Extra opslag nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:47
Naja zoals de titel al beschrijft heb ik extra opslag ruimte nodig. Niet moeilijk, gewoon een extra harde schijf er bij kopen. En daar komt het om de hoek om zetten. Ik heb geen ruimte meer in mijn kast, dus het moet een externe worden. Nou wil ik voorbereid zijn op de toekomst, gezien ik 500gb in 1 maand vol gooi. Okey misschien was die maand ook wel extreem, maar ik wil dus een grotere mogelijkheid hebben dan een extra 500gb. Dus ik wil extern meerdere hardeschijven, en het liefst in JBOD.

Nu zijn er een aantal mogelijkheden, je hebt van AC ryan een behuizing waar 2 schijven in kunnen. Dit zou precies op dit moment aan mijn behoefte kunnen voldoen, echter kan ik dan niet meer uitbreiden. (ik haal 1 schijf uit mijn computer die ik samen met een nieuwe schijf als 1 wil hebben)

Daarnaast heb je ook nog NAS stations, alleen deze vind ik erg duur maar de mogelijkheid is wel aanwezig om er 3+ hardeschijven er in te zetten. En deze verbinding is te traag, via netwerk. (er ligt hier 100, en mijn computer kan wel 1000 aan. Maar dan nog met het HD film materiaal van tegenwoordig vind ik het niet de beste oplossing. 100 is overigens te weinig voor HD film materiaal, dvd lukt net.)

Als laatste optie die ik zelf heb bedacht, ik heb nog een computer kast over. Inclusief redelijke inhoud. Hier zou ik deze hardeschijven ook in kwijt kunnen en zelfs nog verder uitbreiden. Doormiddel van een RAID kaartje zou ik ook nog de JBOD aan moeten kunnen. Alleen zit ik hier met de communicatie met mijn computer. Gezien een netwerk verbinding te traag is voor wat ik er mee wil doen. Is er nog een andere mogelijkheid? Ik zat te denken aan eSATA verbinding, maar ik weet niet of dit werkt en hoe dit werkt. Mogelijk dat jullie mij nog op ideeen kunnen brengen?

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:51
erikfw schreef op donderdag 06 december 2007 @ 12:11:
Naja zoals de titel al beschrijft heb ik extra opslag ruimte nodig. Niet moeilijk, gewoon een extra harde schijf er bij kopen. En daar komt het om de hoek om zetten. Ik heb geen ruimte meer in mijn kast, dus het moet een externe worden. Nou wil ik voorbereid zijn op de toekomst, gezien ik 500gb in 1 maand vol gooi. Okey misschien was die maand ook wel extreem, maar ik wil dus een grotere mogelijkheid hebben dan een extra 500gb. Dus ik wil extern meerdere hardeschijven, en het liefst in JBOD.

Nu zijn er een aantal mogelijkheden, je hebt van AC ryan een behuizing waar 2 schijven in kunnen. Dit zou precies op dit moment aan mijn behoefte kunnen voldoen, echter kan ik dan niet meer uitbreiden. (ik haal 1 schijf uit mijn computer die ik samen met een nieuwe schijf als 1 wil hebben)

Daarnaast heb je ook nog NAS stations, alleen deze vind ik erg duur maar de mogelijkheid is wel aanwezig om er 3+ hardeschijven er in te zetten. En deze verbinding is te traag, via netwerk. (er ligt hier 100, en mijn computer kan wel 1000 aan. Maar dan nog met het HD film materiaal van tegenwoordig vind ik het niet de beste oplossing. 100 is overigens te weinig voor HD film materiaal, dvd lukt net.)

