Toon posts:

Geheugen/Bios update probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 819 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteravond mijn oude p4 prescott 3,4Ghz proc vervangen door een C2D e4500 en mijn Kingston@533Mhz (2Gb 4x512MB) door Geil Black Dragon 800Mhz 4-4-4-4-12. Dat alles zit gemonteerd op een P5N32- SLI SE Deluxe.

Voor ik dit kon doen moest ik mijn bios updaten in verband met het feit dat mijn geheugen/proc niet zou werken. Dus heb biosupdate gedaan via het asus tooltje in windows en alles verliep goed. Netjes gereboot en de pc vervolgens afgesloten. Proc en geheugen gemonteerd de boel weer opgestart bios check gedaan, proc en geheugen werden beide netjes weergegeven dus ik blij doe save changes en exit.

Vanaf dan valt het me op dat mn "post" wel erg lang duurt 40sec ongeveer voorheen zal dat 10sec geweest zijn ofzo. Uiteindelijk boot de pc door en het windows vista laad balkje komt in beeld. Na 10sec krijg ik een blauwscherm, wat snel weer verdwijnt.

BSOD: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Technical Information:

Stop: 0x0000000A (0x00000000,0x0000001B,0x00000001,0x820671b0)

Met daaronder: Collecting data for crash dump...
Initializing disk for crash dump..
Beginning dump of physical memory
Dmping physical memory to disk:100

Van de microsoft knowledge base

{eer informatie
Stop-fout 0x0000000A (Stop 0x0A) geeft aan dat er in de kernelmodus is geprobeerd op een te hoog proces-IRQL (internal request level) wisselbaar geheugen aan te spreken. Deze fout treedt over het algemeen op wanneer er een onjuist geheugenadres wordt gebruikt door een stuurprogramma. Andere mogelijke oorzaken van deze fout zijn een incompatibel stuurprogramma, een algemeen hardwareprobleem en incompatibele software.}

In de veillige modus kan ik gewoon booten en word het geheugen en de proccesor ook gewoon netjes weergegeven. Maar windows gewoon starten werkt dus niet meer. Nadat ik het Geil geheugen had gemonteerd en de fout zich voordeed. Heb ik gelijk de Kingston er weer ingedrukt en toen kon ik wel weer booten. Na dat ik op school van iemand had begrepen dat ik mijn timings in de bios vast moest zetten en de voltage(4-4-4-4-12/2,0Volt dus), heb ik dit geprobeerd zonder resultaat. Maar nu werkt mijn Kingston geheugen ook niet meer en ik heb de bios gereset voordat ik de geheugenplankjes heb geplaatst.

Heb een aantal verschillende banken en dimms gebruikt in alle mogelijke combi`s (geen geil en kingston gecombineerd) En voorzover ik kan zien geeft de bios telkens de goede waarden aan icm wat er op dat moment in de pc zit aan geheugen. Ook hoort de nieuwe bios 800 Mhz geheugen te ondersteunen dus ook dat moet kloppen (hij komt voorbij de post).

Dit is het eerste blauwe scherm in vista wat ik zie en vraag me toch echt af wat het is? Voor zover ik heb kunnen vinden is er of iets mis met mijn installatie wat ik betwijfel want het was nog een schone installatie of mijn geheugen werkt niet goed. Maar dat zou vreemd want mijn Kingston zoals ik hierboven al beschreef eerst werkt dit wel en nu ook niet meer.

Heeft er mischien iemand een tip voor mij zodat ik er verder mee kan. Want ik wil de boel weer graag draaiende hebben :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staat het nieuwe geheugen op de QVL van dat Asus bord? Zo niet dan kan het wel eens komen door incompatibiliteit. Asus bordjes zijn vrij kieskeurig als het aankomt op geheugen, dus grote kans dat je mem niet samen wil werken met je bordje dat resulteert in dit soort errors.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 05 december 2007 @ 20:38:
Staat het nieuwe geheugen op de QVL van dat Asus bord? Zo niet dan kan het wel eens komen door incompatibiliteit. Asus bordjes zijn vrij kieskeurig als het aankomt op geheugen, dus grote kans dat je mem niet samen wil werken met je bordje dat resulteert in dit soort errors.
Het staat er inderdaad niet op dit was ik vergeten te melden. Maar mijn kingston stripjes van 533Mhz werken ook niet meer. Ben nu net weer aan het proberen en nu heb ik zelfs last van als er maar 1 stripje inzit. Eerder deze avond heb ik vista gewoon kunnen booten met 1 stripje (meer wou sowieso niet). En sinds 5 minuten geleden geeft dat ook al Bsod.

Pc`s van anderen in elkaar zetten gaat altijd vlekkeloos met hier en daar een klein probleem. Maar ik ben altijd huiverig als ik met mijn eigen pc bezig ben gebeurt dit altijd word er een beetje moedeloos van.

Het geheugen van Geil staat dus niet op QVL van Asus ;)

Heb even in veillige modus wat logboeken doorgespit en het stikt van de foutmeldingen :(
Om er maar een paar te noemen.

IRQARB:ACPI BIOS bevat geen IRQ voor het apparaat in PCI slot 20,functie 0. (ook worden hier sloten 2/23/5/7/4/6 en 22 genoemd maar dan in aparte foutmeldingen.

DCOM kreeg foutmelding `1084` bij het starten van dew ShellHWDetection-service met de argumenten om de server {DD522ACC-F821-461A-A407-50B198B896DC}

Dit staat allemaal onder het kopje systeem in de logboeken.

Vandaag 6-12-07 even nieuw kingston hyperx geheugen geprobeerd. 2G@800Mhz (2 plankjes van 1GB) Mocht niet baten zelfde fouten en mijn post blijft TERGEND langzaam gaan!

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2007 19:10 ]