Toon posts:

Toslink storingen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week een hagelnieuwe Panasonic 32" LCD gekocht met een Panasonic Home Cinema set. Met mijn Humax IR-FOX met Toslink audio, prachtig beeld en supergoed geluid! Maar ik wilde meer. Een film opnemen moet toch ook handig zijn. Dus terug naar de winkel om de Humax iPVR-9200 aan te schaffen. Mooi apparaat, goed geluid.....althans, dat dacht ik. Tijdens het zappen van TV kanalen, of als ik een programma bijvoorbeeld op pauze zet, dan hoor ik een luid "plop" geluid over de Cinema set. Met mijn oude IR-FOX geen enkel probleem, maar de nieuwe dus wel.

Terug naar de winkel, nieuwe gehaald; hetzelfde probleem. Via de analoge audio output hoor ik geen storende plop, maar het geluid is kwalitatief stukken minder.

Humax gebeld; die zegt dat het aan de versterker ligt, die niet goed, of optijd in "mute" gaat. Panasonic vervolgens gebeld, en die zegt dat het daar niet aan kan liggen. Dat wellicht een nieuw optisch kabeltje uitkomst bied. En dat er kabels zijn, die zo'n plop kunnen onderdrukken...???

De mediamarkt (in dit geval waar alles betrokken is) haalt slechts de schouders op......

Kent iemand dit probleem, of heeft iemand een oplossing voor de irritantie plop middels de toslink aansluiting? Alle suggesties zijn welkom!!! _/-\o_

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-02 23:00
Probeer je Humax apparaat even aan te sluiten op een andere versterker en kijk of het probleem dan nog optreedt.
Mijn versterker is ook wel eens in de war als er gedurende de dag een heleboel keren het geluid wordt gemute en weer unmute (geluidskaart pc via toslink naar versterker). Hij geeft dan luide ploppen en kraakgeluiden uit alle luidsprekers. Uit- en inschakelen verhelpt dan het probleem tijdelijk. In mijn geval ligt het dus aan de versterker.
Voor de grap probeerde ik hem eens via de coaxiaal aansluitingen en tot mijn verbazing treedt het probleem dan niet op!

Een ding weet ik zeker: een andere toslink kabel zal niet helpen.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 11:48
Ik krijg hier met mijn xbox alleen een dergelijk geplop en gekraak als het signaal veranderd naar een niet ondersteund signaal van mijn geluidskaart. Misschien hier eenzelfde geval.. dat er tijdens het zappen een 'vreemd' signaal wordt doorgevoerd welke wordt vertaald naar *plop* en dat er daarna meteen wordt gemute (maar dus te laat om de *plop* tegen te houden..)

Bij de media markt mag je geen expertise verwachten :P die weten alleen hoe verschillende apparaten aan en uit moeten.

[ Voor 27% gewijzigd door Moning2 op 05-12-2007 10:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
een andere versterker met een optical input heb ik helaas niet. In de tussentijd heb ik de oude Humax er nog eens tussen geplaatst en geen probleem weer tijdens het zappen, maar zodra ik de nieuwe er op aan sluit, is het weer bingo. Het stekkertje zit, net de Humax die ik dus heb omgeruild, redelijk los. Het stekkertje klikt niet echt stevig vast. Zou dit fenomeen er iets mee te maken kunnen hebben? Zodra ik een nieuw kabeltje koop, en het blijkt hier niet aan te liggen, heb ik een extra kabel waar ik niets mee kan... :S Best wel balen zo. Prachtig mooi digitaal, maar goed werken, ho maar..... En inderdaad; bij mediamarkt weten ze alleen hoe ze spullen moeten verkopen, maar deskundigheid helaas ver te zoeken

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-02 23:00
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 10:47:
Het stekkertje zit, net de Humax die ik dus heb omgeruild, redelijk los. Het stekkertje klikt niet echt stevig vast. Zou dit fenomeen er iets mee te maken kunnen hebben?
Lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Je versterker moet gewoon muten (continu) bij slecht signaal en wanneer een aangesloten apparaat dat wil. Tijdens het zappen is het optische contact niet veranderd en dus is de signaal kwaliteit ook onveranderd.
My bet is op je versterker. Jammer dat je geen andere hebt om het te proberen...

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
gertvdijk schreef op woensdag 05 december 2007 @ 11:09:
[...]

Lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Je versterker moet gewoon muten (continu) bij slecht signaal en wanneer een aangesloten apparaat dat wil. Tijdens het zappen is het optische contact niet veranderd en dus is de signaal kwaliteit ook onveranderd.
My bet is op je versterker. Jammer dat je geen andere hebt om het te proberen...
toch vreemd hoor, dat mijn oude Humax hier geen problemen mee heeft, en de nieuwe uitgerekend wél. Als mijn versterker het probleem zou zijn, dan lost deze dat probleem dus kennelijk electronisch op, door te "muten". Bestaat er dan geen externe optische filter die dat ook kan???

