd.

P.S. Geef eens aan waarom Qt 4 je "niet zo handig om complexe GUI's mee te maken?"

[ Voor 6% gewijzigd door ATS op 06-12-2007 17:13 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

Je kan ook Gtk(mm) kiezen. Die heeft een LGPL-licentie, waardoor je (zolang je dynamisch linkt) je prog gewoon closed source kan houden zonder te betalen.

Documentatie is voor de 2 groten (Qt en Gtk) geen probleem.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2007 16:51 ]

• Fugitive1977
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-10 10:57
Wellicht is Kylix van Borland een optie, dat is de Delphi equivalent voor Linux

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:24
Fugitive1977 schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 14:12:
Wellicht is Kylix van Borland een optie, dat is de Delphi equivalent voor Linux
Slechte keuze vind ik: Kylix wordt al jaren niet meer verder ontwikkeld.
Je hebt ook nog wxWidgets, gratis te gebruiken ook voor closed-source apps.
Maar die krijgt dan weer de kritiek dat verschillende versies incompatible kunnen zijn

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 15:56

killercow

eth0

Is het niet ook nuttig om uit te zoeken wat voor grafische server je gaat gebruiken?

Meestal is een X server niet nuttig en niet nodig voor embedded systemen, en kun je wellicht meteen op de Framebuffer kletsen wat je toolkit dan natuurlijk wel "lekker" moet kunnen)

Qt is naar mij idee iig prima geschikt om ingewikkeld gui's mee te bouwen, heel kde is er tenslotte mee gebouwd.

Of misschien idd gewoon python inc GTK.

[ Voor 5% gewijzigd door killercow op 07-12-2007 15:58 ]

openkat.nl al gezien?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kylix vond ik erg buggy, en verder is er niemand meer die echt veel met delphi doet (overdreven, maar het is behoorlijk 'uit'). Als maintainability een issue is, is dat niet echt handig.
verder ontbreekt er afaik een aantal features (aspect oriented programming, unit testing etc) die ook wel leuk zijn bij grotere projecten.
Pagina: 1