wat voor Hardware voor realtime installatie??

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Daikiri
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-01-2025
Wij zijn bezig met een interactieve installatie, die qua software draaid op

Flash + externe software reactevision, voor cam tracking . de camera registreert bepaalde objecten, met ieder zijn eigen functie, die allerlei variabele weergeeft of data oproept, en kortom zorgen voor realtime interactie.

in dit geval met ons zonnestelsel, bewegen van planeten, temperaturen in de ruimte, aarde en zon laten zien, hoe dichter bij de zon hoe heter etc(realtime) van telescoop/inzoom functie, tot weer en door de tijd de toekomst in,.

We zijn opzoek voor juiste hardware om dit te draaien.

Nu draaid het op een grote dell xps duo core, en heeft het als we willen zo 100% cpu in gebruik.

dit is waar we mee bezig zijn: dit is alleen video hier is het nog niet in flash gezet en interactief
maar zo wordt wel de visuele content http://youtube.com/watch?v=rUT2M2YBBd0

Wat voor hardware zou hiervoor het beste zijn?

ons budget is +/- 850 euro (wat speling)

Geluidskaart Esi of Emu
Zolang er maar 2x stereo of 4x mono uitgangen opzitten is het ok.

Randvraag: wat zijn een beetje goede actieve computerspeakers (dus met interne versterker)

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-01 12:13

ThunderNet

Flits!

wat heeft dit met realtime te maken?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Info 0.0 maar hier toch wat vragen:

hoeveel I/O (in data) kan het pakket genereren en moet je hiervan alles opslaan?
moet de data realtime worden verwerkt of kan dit later?
wat is realtime interactie; hoeveel data moet je hiermee extra/meer verwerken?

Sorry, maar zowel het pakket als de functionaliteit zijn ons niet bekend.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Daikiri
@ Thundernet: Realtime berekeningen, ja interactief had beter geweets ,kan de titel alleen niet meer wijzigen.
het is zwaar omdat er realtime constand variabelen worden berekend, en alles aan content invloed op elkaar heeft, mag toch vrij duidelijk zijn in de post.

@ Thundernet: alles is realtime

max3400 : moment, ben info aan het vergaren om je te voorzien van de juiste info

[ Voor 20% gewijzigd door Daikiri op 06-12-2007 14:21 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Daikiri schreef op donderdag 06 december 2007 @ 14:17:
Realtime berekeningen, ja interactief had beter geweets ,kan de titel alleen niet meer wijzigen.
het is zwaar omdat er realtime constand variabelen worden berekend, en alles aan content invloed op elkaar heeft, mag toch vrij duidelijk zijn in de post.
Als de berekeningen realtime worden gedaan, hoeft de interactie dus niet realtime te zijn?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• MAX3400

MAX3400

Daikiri schreef op donderdag 06 december 2007 @ 14:17:
Realtime berekeningen, ja interactief had beter geweets ,kan de titel alleen niet meer wijzigen.
Niet echt, mijn FireFox zorgt ook voor "content" op mijn Temp-files maar dat kan mijn PC makkelijk aan. Waarom? Omdat het niet veel is.

Zonder metingen kan je misschien wel een super-computer aanschaffen met 1024 CPU's en staan ze alsnog op 100%; je moet echt een andere insteek van informatie-verstrekking gaan starten, lijkt me zo.

Verwijderd

welk OS wil/moet je gebruiken? windows is geen optie. een realtime versie van unix zal de truuk wel doen. vervolgens moet je alle IO realtime kunnen afhandelen. kan in principe op een 386. als ook gelijk data verwerkt moet worden zul je wat meer moeten roepen over het aantal acties enbewerkingen.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 14:20:
welk OS wil/moet je gebruiken? windows is geen optie. een realtime versie van unix zal de truuk wel doen. vervolgens moet je alle IO realtime kunnen afhandelen. kan in principe op een 386. als ook gelijk data verwerkt moet worden zul je wat meer moeten roepen over het aantal acties enbewerkingen.
Windows CE ondersteund wel realtime :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou zeggen, een of meer multicore CPU's. Afhankelijk van hoe goed de software geschikt is om over meerdere cores/cpu's te draaien. Maar dat weet jij beter dan wij lijkt me?