Als laatste optie die ik zelf heb bedacht, ik heb nog een computer kast over. Inclusief redelijke inhoud. Hier zou ik deze hardeschijven ook in kwijt kunnen en zelfs nog verder uitbreiden. Doormiddel van een RAID kaartje zou ik ook nog de JBOD aan moeten kunnen. Alleen zit ik hier met de communicatie met mijn computer. Gezien een netwerk verbinding te traag is voor wat ik er mee wil doen. Is er nog een andere mogelijkheid? Ik zat te denken aan eSATA verbinding, maar ik weet niet of dit werkt en hoe dit werkt. Mogelijk dat jullie mij nog op ideeen kunnen brengen?
ik denk dat de beste optie hier is een losse pc samenstellen, en deze verbinden middels gigabit netwerk. de flexibiliteit die je hierdoor hebt is vele male groter dan een losse hdd behuizing met ruimte voor meerdere schijven. de snelheid van Gigabit is meer dan voldoende voor het streamen van Full HD content. daarnaast is een pc in staat hogere snelheden te leveren dan een NAS device straight out of the box.

je geeft aan dat een netwerk verbinding te traag is voor wat je ermee wil doen, mijn vraag is dan, wat wil je ermee doen?

wat je ook nog kan doen is een controller in je huidige pc hangen, en externe boxen kopen (dus losse) voor elke schijf (of 2 schijven) koop je een losse behuizing, welke je koppelt via eSATA naar je controller

[ Voor 6% gewijzigd door LinuZZ op 06-12-2007 12:33 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• erikfw
LinuZZ schreef op donderdag 06 december 2007 @ 12:20:
[...]
je geeft aan dat een netwerk verbinding te traag is voor wat je ermee wil doen, mijn vraag is dan, wat wil je ermee doen?
De bedoeling is met name films er vanaf te bekijken. Op een 100mbs lan kan ik hier thuis met moeite een dvd bekijken. Ik haal daarmee ongeveer 8mb/s. En daarmee happeren dvds af en toe. Als ik een film van 1080p wilt bekijken, kan ik het vergeten. Dat lukt niet, dan staat hij constant stil om te bufferen en tot gevolg ook nog eens dat het gelijk niet meer synchroom loopt met het beeld, gebeurt overigens ook met een dvd als die even stil valt. Vandaar dat ik geen fan ben van deze verbinding, nou is gigabit wel in theorie 10x sneller. Maar daar heb ik nog geen ervaring mee, dus daar kan ik niet zo veel over zeggen...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

erikfw schreef op donderdag 06 december 2007 @ 12:32:
[...]

De bedoeling is met name films er vanaf te bekijken. Op een 100mbs lan kan ik hier thuis met moeite een dvd bekijken. Ik haal daarmee ongeveer 8mb/s. En daarmee happeren dvds af en toe. Als ik een film van 1080p wilt bekijken, kan ik het vergeten. Dat lukt niet, dan staat hij constant stil om te bufferen en tot gevolg ook nog eens dat het gelijk niet meer synchroom loopt met het beeld, gebeurt overigens ook met een dvd als die even stil valt. Vandaar dat ik geen fan ben van deze verbinding, nou is gigabit wel in theorie 10x sneller. Maar daar heb ik nog geen ervaring mee, dus daar kan ik niet zo veel over zeggen...
Een DVDfilm trekt zo'n 1.4MB/s, dat moet dus over een 100Mb lijntje meer dan prima gaan. Een 1080p film trek ik ook zonder probs over mijn 100Mb lijn (omdat je echt nooit 8MB/s aan data hebt). Dat het ding dus continu loopt te bufferen lijkt me eerder liggen aan een brak netwerk als dat dat in theorie niet zou gaan werken, want het is snel genoeg.
Een Gbit netwerk is natuurlijk aan te raden, zeker als je met 1080P materiaal gaat werken dat toch vrij groot is. Mijn Gb switch heeft momenteel wat kuren, anders ligt er ook gewoon 1Gb.
Ik heb een aparte pc waar deze dingen opstaan, van die pc is de pcibus de bottleneck, dus trek zo'n 30MB/s, maar dat is echt meer dan snel genoeg voor de flinkste 1080P film die ik heb.

