Moederbord defect?

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mirre
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-03 16:14
Specs van de betreffende PC:

Mijn man heeft een PC met onderstaande specs:
- Kast = MTEK X9Gamer Midi tower
- Voeding = Coolermaster 400Watt
- Mobo = ASUS P4P800-VM
- Processor = Intel Pentium 4 3,2 Ghz Prescott (niet overgeklokt)
- RAM = 2x Adata 512 mb/2x dual channel (totaal dus 2gb geheugen)
- Videokaart = ASUS V9520MAG 128 (= GForce FX5200)
- Geluidskaart = Soundblaster Audigy 2
- 3 HDD's:
* Maxtor harddisk (200Gb SATA (bootdisk)
* Maxtor harddisk (130Gb ATA)
* Samsung harddisk (400gb SATA)
- LG DVD speler (PX 116A)
- Plextor Dual layer DVD Writer ( PX-716A)

De PC draait onder WinXP Home SP2 waarop alle updates zijn geinstalleerd.
Hij heeft ZAP als firewall en Nod32 als virusscanner. Beide ook geupdate.

Probleem:
Tot voor kort heeft deze PC altijd zeer stabiel gedraaid. Hij is nu bijna 3 jaar oud.
Sinds een paar dagen slaat de pc steeds zomaar willekeurig vast. M'n man heeft in eerste instantie toen zijn ghost-image (die echt in orde is) teruggezet en dan werkt de pc weer even. Het leek of er door "iets" data corrupt raakte waardoor ie vastliep.

Wat heb ik al geprobeerd om het probleem te tackelen:

1) Ik heb voor alle zekerheid nog een aantal online virusscans gedraaid. De PC is echt schoon.

2) HDD-test met SeaTools leverde geen fouten op, op géén van de drie schijven.
Ik heb zowel de short als de long tests gedaan.

3) Omdat er 4 geheugenbankjes inzitten die in sets geplaatst moeten worden heb ik alles eruit gehaald en alleen set 2 geplaatst. Ook alleen set 1 geplaatst. Beide settings liep de PC nog steeds willekeurig vast.

4) Daarna het geheugen van set 1 en set 2 apart getest met Memtest 1.70 onder dos. Dat leverde géén fouten op.

5) Ik merkte tijdens het booten ineens dat er nu bij de POST staat dat er "single-channel" of "virtual single-channel" geheugen in de PC present is. Eerder stond daar bij het booten dat er dual channel RAM present was en dat zit er ook in!!
Ik heb in het BIOS gekeken wat er staat bij de geheugen-instellingen.
Alles staat daar nog net zo op "auto en enabled" als het vroeger stond toen alles nog okee was:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hterwijn/forum_plaatjes/ram-bugs.jpg

Vraag:
- Klopt mijn conclusie dat het moederbord zeer waarschijnlijk defect is geraakt?
- Heeft iemand nog een andere suggestie over wat ik nog kan testen?

Als de server down is, dan volijken we 'm weer op !!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mooie topicstart! en mooie Plextor-brander!

Goed, heb je al gekeken (onder Windows of in je BIOS) naar temperaturen en/of voltages die in het systeem voorkomen? Kan me zomaar voorstellen dat een 400W-voeding na 3 jaar nog maar iets van 70-80% aan vermogen kan leveren afhankelijk van hoe dat ding gebruikt is.

Maar ja, zomaar vastslaan van de PC... Staat alles dan stil? Of reset dat ding zich? Hoe uit het vastslaan zich; temperatuur zou een issue kunnen zijn maar bij gebrek aan piepjes van je moederbord, betwijfel ik dat wel een beetje.

Draaien de benodigde fans nog wel op de CPU/VGA/whatever?

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 06-12-2007 10:02 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Mirre
De voeding is nog maar een paar maanden oud. Die is erin gekomen toen de 3e harddisk (de samsumg) erbij kwam. De PC heeft na het erin zetten van de nieuwe hardware een paar maanden stabiel gedraaid.

Als de PC vastloopt dan bevriest het scherm. Het enige wat je dan nog kunt doen is 'm resetten.

Ondanks dat deze PC een Pentium4 prescott bevat wordt ie niet zo warm dat ie daardoor vast kan lopen. Ik heb destijds wat extra koeling geplaatst. Alle koelers werken nog prima. Mobo is gemiddeld 38 graden en CPU zo'n 45 graden. Er zit ook geen berg stof in. Dat hou ik goed bij.

