Specs van de betreffende PC:
Mijn man heeft een PC met onderstaande specs:
- Kast = MTEK X9Gamer Midi tower
- Voeding = Coolermaster 400Watt
- Mobo = ASUS P4P800-VM
- Processor = Intel Pentium 4 3,2 Ghz Prescott (niet overgeklokt)
- RAM = 2x Adata 512 mb/2x dual channel (totaal dus 2gb geheugen)
- Videokaart = ASUS V9520MAG 128 (= GForce FX5200)
- Geluidskaart = Soundblaster Audigy 2
- 3 HDD's:
* Maxtor harddisk (200Gb SATA (bootdisk)
* Maxtor harddisk (130Gb ATA)
* Samsung harddisk (400gb SATA)
- LG DVD speler (PX 116A)
- Plextor Dual layer DVD Writer ( PX-716A)
De PC draait onder WinXP Home SP2 waarop alle updates zijn geinstalleerd.
Hij heeft ZAP als firewall en Nod32 als virusscanner. Beide ook geupdate.
Probleem:
Tot voor kort heeft deze PC altijd zeer stabiel gedraaid. Hij is nu bijna 3 jaar oud.
Sinds een paar dagen slaat de pc steeds zomaar willekeurig vast. M'n man heeft in eerste instantie toen zijn ghost-image (die echt in orde is) teruggezet en dan werkt de pc weer even. Het leek of er door "iets" data corrupt raakte waardoor ie vastliep.
Wat heb ik al geprobeerd om het probleem te tackelen:
1) Ik heb voor alle zekerheid nog een aantal online virusscans gedraaid. De PC is echt schoon.
2) HDD-test met SeaTools leverde geen fouten op, op géén van de drie schijven.
Ik heb zowel de short als de long tests gedaan.
3) Omdat er 4 geheugenbankjes inzitten die in sets geplaatst moeten worden heb ik alles eruit gehaald en alleen set 2 geplaatst. Ook alleen set 1 geplaatst. Beide settings liep de PC nog steeds willekeurig vast.
4) Daarna het geheugen van set 1 en set 2 apart getest met Memtest 1.70 onder dos. Dat leverde géén fouten op.
5) Ik merkte tijdens het booten ineens dat er nu bij de POST staat dat er "single-channel" of "virtual single-channel" geheugen in de PC present is. Eerder stond daar bij het booten dat er dual channel RAM present was en dat zit er ook in!!
Ik heb in het BIOS gekeken wat er staat bij de geheugen-instellingen.
Alles staat daar nog net zo op "auto en enabled" als het vroeger stond toen alles nog okee was:

Vraag:
- Klopt mijn conclusie dat het moederbord zeer waarschijnlijk defect is geraakt?
- Heeft iemand nog een andere suggestie over wat ik nog kan testen?
Mijn man heeft een PC met onderstaande specs:
- Kast = MTEK X9Gamer Midi tower
- Voeding = Coolermaster 400Watt
- Mobo = ASUS P4P800-VM
- Processor = Intel Pentium 4 3,2 Ghz Prescott (niet overgeklokt)
- RAM = 2x Adata 512 mb/2x dual channel (totaal dus 2gb geheugen)
- Videokaart = ASUS V9520MAG 128 (= GForce FX5200)
- Geluidskaart = Soundblaster Audigy 2
- 3 HDD's:
* Maxtor harddisk (200Gb SATA (bootdisk)
* Maxtor harddisk (130Gb ATA)
* Samsung harddisk (400gb SATA)
- LG DVD speler (PX 116A)
- Plextor Dual layer DVD Writer ( PX-716A)
De PC draait onder WinXP Home SP2 waarop alle updates zijn geinstalleerd.
Hij heeft ZAP als firewall en Nod32 als virusscanner. Beide ook geupdate.
Probleem:
Tot voor kort heeft deze PC altijd zeer stabiel gedraaid. Hij is nu bijna 3 jaar oud.
Sinds een paar dagen slaat de pc steeds zomaar willekeurig vast. M'n man heeft in eerste instantie toen zijn ghost-image (die echt in orde is) teruggezet en dan werkt de pc weer even. Het leek of er door "iets" data corrupt raakte waardoor ie vastliep.
Wat heb ik al geprobeerd om het probleem te tackelen:
1) Ik heb voor alle zekerheid nog een aantal online virusscans gedraaid. De PC is echt schoon.
2) HDD-test met SeaTools leverde geen fouten op, op géén van de drie schijven.
Ik heb zowel de short als de long tests gedaan.
3) Omdat er 4 geheugenbankjes inzitten die in sets geplaatst moeten worden heb ik alles eruit gehaald en alleen set 2 geplaatst. Ook alleen set 1 geplaatst. Beide settings liep de PC nog steeds willekeurig vast.
4) Daarna het geheugen van set 1 en set 2 apart getest met Memtest 1.70 onder dos. Dat leverde géén fouten op.
5) Ik merkte tijdens het booten ineens dat er nu bij de POST staat dat er "single-channel" of "virtual single-channel" geheugen in de PC present is. Eerder stond daar bij het booten dat er dual channel RAM present was en dat zit er ook in!!
Ik heb in het BIOS gekeken wat er staat bij de geheugen-instellingen.
Alles staat daar nog net zo op "auto en enabled" als het vroeger stond toen alles nog okee was:

Vraag:
- Klopt mijn conclusie dat het moederbord zeer waarschijnlijk defect is geraakt?
- Heeft iemand nog een andere suggestie over wat ik nog kan testen?
Als de server down is, dan volijken we 'm weer op !!