Hallo medetweakers,
DNS is nog vrij nieuw voor mij, maar dat zal al wel snel gaan blijken denk ik. Nu ben ik hulp nodig bij het volgende probleem ..
Bij ons bedrijf zijn we het netwerk wat anders aan het inrichten met het oog op verbeteren van de security. Nu heb ik verschillende segmenten die we met een firewall steeds gaan afschermen ..
e.g.
Ieder segment krijgt een domaincontroller.
Maar hoe zou dat er uit moeten komen te zien?
Moet dit aflopend zijn, iedere keer een niveau erbij ..
prod.data.off.bedrijf.nl
data.off.bedrijf.nl
off.bedrijf.nl
bedrijf.nl
Of boeit dat niet en kun je ook het volgende doen ..
prod.bedrijf.nl
data.bedrijf.nl
off.bedrijf.nl
dmz.bedrijf.nl
Mijn voorkeur gaat uit naar de onderste optie. En de domaincontroller is dan ook dns server. Dus de aanvragen voor data.bedrijf.nl binnen het productie.bedrijf.nl netwerk moeten geforward worden naar de DNS server uit het data netwerk. Aanvragen voor off.bedrijf.nl moeten nog verder geforward worden naar de DNS server van het office netwerk.
Dus zoiets ..
192.168.10.1 DNS server productie --> forward --> 192.168.11.1
192.168.11.1 DNS server data --> forward --> 192.168.12.1
192.168.12.1 DNS server office --> forward --> 192.168.13..1
192.168.13.1 DNS server DMZ --> forward --> DNS ISP
Doel is dus dat machine1.data.bedrijf.nl ook binnen het productie netwerk resolved als machine1. Zoals het momenteel in mijn testopstelling werkt, moet je pingen naar machine1.data.bedrijf.nl wil het werken, maar dan doet ie het ook prima.
Ik kan nog veel meer vertellen, maar dit is denk ik eerst wel voldoende denk ik.
Hoe zouden jullie dit gaan aanpakken? Bvd voor jullie inzichten en suggesties
DNS is nog vrij nieuw voor mij, maar dat zal al wel snel gaan blijken denk ik. Nu ben ik hulp nodig bij het volgende probleem ..
Bij ons bedrijf zijn we het netwerk wat anders aan het inrichten met het oog op verbeteren van de security. Nu heb ik verschillende segmenten die we met een firewall steeds gaan afschermen ..
e.g.
code:
1
2
3
4
5
| ISP --||-- DMZ --||-- Office --||-- Data --||-- Productie
Fw1 Fw2 Fw3 Fw4
DNS <--- DNS <--- DNS <--- DNS <--- DNS
ISP |
Ieder segment krijgt een domaincontroller.
Maar hoe zou dat er uit moeten komen te zien?
Moet dit aflopend zijn, iedere keer een niveau erbij ..
prod.data.off.bedrijf.nl
data.off.bedrijf.nl
off.bedrijf.nl
bedrijf.nl
Of boeit dat niet en kun je ook het volgende doen ..
prod.bedrijf.nl
data.bedrijf.nl
off.bedrijf.nl
dmz.bedrijf.nl
Mijn voorkeur gaat uit naar de onderste optie. En de domaincontroller is dan ook dns server. Dus de aanvragen voor data.bedrijf.nl binnen het productie.bedrijf.nl netwerk moeten geforward worden naar de DNS server uit het data netwerk. Aanvragen voor off.bedrijf.nl moeten nog verder geforward worden naar de DNS server van het office netwerk.
Dus zoiets ..
192.168.10.1 DNS server productie --> forward --> 192.168.11.1
192.168.11.1 DNS server data --> forward --> 192.168.12.1
192.168.12.1 DNS server office --> forward --> 192.168.13..1
192.168.13.1 DNS server DMZ --> forward --> DNS ISP
Doel is dus dat machine1.data.bedrijf.nl ook binnen het productie netwerk resolved als machine1. Zoals het momenteel in mijn testopstelling werkt, moet je pingen naar machine1.data.bedrijf.nl wil het werken, maar dan doet ie het ook prima.
Ik kan nog veel meer vertellen, maar dit is denk ik eerst wel voldoende denk ik.
Hoe zouden jullie dit gaan aanpakken? Bvd voor jullie inzichten en suggesties
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2