HDD heeft ineens last van spontane shut downs.

Pagina: 1
Acties:

• Kipcorn
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-01 12:29
Zoals de topic titel al zegt, mijn HDD (WD2500KS) schakelt sinds vanmorgen steeds uit.
Na het installeren van een driver startte ik mijn pc opnieuw op, en net voordat windows volledig was opgestart viel de systeem schijf uit. Enkele seconden later spinde hij weer op zonder vreemde bijgeluiden.

Elke pogingen om het systeem weer op te starten heeft het zelfde resultaat.
Ook wanneer de andere 2 schijven (tevens S-ATA) en de brander (IDE) zijn losgekoppeld blijft de schijf zichzelf uitschakelen, net voordat windows is opgestart.
Ik heb de schijf aan 3 verschillende S-ATA poorten (met 3 verschillende kabels) gehangen, en 3 verschillende S-ATA power connectors én een gewone power connector geprobeerd.

Vervolgens heb ik de schijf buiten de kast geplaatst en Data Lifeguard er op los gelaten. Tijdens de quicktest heeft de schijf zichzelf 2 keer opnieuw opgestart, en wonderbaarlijk genoeg de test zonder fouten doorstaan volgens Data Lifeguard.
Inmiddels staat de extended test al ruim 45 minuten te pruttelen zonder een enkele shut down.
Daar zakt mijn broek wel een beetje van af. :')

Hier nog wat spec's.
Asus P5B Deluxe moederbord
Corsair HX520 PSU
WD2500KS systeem schijf
2 andere S-ATA schijven van 200GB (WD) en 300GB (Maxtor)
NEC AG3500 DVD brander
Coolermaster aluminium case met zo'n golvend front (kan even niet op de naam komen.)
120mm front en 120mm rear fan
De rest lijkt me niet echt relevant.

Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.
Het leek er namelijk even op dat mijn ouwe trouwe schijf het elk moment voor gezien kon houden, hoewel hij nu alweer een tijd zonder fratsen staat te draaien.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Neem eens contact op met WD om te kijken als dit een kwestie is van RMA. Als het tikt / uitvalt dan zijn dat vaak voortekenen van het verliezen van je schijf (kan ook aan de kabels liggen, maar dat is in dit geval niet zo).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Kipcorn
Ik heb zo'n vermoeden dat deze schijf al buiten de garantie termijn valt.
Een nieuwe harde schijf kopen is het probleem ook niet, maar het zou wel fijn zijn als deze nog wil opstarten zodat er wat dingen gered kunnen worden.

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

Check het hier in ieder geval: Link :)

Wat je kan doen is alvast de data backuppen doormiddel van op te starten met Knoppix. Volgens mij kan je vanuit knoppix data overzetten naar een USB station (en ik dacht ook CD's / DVD's branden).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Kipcorn
Bedankt voor de link en de tip! :)
Helaas ben ik niet zo'n Knoppix held, maar help ik dergelijke dingen naar de knoppen. :p

Intussen heb ik checkdisk laten runnen vanuit de windows recovery console, na 25% stopte deze met de melding dat er een of meer onherstelbare fouten waren.
Straks een wanhopige poging om met drive image het hele zaakje te kopiëren naar een andere schijf, mocht dat niet werken dan hang ik er een nieuwe schijf in en zie wel wat er te redden valt.

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

Kipcorn schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:14:
Bedankt voor de link en de tip! :)
Helaas ben ik niet zo'n Knoppix held, maar help ik dergelijke dingen naar de knoppen. :p

Intussen heb ik checkdisk laten runnen vanuit de windows recovery console, na 25% stopte deze met de melding dat er een of meer onherstelbare fouten waren.
Straks een wanhopige poging om met drive image het hele zaakje te kopiëren naar een andere schijf, mocht dat niet werken dan hang ik er een nieuwe schijf in en zie wel wat er te redden valt.
Knoppix is gratis te downloaden. Het enige wat je moet doen is het op een CD zetten en booten vanaf de CD :) Voor de rest staat het netjes uitgelegt wat je allemaal met Knoppix kan.

Maar dat er onherstelbare fouten geconstateerd zijn.. Dat is iig niet goed :)

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-01 14:18
Boel eerst ff kopieeren naar een anders schijf handige jongen... daarna kun je verder spelen. Of duidelijk dus een nieuwe hd aanschaffen!

[ Voor 36% gewijzigd door mangahuisman op 05-12-2007 14:16 ]

Pagina: 1