Investeer wel in fatsoenlijke netwerkapparatuur. Als je nu bijv met realtek 8139s werkt, dan is het niet vreemd dat het spul een keertje hapert.

• LinuZZ
erikfw schreef op donderdag 06 december 2007 @ 12:32:
[...]

bedoel je hier 8mbps of 8MBps, als het namelijk zo is dat een dvd hapert dan zou ik eerst eens proberen dit probleem te takelen, 100 MBit moet RUIM voldoende zijn voor een DVD, en zelfs Full HD moet ook nog wel te halen zijn over 100 MBit volgens mij.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Waarom niet gewoon een bigtower kast nemen met een goede voeding en je computer en alle schijven daar in hangen? Dan heb je voldoende mogelijkheden om er nog schijven bij te hangen en het is een stuk netter dan externe schijven of 2 kasten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• erikfw
Ik denk dat een dvd niet lukt vanwege het feit dat ik niet de enige gebruiker ben van het netwerk. Van die pc waar nu alles opstaat word ook muziek en software in opgeslagen. En deze worden ook af en toe toegesproken. Daarnaast trekt via de nieuwsgroepen internet ook nog een deel van het netwerk. Ik denk dat daarom alles in totaal dit veroorzaakt.
Een grotere kast is geen optie, ik heb nou een lanbox van thermaltake. De reden om die te kopen was het formaat en die koelingsmogelijkheden die er inzitten. Daarnaast is hij licht en gemakkelijk mee te nemen. (niet dat dit vaak gebeurt, maar toch...)
Ik denk dat inderdaad het beste is, zoals ik hierboven lees, over ga op gigabit. Als dit voldoen blijkt te zijn

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

www.netapp.com ?

500GB/maand is veel vooral als je er niet bij vermeldt dat je daar misschien 400GB/maand weer van weggooit om welke reden dan ook.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• erikfw
MAX3400 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 16:23:
www.netapp.com ?

500GB/maand is veel vooral als je er niet bij vermeldt dat je daar misschien 400GB/maand weer van weggooit om welke reden dan ook.
Daar ben ik me zeker van bewust dat 500gb in een maand veel is. Nou zal ik die 400 niet halen met wat ik weg gooi. Eerder in de richting van de 150 tot 200. Maar die site die je gaf is iets te professioneel voor mij :9
Maar ik ben er nu bijna zeker van dat ik voor de combinatie van een pc met een gigabit ga. En dan link ik hem rechtstreeks aan mijn computer (misschien nog met een switch er tussen, maar dat weet ik nog niet zeker)

Als de rest van het netwerk 100mb lan is. En ik plaats tussen 2 computers die gigabit hebben een switch die dit ook aan kan. En dit aansluit op het netwerk dat 100 is. Communiceren deze 2 computers dan op gigabit of schroeven zich zelf terug?

• LinuZZ
erikfw schreef op donderdag 06 december 2007 @ 20:31:
[...]

Daar ben ik me zeker van bewust dat 500gb in een maand veel is. Nou zal ik die 400 niet halen met wat ik weg gooi. Eerder in de richting van de 150 tot 200. Maar die site die je gaf is iets te professioneel voor mij :9
Maar ik ben er nu bijna zeker van dat ik voor de combinatie van een pc met een gigabit ga. En dan link ik hem rechtstreeks aan mijn computer (misschien nog met een switch er tussen, maar dat weet ik nog niet zeker)

Als de rest van het netwerk 100mb lan is. En ik plaats tussen 2 computers die gigabit hebben een switch die dit ook aan kan. En dit aansluit op het netwerk dat 100 is. Communiceren deze 2 computers dan op gigabit of schroeven zich zelf terug?
de 2 GBit pc's communiceren met de switch met een snelheid van 1000 MBit, in theorie kun je met 10 100 MBit pc's leechen van je GBit pc.

hoeveel data heb je nu eigenlijk, en wat ben je van plan erbij te nemen, en wat is het budget dat je hebt?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:02
Is een drobo niets voor jou ? http://www.drobo.com/

Verwijderd

MAX3400 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 16:23:
www.netapp.com ?

