Toon posts:

Vifa Carat of Vifa Delta

Pagina: 1
Acties:
  • 3.079 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo luitjes.

Na dik 2 jaren Logitech Z-5500 aan de oren hebben gehad, werd het gewoon hoog tijd voor wat anders. Heb dus op marktplaats zitten zoeken, en eergisteren naar nijkerk en Lobith geweest om 4 mooie Vifa luidsprekers te kopen.

Zijn dus 2 donker groene Vifa Carat's, en 2 blauwe Vifa Delta's.

Ik ben gaan testen met mijn aanstaande versterker, een Harman/Kardon HK3470 en voor mij kwam eruit, dat de Carat's HEEL nuchter en naturel klinken. Weinig bass (ook in nummers waar mijn Z5500 het huis doet trillen), mooie hoge en midden tonen.... Gewoon lekker om naar te luisteren.

De Delta's, tering, wat een mooi laag zit erin!! Maar het hoog.... Doet mij pijn aan de oren, het is TE helder/scherp.

Nu heb ik dus zoiets van ja, de Delta's gaan maar mooi weg, ookal klinken ze ook fantastisch, maarja..... Wat ik ook doe, de 2 die ik overhoud moeten toch uitelkaar voor een mooie verflaag!

Dus nu de vraag, wat kan ik eventueel doen aan de Carat's om een meer aanwezige bass te creeren, of in de Delta's een wat minder ''pijnlijk'' hoog te maken? Of moet ik de Carat's houden en een aparte subwoofer erbij kopen?

Aan de knoppen draaien van de receiver heeft dus geen nut he, dat verrampeneerd het geluid gewoon :+

En nog een vraag, als ik nu een Dolby surround versterker koop, die zijn gemiddeld 50W per kanaal, terwijl de HK die ik nu heb, 2x100W is. Wat gebeurt er met het geluid als ik dus een 50Watter gebruik, ipv die 100W? Klinkt het allemaal wat minder sprankelend of...................?

Graag jullie gedachten, ben een absolute NUL wat echte HiFi betreft, dus kom nou niet aanzetten met een of ander rete onduidelijk verhaal!!!!! _/-\o_ (Ben wel erg technisch, dus het kan nooit HEEL erg worden >:) )

Groet, Sieger.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:44

voodooless

Sound is no voodoo!

Maak een een foto van het filter van de Carat's, misschien dat we daar nog wat winst kunnen halen, met name voor de spoel in het laag.

Wat betreft vermogen: het zal hoogstens wat zachter gaan, verder zal het weinig uit maken. Je kunt natuurlijk gewoon je huidige HK blijven gebruiken voor de front speakers.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:24
Ik weet niet in welk deel je je bas precies mis't, maar is het niet een goed idee om er een goede subwoofer bij de Carat's te zetten?

Misschien kun je bij de Delta's gewoon een L-pad bij de tweeter gooien en klinkt het voor jou goed. Misschien is er meer aan de hand. Zoals voodooless al zei...

Edit: oh, dat zei je zelf dus ook al. Naja. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Seers op 05-12-2007 22:18 ]

Verwijderd

Beide niet. Je gaat toch geen speaker kopen die je niet helemaal bevalt? Er staat zat op marktplaats.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 22:29:
Beide niet. Je gaat toch geen speaker kopen die je niet helemaal bevalt? Er staat zat op marktplaats.
Klopt, maar de Carat's bevallen me juist heel erg!!! Voor de delta's voel ik het minst, die doe ik het liefste weg.

De Carat's klinken mijn gewoon fantastisch in de oren, lekker neutraal...

Waar het ook aan ligt, en ik vanavond heb ondervonden, is de kwaliteit van de CD's. Die is zeer bepalend. Draaide een nieuwe CD, en een veel oudere (Level 42 enzo :) ), en daar zat toch best bass in!

Maar, ik denk dat het het beste is, dat we dus serieus met de Carat's bezig gaan, en de delta's moeten laten voor wat ze zijn, en die verkopen. (Bieden kan, mail maar bij interesse ;) )

Speakers vervangen is een kostbare zaak denk ik, omdat ik dan gelijk 4 speakers in een keer moet kopen (en hier misschien het hele model mee ontwricht?). Denk inderdaad aan een beter filter, OF de Carat's zo laten en een mooie Subwoofer kopen bij bijvoorbeeld Speakerland in Oss. De HK versterker heeft immers een subwoofer out...

Tja, wat is wijsheid? Denk dat ik het beste voor een extra woofer erbij kan kiezen, omdat ik de aanwezigheid dan kan bepalen (ouders wel/niet thuis, nummers met veel/weinig bass...).

Wat vinden jullie?

Foto's zal ik morgen proberen te maken!!

