Toon posts:

[Indesign] Boekje maken, vraagjes ivm bundelen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.474 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

Ik werk als allrounder in de Multimedia en grafische wereld. Websites maken (asp.net, flash etc..), kleinschalig drukwerk zoals flyers, affiches, intern netwerk enzovoort. Vanalles zowat een beetje en m'n job boeit me enorm dankzij deze afwisseling.

Maar nu sta ik terug voor een uitdaging. Namelijk het ontwerpen van een boekje wat ik tot op heden nog nooit heb gedaan en dus ook geen ervaring bij heb.

Een afmeting van 27cm hoog op 21cm is gewenst. Ik heb hierop mijn ontwerp in Indesign gebaseerd en heb nu in het totaal een 42 tal pagina's. Onze voorkeur gaat naar zo'n boekje:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/woutje/KaftVoorbeeld.jpg

Zoals je kunt zien, heb ik reeds een schetsje van de pagina bundeling gemaakt waarbij me opviel dat de bladen telkens per twee geplooid worden. Dit lijkt me een logische manier van bundelen aangezien de plooi van de buitenste pagina geen milimeters breed hoeft te zijn.

Nu mijn vraagjes naar jullie kenners/professionele DTPers:
  1. de bladen moeten perfect 27 x 21cm groot zijn, aangezien de buitenste pagina telkens ietsjes groter is (door de plooi) moet ik hiermee rekening houden in mijn ontwerp. Maw. breedte = 27cm + 2mm afloop + plooi. En dan neem ik aan dat de drukker alle blaadjes eens geplooid en gebundeld mooi afsnijdt op 27cm.
    Lijkt allemaal best wel logisch dacht ik. Maar mijn pagina's bevatten telkens een kader die 1 cm van de rand is. Het is dus de bedoeling dat na het snijden die rand nog steeds op 1cm is en dus bvb niet afwijkt voor de buitenste pagina's (dankzij de plooi). Kan iemand mij dit wat verduidelijken hoe dit precies werkt?
  2. Bij het voorbeeldboekje van Porsche (en de meeste boekjes) is de eerste pagina en de laatste pagina aana de kaft geplakt. Ik neem aan dat dit het ontwerp niet beïnvloedt en dus puur een regeling met de drukker is?
  3. De grootte van de kaft is afhankelijk van de hoeveelheid pagina's het boekje bevat? Dit kan ik dus perfect te weten komen bij de drukker als ik hem de aantal pagina's doorgeef en type/dikte kaft?
  4. Betreft de schikking/volgorde van de pagina's. Zoals ik aan m'n voorbeeldboekje kan zien, volgen de pagina's elkaar niet op zoals in m'n ontwerp, dit door de manier van bundelen. Is het de bedoeling dat de pagina's van m'n ontwerp in Indesign zo zijn opgesteld dat de volgorde juist is? Lijkt mij een verwarrende opgave. Of weet de drukker hier raad mee?
Ik zou voor mijn vraagjes natuurlijk het beste eens met de drukker contact op nemen maar deze is momenteel in verlof.

Daarom hoop ik dat jullie eventueel mijn vraagjes wat kunnen verduidelijken?

Alvast bedankt!
groetjes

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-01 09:35
Ik heb afgelopen jaar met een groepje een almanak gemaakt voor de studentenvereniging. onze drukker had het volgende:
  1. Ontwerp je pagina's zoals je ze wil hebben, laat al je design echter 5mm doorlopen aan alle kanten. Nadat het boek gebonden is wordt het gesneden. Dit kan soms een beetje afwijken en je wil niet dat je witte randjes aan de zijkant hebt.
    Verder moet je er rekening mee houden dat je belangrijke dingen zoals pagina nummers minimaal 5-10mm van de rand af houd, wederom voor de snij marge.
  2. De eerste en laatse pagina zitten idd aan de kaft geplakt. Het kost bij de meeste drukkers echter wel meer om die pagina's ook te laten bedrukken. Hierover zou je je drukker moeten vragen.
  3. Voor kaften kun je het beste bij de drukker gaan kijken wat ie in de aanbieding heeft. Kwa dikte zou ik me niet druk maken, dit is variabel.
  4. Ontwerp je boek zoals je hem wil, dus gewoon de pagina's in de goede volgorde. De drukker zal dit zelf op de goede plek zetten.
Waar je verder nog rekening mee moet houden:
  • Een boek bestaat uit een aantal katernen. Deze bestaan meestal uit 16 of 32 pagina's (drukker afhankelijk). Zorg dus ook dat je totaal aantal bladzijden deelbaar is door dat getal. Het zou zonde zijn als je voor een extra katern betaald terwijl je er maar 2 pagina's van gebruikt.
  • Een drukker heeft vaak nog vele leuke extra's. Hier betaal je wel wat meer voor, maar het maakt je boek wel leuker. Zo kun je denken aan leeslintjes, uitklap pagina's en speciale kaften.
Succes met je boek! wat voor boek word het eigenlijk?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

