Wat ik nu aan het maken ben is een intranetpagina. Ik heb het design zo opgezet dat de hoofdmenubalk (bestaat dat woord?) aan de linkerkant staat. Als je op een menuitem klikt schuiven de onderstaande menu-items door en wordt er een soort submenu getoond. Dit is te zien in respectievelijk ingeklapt.jpg en uitgeklapt.jpg
. (let ook niet op de lettergroottes want ik heb hier alleen Paint en geen behoefte mijn conceptjes ontzettend netjes te maken
).
In het design (oke, ik bedoel eerder de plaatsing van dingen want het is nou zwart en wit
) wordt rekening gehouden met 800*600 gebruikers die IE6 gebruiken. Hiervoor is het interne venster altijd maximaal 771*419 waardoor er nooit gescrolled hoeft te worden.
Nou vroeg/vraag ik me twee dingen af
In het design (oke, ik bedoel eerder de plaatsing van dingen want het is nou zwart en wit
Nou vroeg/vraag ik me twee dingen af
- Is een hoofdmenu links handiger dan boven? Dit vooral: wat is het meest intuiëf? Ik vind zelf links met het naar benedenschuiven het meest logisch, maar misschien is een balk boven met een subbalk (ala T.net FP) handiger?
- Voor het dynamisch naar onder schuiven kan ik moeilijk gaan doen met AJAX, maar ik denk dat dat niet echt nodig is. Het moet wel een webapplicatie worden die aanvoelt als bijvoorbeeld Gmail of iets dergelijks. Ik denk dat met een beetje javascript en een hidden-frame wat PHP input regelt dit ook te doen moet zijn, maar misschien is het gebruik van AJAX hier toch beter? Dit in verband met de informatie die steeds op de achtergrond moet worden opgehaald.