En verder is het misschien een idee om eens te gaan kijken of het gebruiken van de kracht van een of meer videokaarten voor dit gebeuren mogelijk is? Tenminste, als die bak ook die beelden rendert, dan lijkt het me best interessant om dat op zo'n manier te doen dat je daar hardwareversnelling kan toepassen vanuit de videokaart?

Mgoed, je verhaal is wat mij betreft nogal onduidelijk, wat er nu precies gebeurd en wat er allemaal door die installatie gerekend/gerendert moet worden? En daarnaast krijg ik uit je startpost ook niet het idee dat je zelf al uitgebreid onderzoek hebt gedaan naar de mogelijkheden? (Wat hier dus wel van je verwacht wordt).

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 06-12-2007 14:25 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Daikiri
We gebruiken windows xp

data streamed via netwerk, binnen zelfde computer, local host, en word in flash geparst.

hier lap tekst over hoe het werkt, kan niet echt specifieke info geven over software, is gewoon reactevision, opensource software die we gebruiken., en de data (netwerk stroom) is constant.

Gebruik van het reacTIVision framework binnen het Starwatch project

ReacTIVision is ontwikkeld door Martin Kaltenbrunner en Ross Bencina van de Music Technology Group aan de Universitat Pompeu Fabra in Barcelona, Spanje.
De software analyseert de camerabeelden en herkent bepaalde patronen. Deze patronen, fiducials genaamd, hebben een amoebe-achtige vorm en bevatten op diverse niveau’s informatie. Zo krijgt iedere fiducial (wanneer deze wordt herkend door de software) een fiducial-ID, sessie-ID, een X-Y locatie en een rotatiewaarde mee. Deze informatie wordt vervolgens verpakt in een zogenaamd packet en kan via een lokaal netwerk volgens het TUIO protocol (ontwikkeld door Till Bovermann) worden verstuurd. Het TUIO protocol is een implementatie van het Open Sound Control protocol, een systeem waarmee data op een bepaalde wijze gestructureerd wordt verpakt en via UDP packets over een netwerk kan worden verstuurd.
In de starTable implementatie is dit een lokaal netwerk tussen reacTIVision 1.3 en Adobe Flash CS3. Om de TUIO-data in Flash te kunnen gebruiken moet er gebruik worden gemaakt van FlashOSC (flosc)2. Packets die over een netwerk worden verstuurd bestaan namelijk in twee varianten: UDP en TCP. Flash heeft geen UDP support maar kan wel omgaan met TCP packets. Flosc bestaat uit een Java-applicatie die de TUIO packets verwerkt en ze omzet naar TCP packets. Deze kunnen vervolgens in Flash worden gebruikt om de gegevens verkregen uit de fiducials op de tafel te transformeren in visuele feedback.
Het resulterende beeld wordt middels een beamer op de onderkant van de plexiglas plaat geprojecteerd. Om de afstand van beamer tot plaat te verkleinen wordt wederom gebruik gemaakt van een spiegel. Aangezien dit beeld erg dynamisch en kleurrijk is wordt het camerabeeld, welke is gericht op het lokaliseren van fiducials, verstoord. Om deze interferentie te voorkomen wordt er gebruik gemaakt van infrarood belichting binnen de installatie. Zwarte inkt absorbeert dit licht, maar wit papier kaatst het terug. Dit zorgt voor een contrastrijk beeld waardoor de structuur van fiducials beter te herkennen is. De lens van de camera bevat is uitgerust met een infrarood doorlaat filter (en bevat bovendien geen infrarood cut-filter zoals de meeste camera’s) waardoor voornamelijk alleen de frequentie van infrarood licht wordt geregistreerd. Hierdoor is licht in het visuele spectrum geen belemmering meer voor het herkennen van de fiducials en wordt de interferentie met het beeld van de beamer uitgeschakeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Daikiri op 06-12-2007 14:28 ]

• Daikiri
Software: heeft geen eigen opties om verschillende cores voor specifieke onderdelen te gebruiken.
dus alleen windows functies om dat te doen.