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 11:48
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:34:
[...]

toch vreemd hoor, dat mijn oude Humax hier geen problemen mee heeft, en de nieuwe uitgerekend wél. Als mijn versterker het probleem zou zijn, dan lost deze dat probleem dus kennelijk electronisch op, door te "muten". Bestaat er dan geen externe optische filter die dat ook kan???
Nog een versterker er tussen ? :/

• ajw
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-01 23:04

ajw

Ik heb ook de Humax iPVR-9200 (bij MediaMarkt weg) en een Panasonic versterker maar herken je probleem niet. Ik heb de Humax wel direct een UPDATE gegeven. Ik heb gelezen op forums van kieskeurig dat een oude firmware veel inperfecties heeft. De update werkte bij mij gewoon vanuit het menu op het @Home kabeltv netwerk.

O, toevallig kom ik je ook tegen op Kieskeurig toen ik even voor je wou kijken ;) Ik zie overigens geen overeenkomstige problemen van anderen.

[ Voor 18% gewijzigd door ajw op 05-12-2007 14:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
ajw schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:53:
Ik heb ook de Humax iPVR-9200 (bij MediaMarkt weg) en een Panasonic versterker maar herken je probleem niet. Ik heb de Humax wel direct een UPDATE gegeven. Ik heb gelezen op forums van kieskeurig dat een oude firmware veel inperfecties heeft. De update werkte bij mij gewoon vanuit het menu op het @Home kabeltv netwerk.

O, toevallig kom ik je ook tegen op Kieskeurig toen ik even voor je wou kijken ;) Ik zie overigens geen overeenkomstige problemen van anderen.
Welke versterker heb jij dan? Ik heb een Home Cinema type SC-PT550. De Firmware heb ik ook via de automatische updater geupdate (casema), zonder resultaat helaas :( Wellicht heb jij de Humax via analoog aangesloten? Daar doet de decoder het namenlijk wel prima mee, alleen het geluid vergeleken met de toslink is crappy

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:07

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik kan je zeggen dat je probleem niet in de Toslink kabel zal zitten. Die kan geen plop veroorzaken.
Je Humax stuurt heel waarschijnlijk wat rotzooi uit, die je versterker interpreteerd als een plop.
Software update van de Humax kan helpen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Humax gebeld, zowel Nederland als Amerika, Panasonic ook maar gebeld, en men wijst alleen maar met de vingers naar elkaar, zonder enige suggestie of hulp.... Het lijkt mij dat mijn versterker niet het ene apparaat wel goed mute, en het andere niet...dan maar analoog geluid :S

Op dit moment zit er een el-chipo kabeltje op de analoge output. Is het de moeite waard om een dure monsterkabel te gebruiken, of is dat onzin?

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:31
Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 09:31:
Humax gebeld, zowel Nederland als Amerika, Panasonic ook maar gebeld, en men wijst alleen maar met de vingers naar elkaar, zonder enige suggestie of hulp.... Het lijkt mij dat mijn versterker niet het ene apparaat wel goed mute, en het andere niet...dan maar analoog geluid :S

Op dit moment zit er een el-chipo kabeltje op de analoge output. Is het de moeite waard om een dure monsterkabel te gebruiken, of is dat onzin?
Monster kabel lijkt me onzin, want hoor je het verschil? (ik niet iig)
Gewoon een degelijke kabel is goed genoeg.

Heeft je reciever anders geen cox spdif? Anders zou jet daar mee nog eens kunnen proberen?

Verwijderd

Topicstarter
stimpyrulez schreef op donderdag 06 december 2007 @ 09:38:
[...]

Monster kabel lijkt me onzin, want hoor je het verschil? (ik niet iig)
Gewoon een degelijke kabel is goed genoeg.

Heeft je reciever anders geen cox spdif? Anders zou jet daar mee nog eens kunnen proberen?
een cox spdif?? Wat is dat precies? Er zit een analoge audio input op en een digitale (optisch). Beide gebruik ik dus momenteel, alleen over de optische ingang hoor je telkens bij het zappen een harde plop, maar het geluidsverschil is zeer duidelijk hoorbaar (helaas)

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
zal wel coax bedoelt worden, maar dat zal ook geen verschil uitmaken verwacht ik.

Als je (iemand kent met) een pc met een optische s/pdif ingang zou je het signaal van je panasonic eens kunnen opslaan en bekijken in een programma als cooledit. Dan kun je zelf daadwerkelijk constateren of er ongerechtigheden in het signaal zitten.

• ajw
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-01 23:04

ajw

stimpyrulez schreef op donderdag 06 december 2007 @ 09:38:
[...]
De Humax iPVR-9200 heeft dat niet.

@Tietsky
Ik heb de Panasonic AV Control Receiver SA-XR45, en maak gebruik van de optische aansluitingen.

Verwijderd

Topicstarter
ajw schreef op donderdag 06 december 2007 @ 10:42:
[...]

De Humax iPVR-9200 heeft dat niet.

@Tietsky
Ik heb de Panasonic AV Control Receiver SA-XR45, en maak gebruik van de optische aansluitingen.
mooi setje hoor. BIj jou dus geen plop? Snap er echt helemaal niets meer van hoor. Geluid loopt nu maar via de analogeoutput 8)7
Pagina: 1