PC boot niet meer met Nvidia 7950 GT (AGP) kaart.

Pagina: 1
Acties:
  • 569 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
Na 3 weken geleden een nieuwe videokaart geïnstalleerd te hebben, start mijn PC nu niet meer op.
De oude was een Asus 6800 GT (AGP), de nieuwe een XfX 7950 GT (AGP).

De fans springen allemaal aan (zelfs op de videokaart), echter ik krijg geen beeld en de HD-led brand continue, waarschijnlijk duidt ie hiermee aan, dat ie nog met de post-routine bezig is.

Systeem specs (oude trouwe beestje):

Mainboard: Asus A7V333 v1.02 (AGP 2.0, 4x.) met BIOS 1.0.17 (de laatste stable).
CPU: Athlon XP-M 2800+ Barton met 2 GB RAM.
Verder nog aanwezig:
SB Audigy Platinum met breakout-box.
XfX 7950 GT (AGP) met 1 molex aansluiting.
2 Maxtor HD's, 1x DVD-Rom en 1x Plextor DVD+/-RW writer, 1x floppydrive.
Voeding: Enermax EG565AX-VE(W) FMA.

De wat oudere 6800GT (AGP)-kaart was via 2 molex-connectors aangesloten en heeft nooit gehaperd met starten. De nieuwe 7950 GT (AGP) heeft maar 1 molex aansluiting. Nou had ik die natuurlijk ook aangesloten. :+

Nou las ik hier: DJ_The_SP in "Geforce 7 7950 GT AGP"
dat ik de bijgevoegde connector moest aansluiten op 2 molex-aansluitpunten van de voeding.
Echter de kabel die is bijgevoegd is een molex-splitter en hiermee kan ik die dubbele stroom-
voorziening niet uitvoeren. :? Bestaat er zoiets als een molex-"merger", die van 2 aansluitingen
er 1 kan maken? :?

Als ik de videokaart tijdelijk verwijder en vervolgens weer installeer en aansluit, doet ie het weer.
Maar na de eerstvolgende koude start is het weer afgelopen, uit.

Als ik hem opgestart krijg, doet ie het ook gewoon weer.
Ik kan dan zelfs games spelen, getest met UT2K4.

De 7950 GT heeft 2 notches en is waarschijnlijk een Universal AGP 3.0., net als de 6800GT.
Bron: Pollewob in "FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen"

Ik zal vanavond de 6800GT weer eens inbouwen, maar hiermee verwacht ik geen problemen.

Ik neem aan dat de 6800GT toch meer stroom verbruikt dan de 7950GT, of vergis ik me hier?
Dit vanwege het feit dat de de 6800 op het 130 nm-proces was gebaseerd en de 7950 op het
90 nm-proces, toch?

Sorry voor de lange lap tekst, maar ik dacht liever te veel info, dan te weinig. :)

Alle hulp is welkom.

[ Voor 4% gewijzigd door Kosh66 op 05-12-2007 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
Update: Na inbouwen oude kaart (6800GT met 2x molexconnectors) en koude start, draaien maar!

Ik begrijp het gewoon niet meer, het ligt dus waarschijnlijk niet aan mijn systeem of voeding, want als er iets fysiek stuk was geweest, deed ie het nu gewoon niet meer en dat is dus niet het geval.

Zou de kaart niet hebben moeten werken in mijn mobo, waarom heeft ie dan wel 3 weken gedraaid? :X

Dubbelcheck: De 6800GT was een universele AGP-kaart (2 notches) en de 7950GT lijkt een 1,5V AGP-kaart (1 notch). Mijn mobo heeft een universeel AGP-slot, danwel een AGP-pro-slot.

Dan krijgen we dus, als ik de tabel gebruik, uit bovenstaande post, voor de 6800GT:
situatie H of I en werkt dus!
Voor de 7950GT krijgen we dan dus situatie: E of F en zou dus ook moeten werken! :)

[ Voor 32% gewijzigd door Kosh66 op 05-12-2007 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp het niet helemaal maar, heb je nu een extra voedingskabel aangesloten? Misschien moet je je AGP 8x eens terugzetten naar 4 keer, om te kijken of dat werkt, in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
Eigen Molex-voedingskabel had ik aangesloten, ja, maar zoals al vermeld, de bijgevoegde kabel kan ik dus helemaal niets mee. Dit is een splitterkabel en zou gewerkt kunnen hebben als de kaart 2 aansluitingen had gehad, echter hij heeft er maar 1.

Het systeem kan maar maximaal de 4x AGP-mode aan, dus verder terugzetten lijkt me niet echt logisch/bevorderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
Iemand nog ideeën, waar dit aan zou kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zou kunnen, maar eigenlijk zelden voorkomt is dat jou chipset met jou AGP 4x slot een conflict geeft met de 7950 GT. Eem biosflash/update zou het mayby kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
Een Biosupdate voor het moederbord, of voor de videokaart?
Ik neem aan het eerste? Ik zal eens kijken of er nog een update van te vinden is....

