Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[JSP] Methode in bean aanroepen vanuit JSP

Pagina: 1
Acties:

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Hallo,

Ik ben van huis uit ASP.NET programmeur, maar moet voor een school project een JSP applicatie in elkaar draaien.

Lukt opzich aardig, er is alleen 1 ding wat ik niet goed begrijp:

Ik wil graag een insert doen in een database (eigenlijk 2) waarbij ik het ID van de eerste insert nodig heb voor de 2e insert.

Nu wilde ik dat in een bean doen, maar ik begrijp dat je alleen getters en setters vanuit de JSP aan kunt roepen op een bean. Hoe kan ik dan toch een methode bijvoorbeeld InsertKlant() aanroepen vanuit mijn JSP?

Of moet ik toch via stl de queries uit gaan voeren, of is het meer gebruikelijk om een servlet te gebruiken? of zelfs een scriptlet?

Ik hoop dat iemand mij een zetje in de goede richting kan geven, want het boek dat ik gebruik is niet echt heel volledig.

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

4of9 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 11:00:
Hallo,

Ik ben van huis uit ASP.NET programmeur, maar moet voor een school project een JSP applicatie in elkaar draaien.

Lukt opzich aardig, er is alleen 1 ding wat ik niet goed begrijp:

Ik wil graag een insert doen in een database (eigenlijk 2) waarbij ik het ID van de eerste insert nodig heb voor de 2e insert.

Nu wilde ik dat in een bean doen, maar ik begrijp dat je alleen getters en setters vanuit de JSP aan kunt roepen op een bean. Hoe kan ik dan toch een methode bijvoorbeeld InsertKlant() aanroepen vanuit mijn JSP?

Of moet ik toch via stl de queries uit gaan voeren, of is het meer gebruikelijk om een servlet te gebruiken? of zelfs een scriptlet?

Ik hoop dat iemand mij een zetje in de goede richting kan geven, want het boek dat ik gebruik is niet echt heel volledig.
Als je net begint met JSP en Servlets, kan ik je maar 1 boek aanraden, namelijk: Head First Servlets & JSP
Het is wel een dik boek, dus niet de oplossing voor jouw probleem.

De oplossing is een Servlet gebruiken voor de logica van je app. JSP is alleen bedoeld voor markup en daardoor heeft het wat beperkingen (tenzij je met scriptlets gaat knoeien).

Los daarvan is het doorgaans niet echt een good practice om database/business logica in je weblaag te zetten, maar dat is een andere discussie.

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

• 4of9
dank je, het concept servlet is nu een stuk duidelijker (na wat intensief speurwerk). Het nut van beans nu een stuk minder, maar zoals al gezegd, ik ben eigenlijk geen java programmeur.

• koli-man
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 12:24

koli-man

Bartender!!!!

4of9 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 15:18:
dank je, het concept servlet is nu een stuk duidelijker (na wat intensief speurwerk). Het nut van beans nu een stuk minder, maar zoals al gezegd, ik ben eigenlijk geen java programmeur.
Er zijn ook verschillende 'beans.'

Gebruikers van het spring framework noemen een bean vaak een in xml gewired object(injection) die ze kunnen gebruiken om bijvoorbeeld data in een db op te slaan.

Je hebt ook Enterprise Java Beans, die worden geinstantieerd en gemanaged door een J2EE application server, die je ook kunt gebruiken om data op te slaan.

Je hebt ook nog JavaBeans, die worden niet gemanaged door een bepaalde application server maar die voldoen aan de regels van een concept van een Component Based Model. Deze kun je dus ook werk laten doen om data in een db op te slaan.

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

koli-man schreef op donderdag 06 december 2007 @ 15:30:
[...]

Er zijn ook verschillende 'beans.' Gebruikers van het spring framework noemen een bean vaak een in xml gewired object(injection) die ze kunnen gebruiken om bijvoorbeeld data in een db op te slaan.

Je hebt ook Enterprise Java Beans, die worden geinstantieerd en gemanaged door een J2EE application server, die je ook kunt gebruiken om data op te slaan.

Je hebt ook nog JavaBeans, die worden niet gemanaged door een bepaalde application server maar die voldoen aan de regels van een concept van een Component Based Model. Deze kun je dus ook werk laten doen om data in een db op te slaan.
En de JavaBeans conventie, die onder andere aangeeft hoe je je getters en setters moet noemen.

En JSF Managed Beans, vergelijkbaar met de Spring Beans.

Wat voor Beans bedoelt je docent? Enterprise JavaBeans (afgekort EJB's)? Zo ja, welke versie? 2.1 of 3.0? Dat is namelijk een wezenlijk verschil.

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

4of9 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 15:18:
Het nut van beans nu een stuk minder
Ze hebben voornamelijk een functie als datadragers. JSP bevat de presentatie, servlet bevat de business logica, bean bevat de data.

• 4of9
ja zoiets begon ik dus al door te krijgen. Vandaar dus dat ik ze niet echt heel erg nuttig vond.

• koli-man
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 12:24

koli-man

Bartender!!!!

4of9 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 15:59:
ja zoiets begon ik dus al door te krijgen. Vandaar dus dat ik ze niet echt heel erg nuttig vond.
Nou, uhm ik wil niet direct zeggen dat ik ze niet nuttig vind. Om lagen gescheiden te houden kan het juist goed zijn om bepaalde 'beans' te gebruiken....

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

Pagina: 1