Topicstarter
DaNiEl KuNsT schreef op donderdag 06 december 2007 @ 13:21:
...
Succes met je boek! wat voor boek word het eigenlijk?
Hey Daniel! Dank je voor de verduidelijking. dat helpt me in ieder geval een stapje verder!

het wordt een sponsorboekje voor een Nascar rijder in Amerika. Die hiermee sponsors zal zoeken, meer bepaald: Marathon, zit in de Oil business en is serieus wat geld mee gemoeid.

Maw. het moet dus in orde zijn :) Als alles perfect lukt, zal ik hetzelfde nog eens over doen voor 2 FIA GT3 rijders. Ik werk voor mensen in de autosport wereld, vandaar.

Dit is wat ik nu ongeveer heb (enkel screenshots samengevoegd) voorbeeld

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2007 13:46 ]

Verwijderd

overigens zit de eerste en laatste pagina niet vast aan de kaft. Pagina's zitten per zoveel (vaak 32 of 16) in een katern, die zitten aan elkaar en dat zooitje (het boekblok) wordt met een schutblad aan de kaft geplakt, dat schutblad is vaak een wat dikker papier, kan ook gekleurd eventueel, of bedrukt.

Je blijft bijna altijd houden dat je 1m-van-de-kant dingetje in het midden van een katern wat dichter naar de rand zit, maar dat is echt heel weinig (per pagina verschuift het een papierdikte) De boel wordt wel recht afgesneden door de drukker.

stel je hebt een stapel pagina's:
code:
1
------

die vouw je dan dubbel, waardoor je een soort v-vorm krijgt:
code:
1
<===<

en de drukker snijdt het dan netjes af
code:
1
<===

en de binder naait de katernen aan elkaar:
code:
1
2
3
|<===
|<===
|<===

dat is dan een boekblok

In jouw geval moet je er vooral voor zorgen dat de plaatjes links en het zwart doorlopen van de pagina af (bleeding), om te voorkomen dat de drukker net naast het randje snijdt en je dus een stukje wit krijgt

dikte van de rug kan de drukker je vertellen en is afhankelijk van het soort papier en het aantal pagina's

de volgorde laat je in het algemeen gewoon normaal, je levert vaak een pdf aan, hoe precies, dat moet je even met de drukker overleggen. Wat ik heb meegemaakt is:

- elke pagina apart, inclusief bleeds
- elke pagina apart, maar geen bleed in het midden (gutter)
- per spread, dus 2 opeenvolgende pagina's met bleeds.

Het op volgorde zetten doet de drukker voor je, want dat is afhankelijk van het katernformaat, wat weer afhankelijk is van hoeveel pagina's er op 1 drukvel kunnen.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2007 13:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mophor, hartelijk dank voor uw toelichting! Ik neem aan dat een afloop van 2mm wel volstaat maar dat hoor ik wel van de drukker eens die terug uit verlof is..

Verwijderd

Ga gerust uit van ten minste 3mm afloop. (nog liever 5mm, zoals Daniel meldde)

Door al dat vouwen van de katerns heb je al gauw 1 á 2mm verloop.
Houdt er rekening mee dat je de teksten minstens 10mm van alle snij/vouwlijnen houdt. Het is vervelend als je tekst net wegvalt in een vouw, of afgesneden wordt.
Koppen kan je evt wel laten doorlopen over de vouw.
Pagina: 1