[Photoshop] Layer met screen blend mode mergen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.871 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pixeldude
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik loop al een tijdje met een vraag rond. namelijk:

Kun je een laag die op screen staat mergen met de pixel data die op dat moment gebruikt word??

Voorbeeld:

Ik had laatst dit in elkaar geshopt: http://www.digisphere.nl/overig/incomming.jpg

En dat ziet er allemaal leuk en aardig uit op een zwarte achtergrond, maar gooi het op een witte achtergrond en het ziet er in eens zo uit: http://www.digisphere.nl/overig/incomming_whitebg.jpg

Dit komt om dat er een paar lagen in verwerkt zitten met een screen blend mode.

Iemand een idee hoe hoe ik dat voor elkaar kan bakken??

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Volgens mij niet. Een blend mode heet een blend mode omdat hij zich vermengt met een andere laag. Daar moet die andere laag zich dan wel voor lenen.

Een layer met de eigenschap Screen maakt (simpel gezegd) de laag waarmee hij vermengt lichter. Zwart kan lichter. Wit niet.

Je hebt imo een aantal layer modes die verdonkeren (Burn, Multiply, Darken), je hebt een aantal modes die verlichten (Screen, Dodge, Lighten) en je hebt er een aantal die op kleur af gaan (Color, Hue). Je kan wit als toppunt van lichtheid niet witter krijgen, je kan zwart als uiterste van donkerheid niet zwarter krijgen. Je kan de uitersten van kleur niet feller krijgen en grijs niet minder verzadigd dan grijs.

Probeer de tegenovergestelde van je gebruikte blend mode te vinden, in dit geval Multiply.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Pixeldude
het gaat mij niet zo zeer dat ik hem perse op een witte achtergrond wil krijgen. maar meer dat als ik het geheel ergens anders over heen wil zetten een foto's oid. Dat het er dan nog zo uit ziet als over het zwarte nu...

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ik heb het zo gedaan:
laadt zwarte versie in, in laag1
laadt witte versie in, in laag2
verwijder het wit van de randen van de bol in laag2
hue-shift laag1 +180
maak negatief van laag1
et voilá, je achtergrond is wit.

Maar ik neem aan dat er makkelijkere manieren zijn (vooral als je het bronmateriaal hebt, dan hoef je je waarschijnlijk in minder bochten te wringen ;) )

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Verwijderd

met een beetje brushen heb je hetzelfde effect op wit...
-edit-
en op andere achtergronden

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2007 23:50 ]

• Pixeldude
link0007 schreef op woensdag 05 december 2007 @ 23:41:
ik heb het zo gedaan:
laadt zwarte versie in, in laag1
laadt witte versie in, in laag2
verwijder het wit van de randen van de bol in laag2
hue-shift laag1 +180
maak negatief van laag1
et voilá, je achtergrond is wit.

Maar ik neem aan dat er makkelijkere manieren zijn (vooral als je het bronmateriaal hebt, dan hoef je je waarschijnlijk in minder bochten te wringen ;) )
Civic519 schreef op woensdag 05 december 2007 @ 21:22:
het gaat mij niet zo zeer dat ik hem perse op een witte achtergrond wil krijgen. maar meer dat als ik het geheel ergens anders over heen wil zetten een foto's oid. Dat het er dan nog zo uit ziet als over het zwarte nu...
;) wat ik daarmee bedoel is dat ik het geheel transparant wil hebben zodat ik over andere dingen kan plaatsen maar dat het er het zelfde uit ziet als nu over het zwart
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 23:49:
met een beetje brushen heb je hetzelfde effect op wit...
-edit-
en op andere achtergronden
hu hu klopt, but thats not the question here ;)

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Civic519 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 11:00:
[...]

[...]

;) wat ik daarmee bedoel is dat ik het geheel transparant wil hebben zodat ik over andere dingen kan plaatsen maar dat het er het zelfde uit ziet als nu over het zwart
gebruik dan gewoon multiply.. Je hebt de witte achtergrond toch al?

Volgens mij moeten er trouwens toch echt makkelijkere manieren zijn, en sowieso snap ik niet waarom je screen blend gebruikt hebt?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Pixeldude
link0007 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 17:36:
[...]

gebruik dan gewoon multiply.. Je hebt de witte achtergrond toch al?

Volgens mij moeten er trouwens toch echt makkelijkere manieren zijn, en sowieso snap ik niet waarom je screen blend gebruikt hebt?
Scroll nou is naar boven en lees nou eens goed wat er staat. Want volgens mij begrijp jij niet helemaal waar ik naar toe wil. ;)

Dat zwart naar witte achtergrond was alleen maar om duidelijk te maken dat de afbeelding verandert als je de achtergrond verandert. Maar wat ik dus wil (en hier gaan we weer) is dat ik de afbeelding zonder het zwart op een andere achtergrond kan zetten en dat kan net zo goed paars of geel zijn dat doet er niet toe.

En dat ik screen gebruikt heb als blend mode daar gaat het juist om. Tuurlijk kan ik de hele afbeelding op nieuw maken en alles op normal zetten maar het ging mij hier juist om of ik het nu nog kan doen met al die blend modes aan.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Natuurlijk kan wat jij in de post hierboven beschrijft, met de blend modes aan!

Zet deze er maar eens achter, of deze kerel. Dan zie je je vlammen echt nog wel.

Omdat die achtergronden niet wit zijn!
Zelfs op een lichtgrijze achtergrond zal je iets zien van je screen blend.
Maar op wit niet!

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Wat ik altijd doe in dit soort situaties is een nieuwe lege layer maken ónder de desbetreffende layer, en die met elkaar mergen. Ze zullen dan welliswaar niet meer hetzelfde reageren met de andere layers eronder, maar gezien je hem op wit wil hebben zal het je daar toch niet om gaan.

Verwijderd

je kan van je laag een masker maken. Doe dit door je hele canvas te selecteren (ctrl/cmd+a), je layer copyen (ctrl/cmd+v), maak een layer mask voor je desbetreffende layer. om deze fullscreen te zien doe je alt+click hierop. vervolgens kan je hierin je clipboard pasten (ctrl/cmd+v), deze wordt automatisch ge-greyscaled om een layermask ervan te maken. eventueel kan je deze inverten met ctrl/cmd+i.

dit geeft is veel gevallen een vergelijkbaar effect als screen.
Pagina: 1