• Mirre
Wat punt 5 betreft van de dingen die ik al getest heb......
Na het testen van set2 met memdisk had ik het RAM nog niet teruggeplaats zoals het origineel zat toen de PC goed draaide. Nu net zet ik het weer terug en ik zien nu ineens bij de POST weer staan "Dual Channel - Linear" voor het geheugen.

Ik begrijp er nu werkelijk niets meer van?? Iemand wel?

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-05 21:18
Mirre schreef op donderdag 06 december 2007 @ 10:36:
Wat punt 5 betreft van de dingen die ik al getest heb......
Na het testen van set2 met memdisk had ik het RAM nog niet teruggeplaats zoals het origineel zat toen de PC goed draaide. Nu net zet ik het weer terug en ik zien nu ineens bij de POST weer staan "Dual Channel - Linear" voor het geheugen.

Ik begrijp er nu werkelijk niets meer van?? Iemand wel?
Dual channel werkt alleen als de goede RAM sloten gebruikt worden. Dual channel betekend dat 2 ram modules samen werken. Meestal zijn de ram sloten 2 verschillende kleuren op het moederbord. De kleuren geven aan welke samenwerken. Deze sloten moeten dus allebij gevuld zijn wil dual channel werken. Anders komt er single channel te staan bij opstarten.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 11:46

silitek

Tubes Only

Download EVEREST (google)...dit progje laat zien de waardes van je voedingslijnen en een totaaloverzicht configuratie PC...post ze hier eens.

Vermoed toch voeding ofschoon ik koeling c.q. hardware b.v HDD ook niet uitsluit. Blijf een gok vanaf hier. Wat je ook nog kunt doen een systeemherstel...ga eens een tijd terug. Baat het niet dan schaad het niet!!..kan ook nog softwarematig zijn..

Verder complimenten met je start post...kunnen sommige heren nog wat van leren.

;)

Tubes....It's what make music music!

• Mirre
@Paulusbrand
Ik weet dat je het geheugen in sets moet plaatsen om dual channel te benutten. Dat beschrijf ik ook duidelijk hierboven. Daarom zitten er 4 identieke geheugenmodules in deze PC. De PC bevat dual channel geheugen. Set 1 zit in de sloten van de ene kleur en set 2 zit in de sloten met de andere kleur. Ik heb ze destijds gemarkeerd zodat ik altijd zeker weet dat ik niets verwissel ook al maakt dat in dit geval niets uit. Ik heb ze zo gemarkeerd. Set 1 staat op A1 en A2 en op set 2 staat B1 en B1. Zo zaten ze toen het probleem nog niet bestond en zo zitten ze nu weer. Ik heb set 1 en set 2 afzonderlijk met memtest getest.

@silitec
Systeemherstel heeft volgens mij weinig zin. We hebben immers ook al een eerder perfect werkende ghost-image teruggezet en ook bij de basis-image die we hebben (alleen hardware en windows) bevriest de pc willekeurig.

Everest had ik al geinstalleerd staan op deze PC. Hieronder de temp en voltages:
Alleen de maxtor (MO) is wat warm met z'n 40 graden maar kan nog net volgens de site van ze.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hterwijn/forum_plaatjes/everest-bugs.JPG

De configuratie via everest

[ Voor 23% gewijzigd door Mirre op 06-12-2007 11:40 ]

• Mirre
Ik heb 1,5 uur op de PC zitten werken. Geen enkel probleem. Ik dacht, laat ik 'm nog eens uitzetten en een koude boot doen. Dan kijken wat ie aangeeft voor RAM. "Single-channel" of "Dual-Channel".
Hij gaf netjes "Dual Channel" aan maar wil vervolgens niet doorstarten terwijl ie net nog perfect werkte. Melding die ik kreeg was iets in de trant van dat er data corrupt was. Ik zet 'm uit en nogmaals een koude start en hij doet het weer. 8)7

Ik sta werkelijk voor een raadsel. Hoe kan ie nu de ene keer zomaar goed opstarten en de volgende keer van die rare foutmeldingen geven? Dan zou je toch denken dat er wat mis is met het RAM maar dat is getest en okee bevonden. Toch het mobo?

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 11:46

silitek

Tubes Only

Harddisk, mem of mobo/CPU...daar moet je het zoeken. Je zult het een met het andere uit moeten sluiten door testen je hardware....

bechmark de boel maar eens...zijn genoeg progjes daarvoor. Kijk dan op welke test systeem hangt!!

Succes

Tubes....It's what make music music!

• Mirre
Kun je me een tip geven welk benchmark-programma ik daar het beste voor kan gaan gebruiken.
Ik ben daar niet zo thuis in.

