Beste allen,
Ik werk als allrounder in de Multimedia en grafische wereld. Websites maken (asp.net, flash etc..), kleinschalig drukwerk zoals flyers, affiches, intern netwerk enzovoort. Vanalles zowat een beetje en m'n job boeit me enorm dankzij deze afwisseling.
Maar nu sta ik terug voor een uitdaging. Namelijk het ontwerpen van een boekje wat ik tot op heden nog nooit heb gedaan en dus ook geen ervaring bij heb.
Een afmeting van 27cm hoog op 21cm is gewenst. Ik heb hierop mijn ontwerp in Indesign gebaseerd en heb nu in het totaal een 42 tal pagina's. Onze voorkeur gaat naar zo'n boekje:

Zoals je kunt zien, heb ik reeds een schetsje van de pagina bundeling gemaakt waarbij me opviel dat de bladen telkens per twee geplooid worden. Dit lijkt me een logische manier van bundelen aangezien de plooi van de buitenste pagina geen milimeters breed hoeft te zijn.
Nu mijn vraagjes naar jullie kenners/professionele DTPers:
Daarom hoop ik dat jullie eventueel mijn vraagjes wat kunnen verduidelijken?
Alvast bedankt!
groetjes
Ik werk als allrounder in de Multimedia en grafische wereld. Websites maken (asp.net, flash etc..), kleinschalig drukwerk zoals flyers, affiches, intern netwerk enzovoort. Vanalles zowat een beetje en m'n job boeit me enorm dankzij deze afwisseling.
Maar nu sta ik terug voor een uitdaging. Namelijk het ontwerpen van een boekje wat ik tot op heden nog nooit heb gedaan en dus ook geen ervaring bij heb.
Een afmeting van 27cm hoog op 21cm is gewenst. Ik heb hierop mijn ontwerp in Indesign gebaseerd en heb nu in het totaal een 42 tal pagina's. Onze voorkeur gaat naar zo'n boekje:

Zoals je kunt zien, heb ik reeds een schetsje van de pagina bundeling gemaakt waarbij me opviel dat de bladen telkens per twee geplooid worden. Dit lijkt me een logische manier van bundelen aangezien de plooi van de buitenste pagina geen milimeters breed hoeft te zijn.
Nu mijn vraagjes naar jullie kenners/professionele DTPers:
- de bladen moeten perfect 27 x 21cm groot zijn, aangezien de buitenste pagina telkens ietsjes groter is (door de plooi) moet ik hiermee rekening houden in mijn ontwerp. Maw. breedte = 27cm + 2mm afloop + plooi. En dan neem ik aan dat de drukker alle blaadjes eens geplooid en gebundeld mooi afsnijdt op 27cm.
Lijkt allemaal best wel logisch dacht ik. Maar mijn pagina's bevatten telkens een kader die 1 cm van de rand is. Het is dus de bedoeling dat na het snijden die rand nog steeds op 1cm is en dus bvb niet afwijkt voor de buitenste pagina's (dankzij de plooi). Kan iemand mij dit wat verduidelijken hoe dit precies werkt? - Bij het voorbeeldboekje van Porsche (en de meeste boekjes) is de eerste pagina en de laatste pagina aana de kaft geplakt. Ik neem aan dat dit het ontwerp niet beïnvloedt en dus puur een regeling met de drukker is?
- De grootte van de kaft is afhankelijk van de hoeveelheid pagina's het boekje bevat? Dit kan ik dus perfect te weten komen bij de drukker als ik hem de aantal pagina's doorgeef en type/dikte kaft?
- Betreft de schikking/volgorde van de pagina's. Zoals ik aan m'n voorbeeldboekje kan zien, volgen de pagina's elkaar niet op zoals in m'n ontwerp, dit door de manier van bundelen. Is het de bedoeling dat de pagina's van m'n ontwerp in Indesign zo zijn opgesteld dat de volgorde juist is? Lijkt mij een verwarrende opgave. Of weet de drukker hier raad mee?
Daarom hoop ik dat jullie eventueel mijn vraagjes wat kunnen verduidelijken?
Alvast bedankt!
groetjes