• MAX3400

MAX3400

Heb je al gezocht/gevraagd in http://sourceforge.net/forum/forum.php?forum_id=515398

Want zover ik het kan beoordelen wordt het ook veel gebruikt door instituten die een factor 100 meer aan financien hebben voor hun hardware. Ik zou trouwens al denken dat XP niet eens het handigste OS is maar dat je een server-versie moet gaan draaien.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

En welk deel verbruikt vooral CPU kracht? De beeld analyse tool, of het hele flash gebeuren? Het lijkt me dat flash hier niet echt geniaal voor is en dat je daar beter een applicatie voor zou kunnen maken/gebruiken die gebruikt maakt van OpenGL ofzo, zodat je videokaart ook mee kan helpen, maar misschien zit ik helemaal de verkeerde kant uit te denken?

* Orion84 snapt ondertussen nog steeds eigenlijk geen hout van wat hier nou precies de bedoeling van is verder :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-01 09:33
Meestal wordt onder realtime ( http://en.wikipedia.org/wiki/Real_time ) bij computers wat anders verstaan, volgens ben je meer op zoek naar iets wat het op een acceptabele framerate kan houden. (zo van 25 fps ofzo).

Volgens mij kan je je beter afvragen wat zoveel cpu vreet dan om gelijk een zo snel mogelijke computer te kopen, zitten volgens mij nogal wat bottlenecks in dat hele systeem als ik het zo lees.
- versturen data via TCP.
- data door verschillende software lagen.
- Flash. als ik het goed begrijp wordt het hele zaakje aangestuurd vanuit flash? Misschien betere/snellere zaken voor te vinden?

[ Voor 48% gewijzigd door PaveloW op 06-12-2007 14:37 ]

• Daikiri
Software

Windows xp

Flas + reactivision

visuele elementen in flash zijn clips, geen realtime rendering nodig.

Wij hebben de software niet zelf gemaakt , we hebben het werkend en het draaid.
Uit bevindingen van andere die het gebruikt hebben, is een zware pc wel vereist , en een duo core zoiezo, de info die ik hier boven heb gegeven is de info die ik zo kan geven.

Flash 70% cpu
Reactivison zo rond 30%

[ Voor 5% gewijzigd door Daikiri op 06-12-2007 14:35 ]

Verwijderd

Het komt er dus op neer dat de camera een kwak data produceerd die herkent moet worden van udp naar tcp getranformeerd (denk aan packet loss) weer naar beelden getransformeerd en naar een beamer gestuurd. Denk ik. de hard ware die je nodig hebt is afhankelijk van de hoeveelheid bits die de camera uitspuugt. aan gezien je direct feedback wil hebben zul je niet te veel hoeven te bufferen.

b.t.w. waar is de geluids kaart voor nodig???

• MAX3400

MAX3400

Daikiri schreef op donderdag 06 december 2007 @ 14:33:
Software

Windows xp

Flas + reactivision

visuele elementen in flash zijn clips, geen realtime rendering nodig.

Wij hebben de software niet zelf gemaakt , we hebben het werkend en het draaid.
Uit bevindingen van andere die het gebruikt hebben, is een zware pc wel vereist , en een duo core zoiezo, de info die ik hier boven heb gegeven is de info die ik zo kan geven.
Allemaal leuk en aardig maar dit zegt nog steeds niks.

Ik kan je 2 compleet verschillende systemen aanraden die beiden "redelijk voldoen" aan je vraagstelling. Maar wel met de kans dat beide systemen niet "voldoende" zijn voor jou/jullie.

Er zijn toch echt cijfertjes nodig wat de PC NU doet, I/O naar HD, I/O over alle externe interfaces, CPU-cycles die gebruikt worden voor .... en noem maar op. Pas dan kan iemand roepen wat een betere machine zou zijn.

Sowieso; beter dan wat want je huidige/oude systeem heb je ook nog niet gepost.

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 06-12-2007 14:36 ]

Verwijderd

welk effect heeft het als je de flash appicatie op 1 core zet via de task manager???

Verwijderd

Even info van een ander teamlid:

De processor waar we nu op draaien is een
Intel Core2 6400@2.13GHz met 2GB RAM.