[ Voor 52% gewijzigd door Mirre op 06-12-2007 12:57 ]

• MAX3400

MAX3400

SiSoft Sandra belast ongeveer je hele systeem per onderdeel...

• Mirre
Okee, dan ga ik daarmee aan de slag.

@silitek:
Heb je nog iets kunnen zien aan de data van Everest die je me eerder vroeg te posten?

[ Voor 4% gewijzigd door Mirre op 06-12-2007 12:58 ]

• MAX3400

MAX3400

Mirre schreef op donderdag 06 december 2007 @ 12:58:
Okee, dan ga ik daarmee aan de slag.

Heb je nog iets kunnen zien aan de data van Everest die je me eerder vroeg te posten?
Ben niet helemaal zeker van je CPU-temp als je kijkt naar je mobo-temp maar dat is natuurlijk afhankelijk "waar" de sensos wat uitleest.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Een gestructureerde aanpak van zulke problemen staat in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Je hebt al een heel goede start gemaakt, er staan daar vast en zeker nog meer tips :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 12:49

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Koel problemen van je CPU zijn bijna wel uit te sluiten aangezien een P4 clock-throttling ondersteunt. ( betekent dat als ie te warm wordt, hij zichzelf terugklokt )

Het lijkt er eerder op dat je geheugencontroller niet helemaal lekker is. Heb je trouwens al gekeken of er condensatoren "bol" staan? dit betekent dat ze lekken en dan moet je je moederbord vervangen...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
Het zou ook best de videokaart kunnen zijn, je kan de onboard graphics gebruiken om dit te testen. Je zou ook nog alle drives (en de andere 2 HD's) kunnen loskoppelen, evt ook de geluidskaart. Zo kaal mogelijk opstarten dus.

Je hoeft ddr trouwens niet in setjes te testen. 1 module is voldoende. Het is niet waarschijnlijk dat alle 4 modules stuk zouden zijn, een module lenen van een andere pc is mischien ook nog een optie.

Moederbord is wel vaak de zwakste schakel is mijn ervaring (3 kapotte moederborden in verleden gehad, nooit andere hardware). P4's zijn niet stuk te krijgen. Lijkt me sterk als het daaraan ligt.

[ Voor 19% gewijzigd door smokey op 06-12-2007 13:29 ]

• XeriuM
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:47
smokey schreef op donderdag 06 december 2007 @ 13:26:
Het zou ook best de videokaart kunnen zijn, je kan de onboard graphics gebruiken om dit te testen. Je zou ook nog alle drives (en de andere 2 HD's) kunnen loskoppelen, evt ook de geluidskaart. Zo kaal mogelijk opstarten dus.

Je hoeft ddr trouwens niet in setjes te testen. 1 module is voldoende. Het is niet waarschijnlijk dat alle 4 modules stuk zouden zijn, een module lenen van een andere pc is mischien ook nog een optie.

Moederbord is wel vaak de zwakste schakel is mijn ervaring (3 kapotte moederborden in verleden gehad, nooit andere hardware). P4's zijn niet stuk te krijgen. Lijkt me sterk als het daaraan ligt.
Leen je P4 maar even aan mij uit, wedden dat ik hem binnen de korste keren naar de tering heb!

• Mirre
XeriuM, als je niks nuttigs toe te voegen hebt, ga dan a.u.b. uit m'n topic.

• Mirre
Tnx voor alle suggesties. Ik heb nu weer wat handvaten om verder te zoeken. :)

Verwijderd

Hoe heb je je harde schijven aangesloten?
Alles door elkaar, of sata bij sata op de flatcable gezet.

Het is namelijk zo dat de snelheid automatisch lager gezet wordt bij het plaatsen van een langzamer apparaat.
Dit kan gevolgen hebben dat je mogelijk een vastloper hebt.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-05 10:25
Verdenk toch ernstig het moederbord, en dan vooral de condensatoren.
Er is iets wat op het randje staat om dood te gaan waarschijnlijk, en dat zijn hele vervelende storingen aangezien het dan niet consequent gebeurd.
Draai je kast open en kijk of de condenstatoren nog goed zijn, als ze een beetje roestig zijn of bol staan is waarschijnlijk het moederbord toe aan vervanging.
Corrupte data is meestal een gevolg van het moederbord, geheugen of cpu.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

is je pc wel aangesloten op een geaard stopkontakt?

• Mirre
De PC doorliep met glans de sisoft testen voor de HDD's en het RAM.