Verwijderd

Kosh66 schreef op woensdag 12 december 2007 @ 22:55:
Een Biosupdate voor het moederbord, of voor de videokaart?
Ik neem aan het eerste? Ik zal eens kijken of er nog een update van te vinden is....
Test hem eens in een andere pc ;) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
Da's het lastige nou net, ik heb momenteel geen vergelijkbaar systeem :X |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kosh66 schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 10:18:
Da's het lastige nou net, ik heb momenteel geen vergelijkbaar systeem :X |:(
Je zou hem in mijn pc mogen testen , maar njah je woont in nederland en ik belgie dus dat is niet praktisch é . :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
Ik heb op het werk nog een oud bakkie gevonden, daar maar eens proberen dan, volgende week.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kosh66 schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 13:54:
Ik heb op het werk nog een oud bakkie gevonden, daar maar eens proberen dan, volgende week.... :)
okee ;) laat maar van je weten want wil wel weten hoe dit afloopt ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met start geen beeld.. auw dat komt me bekend voor. Zelfde probleem hier gehad. Na een tijdje gerotzooid te hebben in de bios en extra componenten (die ik niet gebruik) uitgezet te hebben startte hij normaal op. hij start altijd normaal op nu. Ik denk toch dat het aan de voeding ligt. ik heb maar 180 watt dus daarom deed hij het eerst niet goed maar na onderdelen uitgeschakeld te hebben had de videokaart net dat beetje meer vermogen tot zijn beschikking en deed hij het wel. Hoeveel watt is je voeding? Heb je misschien toevallig nog een betere voeding (met meer vermogen) liggen? dan kan je het eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
Zie bij specs:

Voeding: Enermax EG565AX-VE(W) FMA.

Volgens mij haalt die continue 535W, maar de 6800GT wat er nu weer inzit, trekt wel meer lijkt me, aangezien die met 2 molexen is aangesloten en geen problemen geeft... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, maar die zit ook daadwerkelijk aangesloten met 2 molexen en die andere niet. Misschien trekt die kaart wel meer. maarja lijkt me dan niet, beetje vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
Vandaag gaat het testen niet meer lukken, hopelijk morgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 15:24
erm misschien software matig probleem? probeer eens te updaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
Damn, in een oude HP Vectra met AGP-bus doet ie het wel..... :? 8)7
(Die had maar een 250 Watt voeding.)

Ik ga mijn bak van de week maar eens onder handen nemen en dan zal ik de molex connector-rails een omruilen, misschien maakt dit wat uit... Wordt er inmiddels een beetje moedeloos van... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kosh66 schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 14:16:
Damn, in een oude HP Vectra met AGP-bus doet ie het wel..... :? 8)7
(Die had maar een 250 Watt voeding.)

Ik ga mijn bak van de week maar eens onder handen nemen en dan zal ik de molex connector-rails een omruilen, misschien maakt dit wat uit... Wordt er inmiddels een beetje moedeloos van... :/
Bios update van het moederbord . ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 14:44:
[...]

Bios update van het moederbord . ;)
idd, is al vaker aangegeven. Probeer eens dat BIOS te updaten, het gebeurt heel soms wel eens dat hardware niet wordt herkend door een oud bios (had ik met mijn 9800 Pro)

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
LiquidT_NL schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:41:
[...]

idd, is al vaker aangegeven. Probeer eens dat BIOS te updaten, het gebeurt heel soms wel eens dat hardware niet wordt herkend door een oud bios (had ik met mijn 9800 Pro)
De TS geef aan in zn post dat hij de laatste stable bios versie gebruikt! Leer eens lezen.

TS leuk AGP systeempje nog, goede keuze van die AGP upgrade. Ik heb zelf net de 1950pro 256mb versie gekocht (wat goedkoper 512MB kan de kaart niet goed benutten is die te langzaam voor, pas bij de 8800serie zie je dat het nut begint te krijgen). Kwam ook van een 6800 (le@16pipes 6shaders 415mhz-900mhz)

Die mobile krijg je wel makkelijk op 2500mhz geclockt, anders zou ik dat zeker proberen! tot 1.9v is het veilig op luchtkoeling en als je een goede batch hebt pakt hij met minder dan 1.9v wel 2500mhz!

[ Voor 39% gewijzigd door ToFast op 19-12-2007 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Misschien is het het proberen waard om de AGP Fastwrites uit te zetten! Maar nog beter is denk ik (kan best HET verschil maken) dat je AGP_voltage van 1.5/1.6 op 1.6/1.7v zet! Dit heeft al veel vage problemen gescheeld bij mensen en mijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
ToFast schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:45:
[...]

