Toon posts:

[SBS]Fileserver met account beheer nodig*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
*** oeps.. verkeerde forum topic.. kan iemand hem naar "Netwerken" verplaatsen??? ***

Hallo,

Ik heb al veel zitten zoeken en lezen op de site maar kom, ondanks dat t volgens mij niet erg moeilijk is, niet tot een duidelijk antwoord... Wil iemand me please verder helpen?

Hetgeen ik wil is:
Mensen moeten vanuit 30 systemen kunnen inloggen en automatisch toegang krijgen tot hun partitie op een fileserver.

3 wensen hierbij:
- De 30 systemen moeten toegang krijgen tot internet
- De 30 systemen moeten goed beveiligd zijn zodat geen software verwijdert of geïnstalleerd kan worden
- Het beheer van de accounts moet centraal gebeuren zodat je niet bij elke nieuwe account op 30 verschillende PC's moet werken.

Mijn vragen:
1. Welke hardware heb ik nodig? (30 Pc's, server?, router?? switch???)
2. Welke software heb ik nodig?
3. Hoe realiseer ik mijn wensen met die software?

Nogmaals.. mijn excuses als t elders reeds staat maar ik kom er niet uit (ik ben helaas een leek 8)7). Links naar eenvoudige handleidingen zijn natuurlijk ook welkom..

Bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2007 17:03 . Reden: oeps.. verkeerde forum topic.. kan iemand hem naar "Netwerken" verplaatsen??? ]

Verwijderd

Ten eerste als je een leek bent, moet je je met dit soort zaken niet professioneel bezig houden.
(je vermeldt helaas niet voor wie/wat je dit moet bewerkstelligen).

Er zijn natuurlijk diverse oplossingen mogelijk.
- 30 dikke clients met 1 of meerdere servers
- 30 thin clients met 1 of meerdere servers (met bv. terminal server)

Krijg je nog de keuzes:
- clients windows of linux (of gelijkaardige)
- servers windows of linux (of gelijkaardige)

Geheel is natuurlijk afhankelijk van het gebruik en de te gebruiken software pakketten.

Verwijderd

Topicstarter
@maui71: Bedankt.. ik ben door mn baas gevraagd dit uit te zoeken. Omdat ik geen leek ben op gebied van hardware en software.. maar wél op servergebied.. heeft hij me gevraagd uit te zoeken of ik dit zelf kan opzetten en beheren, of dat we een externe partij daarvoor moeten betalen.

Qua software werken we op clients met windows.. zonder veel exotische dingen vanaf dat punt. Omdat ik weinig van servers weet, wil ik t graag zo eenvoudig mogelijkhouden.. windows server dus?

Het gaat wel om 30 dikke clients zodat we voldoende rekencapaciteit hebben.. tevens moet 1 server voldoende zijn lijkt me omdat t geen megatraffic aan hoeft te kunnen.

Heb je nu een duidelijker idee wat ik zou moeten doen?

bedankt!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 17:14:
@maui71: Bedankt.. ik ben door mn baas gevraagd dit uit te zoeken. Omdat ik geen leek ben op gebied van hardware en software.. maar wél op servergebied.. heeft hij me gevraagd uit te zoeken of ik dit zelf kan opzetten en beheren, of dat we een externe partij daarvoor moeten betalen.

Qua software werken we op clients met windows.. zonder veel exotische dingen vanaf dat punt. Omdat ik weinig van servers weet, wil ik t graag zo eenvoudig mogelijkhouden.. windows server dus?

Het gaat wel om 30 dikke clients zodat we voldoende rekencapaciteit hebben.. tevens moet 1 server voldoende zijn lijkt me omdat t geen megatraffic aan hoeft te kunnen.

Heb je nu een duidelijker idee wat ik zou moeten doen?

bedankt!
Ik denk toch dat je aan een domein moet denken, vooral ivm het feit dat je nieuwe accounts ed. centaal wilt kunnen regelen en het feit dat je de clients goed wil afschermen.