Hoogstwaarschijnlijk zit er dit filter in: DCO-34
Voor meer specificaties: http://www.speakerland.nl...wpakketten/vifa/carat.php

Verwijderd

Oh ik las verkeerd, ik dacht dat je ze nog niet gekocht had.

Bedenk ook dat weinig bas misschien wel gewoon hoort. De Z5500 is natuurlijk erg gericht op bas. Ik zou de Carat's gewoon laten staan, en kijk of het went. Zo niet, dan kun je er altijd nog aan sleutelen.

• cHoc
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-11 23:54
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 22:45:
OF de Carat's zo laten en een mooie Subwoofer kopen bij bijvoorbeeld Speakerland in Oss. De HK versterker heeft immers een subwoofer out...
Dat is veruit de beste oplossing, uit die kast met die units, of filter ga je niet veel meer bas halen, ook niet met andere.
Een sub erbij kopen/maken is de beste oplossing (in mijn ogen de enigste)

Dat de Delta meer bas heeft is ook niet verwonderlijk met een 25cm woofer....
Dat ga je gewoon niet redden met 2 17cm woofer"tjes"

[ Voor 15% gewijzigd door cHoc op 05-12-2007 23:29 ]

Verwijderd

cHoc schreef op woensdag 05 december 2007 @ 23:27:
[...]

Dat is veruit de beste oplossing, uit die kast met die units, of filter ga je niet veel meer bas halen, ook niet met andere.
Een sub erbij kopen/maken is de beste oplossing (in mijn ogen de enigste)

Dat de Delta meer bas heeft is ook niet verwonderlijk met een 25cm woofer....
Dat ga je gewoon niet redden met 2 17cm woofer"tjes"
Daar ligt het denk niet aan. Zelfs bij een monitor speaker met een enkele 13Cm conus kan de bas vervelend overheersend zijn. Ik denk persoonlijk dat hij er even aan moet wennen.

Verwijderd

Topicstarter
ook dat Qinq, maar die lekkere *BOOOOMMM* in een goeie film, zit er niet in... tja, das soms toch best even leuk als je die wel hebt...

Maargoed, het moet dus, vanuit het eenvoudige opzicht, een nieuwe subwoofer worden. OK, machen wir das, maar dan eerst de Delta's verkopen en kijken of ik nog een beetje geld overhoud. O-)

Wat zijn goeie subs? Zou het liefst een ding van marktplaats halen, en die mooi spuiten enzo. Heb nu ook 2 Carat's staan met lakbeschadigingen voor niet teveel. :)

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

het kan dus ook gewoon wennen zijn. Het klinkt wellicht raar maar juist betere speakers hebben een strakkere bas zodat die minder BOOOOMM klinkt maar wel veel beter in verhouding is en de realiteit van de muziek benaderd. Ik zou er een poosje mee spelen en kijken of je er aan wendt / het gaat bevallen. Zoniet kan er altijd nog een sub bij

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:18

Exirion

Gadgetfetisjist

Ray schreef op donderdag 06 december 2007 @ 07:51:
het kan dus ook gewoon wennen zijn. Het klinkt wellicht raar maar juist betere speakers hebben een strakkere bas zodat die minder BOOOOMM klinkt maar wel veel beter in verhouding is en de realiteit van de muziek benaderd. Ik zou er een poosje mee spelen en kijken of je er aan wendt / het gaat bevallen. Zoniet kan er altijd nog een sub bij
Helemaal mee eens. Als jij een paar fatsoenlijke speakers qua bass gaat vergelijken met die Logitech dreunkasten.... :X Logitechs laten alle muziek dreunen, en als dat is wat je zoekt dan hoef je niet veel geld uit te geven aan speakers.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

cHoc schreef op woensdag 05 december 2007 @ 23:27:
filter ga je niet veel meer bas halen,
Dat valt nog te bezien. Met een lekker dikke spoel voor het laag wil het laag nog wel eens opknappen. Kleine spoeltjes vervormen nogal snel. Als je toch gaat verven is het bekijken van het filter sowiso wel een goed idee. Voor een paar euro kun je wellicht nog heel wat winst boeken (en niet alleen in het laag).

Verder zal het inderdaad grotendeels wennen zijn. De Carat's hebben geen gigantische bass, maar de bass die erin zit is zeker wel zeer netjes en strak :)

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-12 17:07
Ik heb inmiddels al een jaar of 8 een setje Vifa Carat staan. En ik kan het alleen maar eens zijn met de eerder genoemde klankbeschrijvingen.
Qua laag ook. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat de Carats (net als de meeste luidsprekers) wel gevoelig zijn voor plaatsing en ruimte.
Toen ik ze 8 jaar geleden op mijn slaapkamertje neerzette (3,5x3,5m), was de bas werkelijk geweldig. Diep en strak. Alles wat ik destijds wilde. Mijn Yamaha sub was echt een flubberbas in vergelijking.
Daarna hebben de Carats op verschillende manieren in verschillende woonkamers gestaan. En daarbij werd zeker duidelijk: hoe groter de ruimte en hoe verder van de muur hoe minder bas er over blijft.
Met de beperkingen in opstelling die ik momenteel moet tolereren (ahem), kies ik dus ook voor bijplaatsing van een sub. Vooral voor de lagere volumes en dan alleen nog voor het sublaag, alleen als aanvulling.

