Extra kosten (gemiddeld) SLI en CF?

Pagina: 1
Acties:

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:54
Aangezien (sommige :P) tweakers en zeker consumenten in de grafische-kaartenmarkt door de bomen het bos niet meer zien wil ik proberen een overzicht te maken van grafische kaarten en hun bang-for-buck waarde. Aangezien er nu kaarten zijn die in SLI en CF goeie bang-for-buck geven vroeg ik mij af wat gemiddeld de extra kosten zijn in aanschaf voor moederbord en PSU om SLI en CF te draaien. Ik geloof dat CF over het algemeen iets goedkoper is dan SLI omdat meer moederborden het ondersteunen. Klopt dit? Ik dacht aan 75 euro voor SLI en 50 euro voor CF (let wel ik beschouw alleen de meerprijs, dus voor SLI: kosten van SLI-ready bord minus de kosten voor een single GPU bord van ongeveer zelfde kwaliteit, zelfde voor de PSU)

Alvast bedankt voor jullie input.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 00:23
Zelf schat je in respectievelijk 50 en 75 euro. Zou je die inschatting toe kunnen lichten middels de gegevens waar je ze op gebaseerd hebt.

Verder kan ik je nu al vertellen dat je er niet een duidelijke meerprijs aan kunt koppelen, want het extra benodigde vermogen van de PSU hangt af van het gebruikte vermogen van de extra grafische kaart(en) en dat valt niet te veralgemeniseren, want dat kan uiteen lopen van 1x50 watt extra tot wel 3x 200 watt extra.

Kortom, er zal zeker geen eenduidig getal uit komen en als dat er wel uit komt zegt dat getal niets zonder de aannames ook te vermelden.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-07 14:22
Sowieso moet je altijd onthouden: SLI en CF zijn alleen voor echte gamers bedoeld, Dual 8800GT is betere Bang-for-the-buck dan Single 8800 GTX, maar dat zal het gros van de echte gamers dan ook wel weten. Ik zie helaas het nut niet in van wat je wilt bereiken ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je dit goed wilt doen gaat het je een flinke lading moeite kosten, maar eigenlijk is het vrij simpel:

1) kies een merk die mid-range spul levert (geen Abit fatality of Asus meuk dat veel te duur is, ook geen Asrock ofzo dat goedkoop is en non-standaard - MSI of Gigabyte zou ideaal zijn)
2) zoek van hen mobo's op:
• zonder SLI/CF (de simpleste P35 zou moeten voldoen)
• met CF, maar met een tweede fysieke PCIe 16x slot met minder lanes (simpelste P35 met twee fysiek 16x sloten)
• met CF, maar dan met beide slots 16x (simpelste X38 ofzo)
• met SLI, maar met een tweede fysieke PCIe 16x slot met minder lanes (simpelste 650i met twee fysiek 16x sloten)
• met SLI, maar dan met beide slots 16x (simpelste 680i ofzo)

Reden dat ik overal "simpelste" bij zet is dat je anders de prijs van toeters en bellen zit te vergelijken, niet van SLI/CF an sich.

3) zoek prijzen op van bovenstaande mobo's volgens Pricewatch (pak niet goedkoopste maar gemiddelde prijs)

4) zoek van dat merk een 8800GT en HD3870 videokaart op (de voor de hand liggende kandidaten dus - wederom simpelste uitvoering nemen)
5) zoek daar gemiddelde prijs bij

Ga naar een site die deze combo's gebenched heeft. Kies een vrij representatieve benchmark uit (dus niet eentje die sterk pro-ATi of pro-nVidia neigt, en geen 3DMark, maar een echt spel in hi-res, met AA en AF, oftewel iets wat SLI/CF een goede kans geeft).

6) Noteer daar de resultaten van 8800GT, 2x 8800GT SLI, HD3870, 2x HD3870 CF

7) deel de prijs van de combo's door de prestatie van de combo's. Noteer en post hier.

Let wel op dat je duidelijk zowel datum van de cijfers (niet van de benchmarks, maar van de prijzen) als gebruikte CPU/RAM noteert.

Zoals ik al zei, bovenstaande is een forse kluif, maar beantwoordt haarfijn je vraag, en doet het op een manier dat anderen er ook wat aan hebben, en op een manier dat je op willekeurig moment in de toekomst het kunt herhalen om prijsveranderingen mee te nemen. Reden dat ik het zelf niet doe is simpel, en dat is dat het me geen ruk boeit omdat ik zelfs met m'n huidige 7600GT door m'n monitor beperkt word in de spellen die ik speel, en dat ik lage stroomverbruik, dus een koele, stille systeem veel belangrijker vind dan een monster dat momenteel alleen in spellen met meer grafische poespas dan speelbaarheid meerwaarde levert tegen torenhoge aanschafprijzen, een forse stroomrekening en een orkaan naast me op het bureau dat ook nog eens in de zomer m'n computerhok tot sauna maakt :o

Oslik blyat! Oslik!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:54
hugoy schreef op woensdag 05 december 2007 @ 17:43:
Sowieso moet je altijd onthouden: SLI en CF zijn alleen voor echte gamers bedoeld, Dual 8800GT is betere Bang-for-the-buck dan Single 8800 GTX, maar dat zal het gros van de echte gamers dan ook wel weten. Ik zie helaas het nut niet in van wat je wilt bereiken ;)
Inderdaad. Maar er zijn ook mensen die wel weten hoe ze een computer moeten bouwen maar toch compleet de verkeerde videokaart aanschaffen. Een vriend van mij had een 8600GT gekocht toen ie net gelaunched was en hij vindt het nu raar dat de nieuwste games toch niet super draaien.

Verder denk ik dat SLI niet echt veel ingewikkelder is dan single GPU dus voor alle niet-tweakers die toch ook niet totaal onwetend zijn kan het wel nuttige informatie geven denk ik.

Daarnaast is mijn drijfveer om het op internet te zetten zodat iedereen er bij kan. Ik ben programmeur en ik wil wel eens kijken of hier iets mee gedaan kan worden. Verder wil ik het een beetje automatiseren, ik weet alleen niet of dat mag. Mijn plan is om in PHP tweakers pricewatch pagina's in te laden en zo de laatste prijzen te gebruiken in bang-for-buck berekeningen. Bij deze meteen de vraag aan de mods: mag dat? Ik zal in ieder geval wel credit geven aan Tweakers Pricewatch.

@dion_b:
Ik wilde het eigenlijk beperken tot grafische kaarten. Meestal is performanceverschil over mobo's niet zo groot dus ik dacht er aan om maar gewoon 1 reeks benchmarks te gebruiken. Je kunt pech hebben met een chipset maar ik wil me toch focussen op GPU power. Verder zijn je tips wel handig, ik zal binnenkort eens kijken naar wat ik ermee kan.