Windows Xp wordt niet geboot door Raid Controller

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• doak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik zit met een heel erg lastig probleem en weet niet waar ik het zoeken moet. Ik heb hier 2 dagen geleden een stroomstoring gehad waardoor me pc de 2 schijven die als ata raid zijn aangesloten problemen geeft. Mijn pc stond tijdens de stroomstoring niet aan. In Windows waren deze 2 schijven (40 Gb en 20Gb) als "spanned". Het station was dus 60 Gb in totaal. Er was dus eigenlijk geen sprake van een raid opstelling.
Toen ik de pc startte na de storing zag ik dat de schijven nog steeds werden gevonden door de controller. Na dit scherm hoorde ik het windows xp boot logo te zien maar dit blijft uit. Het scherm is zwart en er is verder geen hardeschijf activiteit. Om te kijken wat het probleem was had ik in de bios "onboard ata/raid device" op disabled gezet. Na opnieuw opstarten kwam ik weer wel in Windows.
Ik heb de schijven uiteindelijk helemaal leeg gemaakt en bestaande partities verwijdert, staat helemaal niks meer op. Ook nu met raid device op enabled werkt het niet. Ik heb ook een bios flash gedaan maar ook dit heeft geen resultaat. Voor mijn gevoel probeerd het Windows te booten vanaf die schijven maar ook dit kan ik niet helemaal bevestigen omdat als ik boot vanaf een boot cd en het raid device op enabled staat is het niet mogelijk de cd te booten. De boot volgorde is: cd-rom, hd-0. Uiteindelijk wil ik een raid 1 opstelling hebben met deze 2 schijven (20 Gb wordt dan gemirrord). Kan iemand mij verder helpen zodat Windows weer boot met een raid opstelling?

Ik heb een gigabyte GA-8PE667 Ultra moederbord met een onboard Promise MBUltra133 PDC20276 controller.

Verwijderd

doak schreef op woensdag 05 december 2007 @ 21:48:
Ik zit met een heel erg lastig probleem en weet niet waar ik het zoeken moet. Ik heb hier 2 dagen geleden een stroomstoring gehad waardoor me pc de 2 schijven die als ata raid zijn aangesloten problemen geeft. Mijn pc stond tijdens de stroomstoring niet aan. In Windows waren deze 2 schijven (40 Gb en 20Gb) als "spanned". Het station was dus 60 Gb in totaal. Er was dus eigenlijk geen sprake van een raid opstelling.
Wat je bedoelt heet JBOD, ook bekend als spanning en concatenation. Wat mij betreft kan het beter RAID-S (van Spanning) genoemd worden. JBOD heeft namelijk evenveel recht als RAID0 om RAID genoemd te mogen worden (enig punt is dat ze beide geen redundantie bieden).
Ik heb de schijven uiteindelijk helemaal leeg gemaakt en bestaande partities verwijdert, staat helemaal niks meer op. Ook nu met raid device op enabled werkt het niet.
Wát werkt niet? Als je alles hebt verwijdert dan kun je dus niet van je JBOD array booten. Of mis ik iets nu?
De boot volgorde is: cd-rom, hd-0. Uiteindelijk wil ik een raid 1 opstelling hebben met deze 2 schijven (20 Gb wordt dan gemirrord). Kan iemand mij verder helpen zodat Windows weer boot met een raid opstelling?
Als je wilt booten van je JBOD/RAID array dan moet je dat in je BIOS setup aangeven. HD0 is de eerste hardeschijf, dat is iets anders dan je RAID/JBOD array, toch? Als je wilt booten van je array moet je even zoeken naar de juiste optie. Soms iets als "Promise RAID" ofzo.

• doak
  • Niet online
Bedankt voor je snelle reactie en duidelijke uitleg! Ik wil die 2 lege schijven als raid 1 gaan instellen. Dat is bij het opstarten zo geregeld door ctrl-f te drukken en dan als mirror instellen. Op deze raid komt geen os, hoeft ook niet vanaf geboot te worden. Is puur als extra ruimte. Het punt is alleen dat ik een zwart scherm krijg en voor geen mogelijkheid Windows in kom. Windows staat gewoon op een ata133 hd en is hd-0. Ik kom wel gewoon in Windows als ik het raid device uitzet in de bios zoals in me post al vermelde. Ik ben dit nog nooit tegengekomen, echt vreemd.

Verwijderd

Oke dus je wilt gewoon booten van een losse disk. Maar weet je ook zeker dat hd-0 je losse disk is? Als dat namelijk een RAID-disk member is en je boot daar vanaf dan boot je dus niet in windows. Probeer eens met boot menu of die BIOS optie wat dingen uit en kijk of dat wat verandert.

Ook zou je kunnen proberen om de schijven die in RAID1 staan even af te koppelen en kijken of je dan kunt booten met de RAID controller ingeschakeld. Zo niet, dan lijkt het erop dat windows struikelt over je RAID controller. Zo ja, dan lijkt het me eerder een boot sequence-probleem.

• doak
  • Niet online
Hd-0 is geen raid schijf, heb alle boot sequence opties in de bios getest. Ik heb de schijven losgekoppeld en in de bios de optie Raid device op enables laten staan. In Windows werd nieuwe hardware gevonden, namelijk de raid controller. Ik heb deze met de juiste drivers geinstalleerd. Vervolgens pc uit gedaan, schijven weer aangekoppeld en hopen dat ie nu wel Windows zou booten. Maar helaas ook nu start Windows niet op. Windows kan gewoon niet opstarten als die schijven er aan hangen.

• doak
  • Niet online
iemand nog een oplossing of kan ik me onboard raid controller als verloren beschouwen :'(
Pagina: 1