Een domein liijkt mij dus het handigste, of je dat zelf kunt opzetten moet je zelf bepalen natuurlijk

Verwijderd

ik222 schreef op woensdag 05 december 2007 @ 17:18:
[...]

Ik denk toch dat je aan een domein moet denken, vooral ivm het feit dat je nieuwe accounts ed. centaal wilt kunnen regelen en het feit dat je de clients goed wil afschermen.

Een domein liijkt mij dus het handigste, of je dat zelf kunt opzetten moet je zelf bepalen natuurlijk
Zou goed kunnen, b.v. een MS SBS server editie.
heb je alles ineen (al is hier niet iedereen er ff blij mee dat alles in een zit).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zwier dit topic wel naar Windows Servers en Server-software toe, maar je gaat mij niet wijsmaken dat je hier de search gebruikt hebt of een paar FAQs doorgenomen hebt eerlijk gezegd ;)

We verwachten op dit forum wel een bepaalde mate van eigen inzet qua research. Met je huidige topicstart lijkt het wat meer op een boodschappenlijstje, en dat terwijl je toch echt niet de eerste persoon bent die met een dergelijke vraag komt..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt.. ik ben al een stukje verder omdat ik nu wat aanknopingspunten heb gekregen waarmee ik verder kon.

Ik lees me weer even verder en vul info aan als ik deze gevonden heb. Tot die tijd zijn alle hulplijnen erg welkom!

alvast bedankt

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 12:44
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 17:14:
Voordat je thin clients totaal negeert: wat heeft rekenkracht er mee te maken? Kan juist een reden zijn om voor thin clients te gaan (dikke simulaties worden echt niet door een werkstation uitgevoerd). Als de computers er al staan is de keuze gemakkelijk natuurlijk, maar is het nog steeds nuttig om eerst onderzoek te doen naar terminal services e.d.

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:19

Mud

Ook belangrijk:
- Wat gebruiken de mensen nu op hun pc (software)? Kun je hievoor 1 centrale image gebruiken?
- Hoe ga je backup regelen?
- Wat gebruik je nog meer? Mssql, Mysql, oracle, Sharepoint, exchange etc..Zo ja, hoeveel servers denk jij dat je nodig zal hebben?
- Ga je in de toekomst uitbreiden(gebruikers, desktops, servers)?
- Ga je het zelf beheren/aanleggen?

Hoe denk je dit aan te pakken? Immers omdat je een "leek" bent op server gebied zo ik het zowiezo een externe partij erbij halen. Zo weet je zeker het niet in de soep loopt ;)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sorry, maar de vraagstelling en aanvullende info in dit topic resulteren in mijn ogen in een meerjaren-project mits de TS iemand in gaat huren als consultant en/of een systeembeheerder in dienst neemt.

Alleen al voor "de 3 wensen", kan ik wel 9 pagina's voltypen hoe je dingen kan realiseren, met tientallen pakketten, gebaseerd op 10 jaar werkervaring, afhankelijk van de wensen/eisen van de gebruiker, de beheerders en het bedrijf.

@alt-92: ik snap je move naar WSS maar toch...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:08

Nitai

Live the life you love.

Je kunt de opdracht natuurlijk verder onderzoeken, beter formuleren, wensen en eisen in kaart brengen alvorens je overschakelt tot het daadwerkelijk bestellen van hardware of iets dergelijks.

Als je een goede businesscase of opdracht hebt opgezet, stap je hier mee naar externe partijen. Ligt er ook maar net aan hoeveel tijd, geld en capaciteit van jullie kant beschikbaar is natuurlijk.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MAX3400 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 11:53:
@alt-92: ik snap je move naar WSS maar toch...
offtopic:
Tja,. TS krijgt nu in ieder geval wel door dat hij het één en ander ter voorbereiding moet zien te documenteren en achterhalen wil er een beetje normaal plan uitrollen :)

Dat was dan ook de reden dat ik 'm hiernaartoe verplaatst heb en niet naar PNS of NT.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1