Los daarvan heb ik wel eens gedacht dat de rubber mount van de woofers enigszins stug zou kunnen zijn geworden. Maar wellicht is plaatsing toch belangrijker dan die mount.

Ter vergelijking ooit mijn Carats meegenomen naar een vriend die een geweldige set heeft staan met Arcam amp/cd + B&W 804s speakers (zelfde buitenmaat, om maar iets te vergelijken. Prijs onvergelijkbaar a 2000 euro p/s).
Toen bleek wel dat de Carats niet was wat ik ooit van dacht.
Mooie speaker, inderdaad met een helder mid en laag (iets te veel mid wellicht), terughoudend laag (tegen weinig aan), maar vooral een groot gebrek in het vermogen om een mooie soundstage neer te zetten. Geen ruimtelijkheid, heel 'dozerig'.
Maar voor een speaker die 350 euro kost, onafgewerkt, was het eigenlijk best aardig.

Goed, terug naar de OP: al geexperimenteerd met de plaatsing / richting van de zuilen?

Verwijderd

Topicstarter
Heb inderdaad nog niet gespeelt met de plaatsing. Dit mede doordat ze in de woonkamer staan die niet klein is.

Pa moet eerst zijn vervanger kopen, tot ik ze boven neer kan zetten. ik moet mijn kamer nog verbouwen en de luidsprekers mooi maken ;) .

Hij is inmiddels wel een beetje jaloers, hij wilde al ruilen tegen zijn Filigrans :9

Maargoed, ik merk hieruit dat ik het beste eerst die dingen in mijn kamer kan zetten en moet testen. Als de bass dan niet goed genoeg is kiezen voor een extra subwoofer.

Moet zeggen dat ik opzich ook wel wat voel voor goeie filters, weet niet of het op kan tegen een extra subwoofer qua bass/kosten, maar dan blijft het geheel wel lekker simpel.

Tot nu toe bedankt voor de inbreng jongens, top forum!! :D

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:23
En als je nou eens de tweeters omwisseld?
Dan heb je misschien wel het beste van de 2 in 1......

Ik heb hier trouwens 2 opgewaardeerde warfdales staan met vifa tweeters er in....... wat een geluid. echt super. En ook (voor) in de auto heb ik 2 vifa tweetertjes (nu even er uit liggen) en ook die klinken geweldig dus ik ben bang dat er met die tweeters uit de Detla's iets mis is (hoe klinken bekkens? als dat slissend klinkt, heb je grote kans dat ze verbrandt zijn...)

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-12 17:07
Ik zou niet zomaar tweeters gaan wisselen.
Ten eerste neem ik aan dat het fysiek niet past (diameter tweeter) en ten tweede is de kans groot dat de cross-over frequentie van het filter totaal niet aansluit op een andere tweeter. Vifa heeft meerdere tweeters gebruikt in zijn ontwerpen en hoewel allemaal 'lekker', toch verschillend. Inderdaad, de vifa tweeters in mijn auto zijn ook zeker niet verkeerd.

@subarugek: geen idee waar je woont, maar ik weet zeker dat de mensen van Speaker&Co in Rotterdam of Haarlem je heel graag willen helpen bij aanpassingen aan het filter of bij een keuze van afwijkende componenten. 't was lang geleden dat ik er binnen was, maar dat is vast niet veranderd.

Persoonlijk denk ik trouwens dat er niet zoveel mis is met het filter in de Carat. En dat eventuele verbeteringen gering effect zullen hebben. Voor zover ik me herinner had het filter vooral mogelijkheden om het hoog iets te dempen. Maar dan speel je so-wie-so met de klankkleur van een luidspreker en dan ben je nog wel even zoet met luisteren, testen en uitzoeken :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

swiv98 schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 09:52:
@subarugek: geen idee waar je woont, maar ik weet zeker dat de mensen van Speaker&Co in Rotterdam of Haarlem je heel graag willen helpen bij aanpassingen aan het filter of bij een keuze van afwijkende componenten. 't was lang geleden dat ik er binnen was, maar dat is vast niet veranderd.
Aanpassen van het filter zou ik niet zo snel doen. Met andere componenten kunnen we je ook helpen. Foto'tje van het filter, en een schema zijn voldoende. Een dikkere spoel in het laag en een mooiere condensator voor de tweeter willen nog wel eens leuke effecten hebben, en heel duur hoeft dat echt niet te zijn.

Pagina: 1