De TS geef aan in zn post dat hij de laatste stable bios versie gebruikt! Leer eens lezen.
offtopic:
Sorry, las het net voordat ik reactie aan het lezen was :(

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:34

sphere

Debian abuser

ToFast schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:59:
Misschien is het het proberen waard om de AGP Fastwrites uit te zetten! Maar nog beter is denk ik (kan best HET verschil maken) dat je AGP_voltage van 1.5/1.6 op 1.6/1.7v zet! Dit heeft al veel vage problemen gescheeld bij mensen en mijzelf.
Jij vindt jezelf geen mens? >:)

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

@ Topicstarter: Heb je fastwrite uitgezet? Goeie tip van diegene trouwens. Dit schijnt vaker problemen te geven bij oudere systemen.

• Man on Fiya
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-01-2018
ToFast schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:59:
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:40:
@ Topicstarter: Heb je fastwrite uitgezet? Goeie tip van diegene trouwens. Dit schijnt vaker problemen te geven bij oudere systemen.
Nou 23 uur en 40 minuten tussen elkaar moet je wel ff lezen :P. Geeft niet, ik doe het waarschijnlijk ook 10 keer per dag.

Maar wat beiden zeggen kan best kloppen. Vriend van mij heeft ook een AGP kaart, had vergelijkbare problemen en volgens mij een nog veel ouder mobo, en die heeft toen (zoals ToFast suggereerd) het voltage op 1.6 gezet en het werkte weer als een tierelier :), maar eerst Fastwrites uitzetten is wel zo handig/simpel. Dat truukje werkte bij ons niet helaas :/

[ Voor 4% gewijzigd door Man on Fiya op 20-12-2007 14:18 ]

MBP 2.2 GHz, 2 GB, 8600GT 128mb, Bootcamp Vista, Crumpler Gel Sleeve

• LiquidT_NL
tot op het punt dat de PC niet meer boot? Overigens: fast writes geeft wel altijd veel problemen, maar het zou wel heel extreem zijn dat de PC daarom niet meer wil booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
Fastwrites heeft nog nooit problemen opgeleverd! Er heeft een Ti4600Ultra ingezeten, toen een 6800GT en zelfs met de 7950GT heeft het 3 weken zonder een enkel probleem gewerkt.

@ToFast:
Heb gisteren de manual van het moederbord erbij gehaald, echter ik kan het AGP-voltage niet aanpassen, zo lijkt het. Ik zal nog eens nauwkeurig de settings in de Bios bekijken, maar ik ben er bang voor, dat dit niet gaat. :|

V.w.b. de moederbord Bios, hiervoor is alleen nog een nieuwere beta-versie te krijgen...het changelog ervan zegt niet echt wat deze versie nou toevoegd. :( Daarom heb ik die ook toen links laten liggen.

[ Voor 19% gewijzigd door Kosh66 op 21-12-2007 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kosh66 schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 09:21:
Fastwrites heeft nog nooit problemen opgeleverd! Er heeft een Ti4600Ultra ingezeten, toen een 6800GT en zelfs met de 7950GT heeft het 3 weken zonder een enkel probleem gewerkt.

@ToFast:
Heb gisteren de manual van het moederbord erbij gehaald, echter ik kan het AGP-voltage niet aanpassen, zo lijkt het. Ik zal nog eens nauwkeurig de settings in de Bios bekijken, maar ik ben er bang voor, dat dit niet gaat. :|

V.w.b. de moederbord Bios, hiervoor is alleen nog een nieuwere beta-versie te krijgen...het changelog ervan zegt niet echt wat deze versie nou toevoegd. :( Daarom heb ik die ook toen links laten liggen.
Werkt je kaart nou of niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
Ik heb hem (de kaart) er weer ingezet, een weekje geleden en momenteel doet ie het nog steeds..... :)

Ik heb bij opstarten alle usb devices eraf gehaald en koppel deze naar behoefte weer aan, als windows in de lucht is. (USB-memorystick/portable-HD).

Toch heeft ie in de tussentijd kuren gehad: mijn muis en keyboard deden het niet bij de Windows- login... Na 2 keer rebooten wel weer, maar hoe lang, da's afwachten.... Wordt er best wel moedeloos van.... |:( Muis en keyboard die zijn via usb-convertors op de ps2-connectors aangesloten.
Dit heeft tot nu toe altijd goed gewerkt....

In het systeem- en applicatielog (eventvwr) is ook niets ervan terug te vinden (geen IO-errors, of iets dergelijks)...

Na dit probleem heeft het systeem weer een paar dagen goed (zonder problemen) gewerkt. :)
Hopelijk blijft ie het nu goed doen... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
De videokaart doet het gelukkig nog steeds, topic kan dicht, wat mij betreft.
Pagina: 1