Toon posts:

[Ervaringen] ivm upgrade naar P35 mobo & C2D/C2Q

Pagina: 1
Acties:
  • 89 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

Ik ben van plan om in januari een pc-upgrade te gaan doen. Enkele onderdelen staan al vast (want die heb ik al):

Kast
Chieftec Dragon miditower black (modulair opgebouwd, groot genoeg voor alles, mooie kast)

DVD-rewriter/combi
NEC 3520, twee jaar geleden gekocht, aansluiting via IDE (P-ATA)

Soundcard
Creative Audigy Player PCI, wellicht vervangen door onboard soundcard???

OS
Windows XP Prof, jaren geleden gekocht en hoef niet persé over naar Vista :X , dus nog goed genoeg…

Floppy drive
Standaard dingetje

Casefans
3 stuks 80mm fans, geen ledjes, merk Coolermaster, geluid 19 dBA per stuk

Overig
Monitor houdt ik voorlopig zoals ‘ie is, muis, toetsenbord en speakers idem dito.

Wat ga ik dan wel vervangen? Nou, via www.sallandautomatisering.nl heb ik binnen mijn budget (800-850 euro) al een hele leuke upgrade samen kunnen stellen, alleen zijn er bepaalde keuzes die ik moet maken waarbij ik het even niet snap. Daarom wil ik graag jullie hulp inschakelen.
De PC moet redelijk stil zijn (moet in huiskamer komen te staan, ik mag hem wel horen maar geluid van de tv op 4 meter afstand moet erbovenuit komen). Ook moet de PC stabiel zijn. Ik ga de PC vooral gebruiken voor games en fotobewerking. Ik hoef niet de aller- aller- allersnelste PC van de wereld te hebben, hij moet het vooral goed doen, stil zijn, en meekomen met de rest.

Moederbord
In ieder geval chipset P35, want ik wil naar een Intel-processor. De P35 schijnt stabiel te zijn, zelfs tijdens overklokken en dat vind ik belangrijk. Ik heb nu de A7N8X-X van Asus en dat merk bevalt me eigenlijk uitstekend, dus ik had al gekeken naar de P5K-serie. Hierin zijn echter véél verschillende modellen die in prijs ook behoorlijk variëren, bijvoorbeeld de gewone P5K (ong 95 euro) en de P5KE/Wifi AP (ong 130 euro).
Zijn alle chipsets van deze borden gelijk? En zo ja, waarom zitten er dan zoveel verschillen in :? ?

Geheugen

Ik wil, omdat ik Win XP 32-bit gebruik, niet meer dan 2Gb geheugen gebruiken (de limiet van 32-bit is 4Gb, dus 2Gb fysiek en 2Gb wisselbestand in Windows). Dus 2 reepjes van 1Gb in dual channel. Ik zit zelf te denken aan 800Mhz DDR2 ivm overklokken in de toekomst.
In de QVL van Asus staan steeds heel specifieke merken en types genoemd. Zo past bijv. de Corsair TWIN2X 6400 niet en de TWIN2X 6400C4 wel? Waarom is dat en is de C4 echt merkbaar sneller dan bijvoorbeeld een C5 of C6?

Processor
Ik twijfel tussen de E6750 en de Q6600. De E6750 is volgens benchmarks sneller in games, de Q6600 zou weer sneller zijn in bijv. Photoshop…
Daarnaast lees ik over zogenoemde G0-stepping. Deze processoren zijn apart te bestellen maar zijn wel duurder. Wat houdt dit in en is dit voor mij van toepassing?

Processorkoeler
Zoals gezegd, ik ga niet extreem overklokken en fluisterstil hoeft de PC ook niet te worden, dus ik dacht aan een Arctic Freezer Pro 7 van ong 15 euro als processorkoeler. Deze schijnt beter te koelen dan de standaardfan en ook stiller te zijn.

Harde schijf
Ik wil RAID gaan draaien (liefst combo 0+1, anders degene die voor hogere snelheden zorgt, ik kan makkelijk backups maken namelijk). Het moederbord moet dit dus ondersteunen. Ik ga géén Raptor-schijven gebruiken want die zijn me te duur, maar dacht zelf aan Samsung Spinpoint T166 320Gb 7200rpm 16Mb en dan twee stuks uiteraard. Waar moet ik op letten? Zijn deze schijven geschikt om in RAID te draaien met een P5K?