Ja en dan even 8MiB/s HD-1080p streamen zeker. >:)

Als dat al lekker werkt, dan werkt het maar één kant op. Tenzij je iets als glasvezel-internet hebt. Bovendien twijfel ik of NetApp wel zoveel bandbreedte biedt aan je.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2007 21:22 ]

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

3DDude

I void warranty's

LinuZZ schreef op donderdag 06 december 2007 @ 21:16:
[...]

de 2 GBit pc's communiceren met de switch met een snelheid van 1000 MBit, in theorie kun je met 10 100 MBit pc's leechen van je GBit pc.

hoeveel data heb je nu eigenlijk, en wat ben je van plan erbij te nemen, en wat is het budget dat je hebt?
Inderdaad nog niet gedacht om kleine hardeschijven zoals paar 120 / 200 / 250 gb'rs te vervangen voor 750'rs of 1tb?

Be nice, You Assholes :)

• erikfw
Op het moment zijn het 1x 500 en 2x 250 en 1x200. En die ene 500 wil ik er uitnemen en van daaruit met schijven van 500 of hoger gaan uitbreiden. (de andere schijven zijn voor -muziek en software, -download opslag, -windowsschijf. Die voldoen ook aan hun grootte)Het budget is ongeveer 200. Maar ik heb dan al wel een pc met mobo/proc/voeding/kast die ik dan kan uitbreiden. Enige wat ik dan zou moeten doen is een raid kaartje, anders overstroomt mn verkenner van de hardeschijven :9 En mogelijk een gigabit switch als dat werkt als ik het op de rest van het netwerk aansluit...

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:12

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

erikfw schreef op donderdag 06 december 2007 @ 16:22:
Ik denk dat een dvd niet lukt vanwege het feit dat ik niet de enige gebruiker ben van het netwerk. Van die pc waar nu alles opstaat word ook muziek en software in opgeslagen. En deze worden ook af en toe toegesproken.
Maar een DVD is net 10% van je 100Mbit bandbreedte en muziek iets van 0,2%. Dan hou je dus nog 89,8% over voor andere zaken :P

Hier op ons 100 Mbit thuisnetwerkje wordt op een druk moment 10Mbit verstookt door usenet/torrents, een paar software installaties vanaf de server (dus dvd's die zo snel mogelijk gestreamd worden), een paar mp3tjes en een HD-film die in de huiskamer draait. Dit alles zonder haperingen, terwijl er meer gebeurd dan op jouw netwerk.
Dus er klopt echt iets niet :) Zelfs HD met de hoogste bitrate (blu-ray/hd-dvd @ 36Mbit/s) moet je netwerkje met 2 vingers in z'n neus kunnen afhandelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 06-12-2007 22:47 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een nog veel goedkopere oplossing: koop een fatsoenlijke kast? ;)

Kast + eventueel een SATA kaartje met 4 poortjes ofzo en je kan weer een tijdje vooruit. Daar ram je dan 750 gig schijven in (die zijn vrij voordelig) en klaar is Erik. :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 21:21:
[...]

Ja en dan even 8MiB/s HD-1080p streamen zeker. >:)

Als dat al lekker werkt, dan werkt het maar één kant op. Tenzij je iets als glasvezel-internet hebt. Bovendien twijfel ik of NetApp wel zoveel bandbreedte biedt aan je.
Dit dingetje zou je, met een beetje passen en meten, in je huiskamer kwitj kunnen... :+

Maar on-topic; ik denk na de overige reakties inderdaad ook wel dat de TS Het beste uit is door een "kast+schijven" neer te zetten. Verderop op GoT staan er nog wat topics zoals "het grote NAS topic" maar ik zou ook zeker aanraden om eens te kijken naar posts/software omtrent FreeNAS.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1