@Tweakie_JKO:
Beide sata hdd's hebben een eigen hdd kabel en de ene pata hdd uiteraard ook.
De PC's zijn hier inderdaad aangesloten op geaarde wandcontactdozen en dan ook nog eens op een stekkerdoos met inslagbeveiliging. Meer kun je er toch niet aan doen?

@arbraxas:
Na de testen van vandaag verdenk ik nu toch ook ernstig het moederbord.
HDD's en geheugen zijn nu immers niet verdacht meer.
Morgen bij daglicht zal ik het mobo controleren op bolstaande condensatoren en roest.
Het mobo is pas twee jaar oud. (Het eerste mobo was de southbridge van doorgebrand)

Heeft er iemand ervaring met het programma HOt CPU Tester Pro? Zijn de testen die je daarmee doet van waarde en betrouwbaar?

[ Voor 6% gewijzigd door Mirre op 11-12-2007 00:21 ]

• Mirre
Uit de testen komt helemaal niets. Het is toch raar. Zo draait de PC een paar dagen goed en zo heeft ie weer kuren. Dat moet toch bijna wel een instabiel mobo zijn.
Tja mobo vervangen betekent dan ook processor en ram vervangen want deze hardware past niet meer op de mobo's van nu.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
arbraxas schreef op zondag 09 december 2007 @ 13:04:
Verdenk toch ernstig het moederbord, en dan vooral de condensatoren.
Ik hou het ook op de elco's. Die waren destijds nog niet "solid" uiteraard, en zijn een notoire bron van uitval. Heb het zelf met een oud bordje ook eens bij de hand gehad. Kijk voor de grap eens even op je mobo, of je condensators toevallig niet bol staan of zo?

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Het is gok in het wilde weg, maar mijn oude PC had hier ook last van, echt precies dezelfde kuren als jij vertelt. Vastslaan bij het booten heeeeel soms (omdat de kabel blijkbaar niet helemaal goed zat), beeld bevriezen tijdens het gebruik van Windows.

Wat ik verder nog kreeg is als ik een half uur wachtte bij het bevroren beeld, dat ik nog een BSOD met STOP-code had, waardoor ik dus bij de HDD uitkwam. Gaf overigens ook geen fouten in diag-progjes, maar sporadisch deed hij het amper, en het werd bij mij zelfs van kwaad tot erger.

Destijds de SATA kabel vervangen, that did the trick, maar het kan dus net zo goed aan een gare SATA connector liggen. Probeer eens voor de grap een andere connector te pakken met een andere kabel, of heel lang te wachten als hij vastslaat. Misschien eens een andere schijf proberen. Ik weet dat het een wilde gok is, maar baat het niet, schaadt het niet (die kabel is 1 of 2 euro, misschien wel gratis als je lief kijkt).

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Mirre
Er staan geen condensatoren bol op het mobo.

Ik ga van de week even nieuwe sata-kabeltjes halen. Idd, baat het niet dan schaad het ook niet.
Je denkt toch niet dat ik lief ga lachen tegen die puisterige winkeldude hé. 8)7
Ik betaal m'n kabeltjes liever gewoon ;)

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
ik kreeg het zomaar :P Ik vroeg hoeveel hij ervoor kreeg, maar het hoefde niet. Ze hadden een doos met honderden kabels :P

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Mirre
hdd 6B200MO bleek toch te warm te worden. We hebben dat uitgetest door met kast open en met kast dicht te draaien. Met kast dicht wordt hij 44 graden en loopt de PC op een gegeven moment vast. Met kast open blijft de boel goed draaien en blijft de hdd zo'n 36 graden.
Ik moet dus op zoek naar een hdd koelertje.
Bij Mycom hadden ze er eentje van aluminium met twee coolertjes erin. Die kon je onder de hdd schroeven. Helaas hebben ze die niet meer in hun assortiment. Ik ben nu dus op zoek naar wat anders.

Ik heb twee van deze coolers besteld:
http://www.perfect-system...ard-dr-freezer-blauw.html

[ Voor 14% gewijzigd door Mirre op 07-01-2008 12:25 ]

• Mirre
De coolertjes zijn inmiddels via een koerier aangekomen en in de PC geplaatst.
Ik heb de temp behoorlijk omlaag weten te krijgen met die dingen en daarmee zéér weaarschijnlijk het probleem opgelost..

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hterwijn/forum_plaatjes/everest-temp-bugs.jpg

Bij de temp-voor stond de kast nog half open ook!!

Verwijderd

...

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2008 14:46 . Reden: never mind! ]

Pagina: 1