Videokaart
Ik dácht dat dit de makkelijkste keuze zou zijn :*) (namelijk de Geforce 8800GT) maar door de recentelijke introductie van de Radeon HD3870 ben ik toch gaan twijfelen :S . De ATi is langzamer (ietsje) maar wel goedkoper (30-50 euro). Toch wordt het waarschijnlijk de 8800GT, als ik die kan vinden. Hij schijnt in januari wel op voorraad te zijn bij de meeste webwinkels.

Voeding
Tja, de voeding. Dit hele zaakje moet dus gevoed worden maar volgens mij is een 600+ Watt voeding overkill. De voeding moet ook niet teveel herrie maken, moet voldoende Ampere op de 12V-lijn leveren en het liefste modulair zijn. Daarom dacht ik aan de Cooler Master Real Power Pro 520. Is dit nog overkill? En kan ik beter voor bijv. een Antec NeoHE 450 Watt gaan? De prijzen in dit segment liggen ongeveer gelijk (rond 90 euro).

Kunnen jullie helpen in mijn overpeinzingen? Zou dit systeem stil genoeg worden? En voldoende ruimte voor overklokken bieden? Komen er vóór eind januari nog nieuwe onderdelen uit die een alternatief (zowel qua prijs/prestatie!) kunnen zijn? Ik weet bijvoorbeeld dat er nieuwe quad-processoren van Intel aankomen, maar is dat wat? En de nieuwe G92 8800GTS? Die zal duurder zijn neem ik aan?

Alvast bedankt d:)b !

Verwijderd

Mobo
Ik zou geen P5K nemen. De Gigabyte P35 serie is 20 watt in idle zuiniger en word dus ook minder warm. Gigabyte is een even goed merk als ASUS. Van fanboyism word men niet beter ;).

Geheugen
Deze zijn erg goed op dit moment
http://www.azerty.nl/prod...tail/177/30916/elite.html

HD
Als je raid wil, moet je wel goed kijken of het moederbord een ICH9R chip heeft. Dan ondersteund deze intel raid(P35(C)-DS3R).

Video:
Ligt er aan wat je zelf net belangrijker vind. Prijs prestatie is ongeveer het zelfde

Voeding.
http://www.azerty.nl/prod.../10516/cmpsu-520hxeu.html
Dit is een hele goeie voeding, modulair, stil. Gemaakt door seasonic.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-01 16:23

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

aantal antwoorden:

Je zou bij de keuze voor je voeding ook kunnen denken aan een Antec EarthWatts 500W (zo rond de 75 euro). Stil, zuinig en betrouwbaar. Niet modulair, maar met mijn kastindeling hangen er nergens zomaar losse kabels en is alles goed weggewerkt.

Nieuwe G92 8800 GTS is inderdaad duurder. Voor de rest lijk je de keuze wat betreft videokaart wel gemaakt te hebben.

Over je Processor: Het langzamer zijn in photoshop is wat lachwekkend voor bij deze vergelijking, omdat je nogal wat zeer zwaar photoshop werk moet doen voordat je er iets van merkt bij de E6750. Een verschil in prestatie is 1, maar een 2e belangrijk punt waar je op moet letten: Is de langzame variant te langzaam? Antwoord nu is waarschijnlijk: nee, snel zat.

Geheugen: Op dit moment zijn de geheugenprijzen echt zeer laag en je hoeft niet te verwachten dat de prijzen dalen. Zelf praat je ook over de toekomst, dus je zou kunnen overwegen er toch al 4 GB in te zetten, ook al kan je dat nog niet volledig optimaal benutten met je OS. Voor de prijs hoef je het niet te laten.

Denk bij je harde schijven er wel om dat ze RAID draaien op een beetje redelijke controller. Anders kan je soms beter kiezen voor software RAID. (zo heeft mijn moederbord een Jmicron en een Intel ICH9R controller en de tweede is beduidend beter dan de eerste.)

[ Voor 5% gewijzigd door Hann1BaL op 06-12-2007 11:55 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:22

Thandor

SilverStreak

Dit soort 'welke moet ik nemen?'-topics zijn niet gewenst op GoT, derhalve gaat het topic op slot :o. Je kunt het beste even in de CSL FAQ kijken, daar staat een link naar een howto :). Dat i.c.m. enige research (zoals gezegd in het topic, zoek hier en daar wat rond) en je hebt het antwoord ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Dit topic is gesloten.