Reactivision verbruikt 9-12% CPU en 22.228K Mem Usage.
Omdat de uiteindelijke versie van de Flash-software veel uitgebreider kan zijn dan wat we nu hebben is het moeilijk iets te zeggen over het CPU verbruik van Flash. In ieder geval zal Flash zoveel mogelijk CPU verbruiken als mogelijk is. Binnen Flash wordt gebruik gemaakt van AS3.

We gebruiken Flash omdat er geen tijd is om C++ inc. OpenGL te gebruiken. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van OpenGL acceleratie op de videokaart helaas.

De communicatie tussen ReacTIVision en Flash wordt verzorgd door een Open Sound Control implementatie genaamd TUIO. Via een lokaal netwerk wordt UDP data verzonden vanuit reacTIVision, omgezet naar XMLSocket data voor Flash d.m.v. FlashOSC en daarna geparsed. Ik kan zo niet zeggen hoeveel packets per seconde geparsed (kunnen) worden maar hoe meer hoe beter natuurlijk.

Nu is dus de vraag in hoeverre we nu al kunnen bepalen hoe dit te optimaliseren is.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zoek eens uit in hoe de support van flash (Flash player dus neem ik aan?) is voor meerdere cores/cpu's.

En als er toch al network support in zit, dan kan je dus de analyse applicatie (samen met de tool die het omzet naar TCP) ook op een andere bak draaien dan de bak die het flash gebeuren voor rekening neemt? Scheelt toch ook weer een schep CPU tijd en een boel I/O en dergelijke?

[ Voor 75% gewijzigd door Orion84 op 06-12-2007 15:15 ]

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-01 09:33
Maar het komt er dus op neer dat Flash dus het meeste van de processor trekt en je daarbinnen niets meer kunt optimalizeren (is me niet duidelijk of de flash app zelf ook een extern/niet open programma is).
Zoals je zelf al zegt wordt het uiteindelijke programma/flash nog zwaarder, lijkt me misschien handig om te kijken wat daar nog aan snelheid uit te halen is, dan te proberen een snellere computer te vinden.
Denk gewoon niet dat je binnen dat budget een dusdanige betere computer kan vinden dan dat je nu hebt die het wel goed zou trekken.

Verwijderd

De computer die we nu gebruiken is dan ook wel erg goed, het is een Dell XPS van school. Begin volgende week gaan we alles verhuizen naar een computer die onder onze specs zit om te kijken hoe alles dan loopt.
Ik zal gaan uitzoeken hoe de support voor meerdere CPU's is in Flash. Is het in Windows XP mogelijk om bepaalde processen expliciet op 1 core te laten draaien? Het scheiden van reacTIVision en Flash door ieder een eigen CPU toe te wijzen zal wellicht schelen in de performance?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mja, XPS, hebben die standaard niet een hele krachtige en dure videokaart aanboord? Als je die toch niet benut, neem dan een wat beter samengesteld systeem, wat alleen aan boord heeft wat strikt noodzakelijk is, waardoor je bijvoorbeeld wel een zo snel mogelijke CPU kan kopen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 15:17:
De computer die we nu gebruiken is dan ook wel erg goed, het is een Dell XPS van school. Begin volgende week gaan we alles verhuizen naar een computer die onder onze specs zit om te kijken hoe alles dan loopt.
Ik zal gaan uitzoeken hoe de support voor meerdere CPU's is in Flash. Is het in Windows XP mogelijk om bepaalde processen expliciet op 1 core te laten draaien? Het scheiden van reacTIVision en Flash door ieder een eigen CPU toe te wijzen zal wellicht schelen in de performance?
misschien je kunt het makkelijk proberen door in taskmanager een affinity op een bepaalde core te zetten voor een proces. flash op de ene reacTIVision op de andere.

• Daikiri
Voor sommige is de info nog te weinig die we hebben gegeven, maar meer hebben we niet echt.

Kan je ons een setup voorleggen, die heel goed is voor veel data verwerken , en goed met grote hoeveelheden data kunnen. Uiteraard is dit nog heel algemeen, maar misschien zijn er proc, memmory, en moederbord combi's die net wat beter samengaan dan wat iemand met wat minder verstand zou samenstellen.

Dus wat voor setup zou uitermate geschikt zijn voor zoiets als dit..,
Pagina: 1