Toon posts:

[XP] Kom Bios niet in?

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste behulpzame tweakers,

Ik heb een frustrerend probleem;
Mijn PC is hard aan een formateer-beurt toe, dus een XP Pro schijf in de lade gepropt en opnieuw opstarten vanaf schijf...
Niet dus!
Ik krijg niet de mogelijkheid om het BIOS te benaderen, ik zou op del moeten drukken om in het bios te komen, maar geen reactie.
Het toetsenbord werkt wel, d.w.z. ik kom wel in het boot-menu (F8) om veilige modus e.d. te kiezen, maar kan vervolgens weer geen andere mogelijkheid kiezen dan "Windows Normaal Starten", ik kan dus niet met de cursor naar boven en beneden scrollen.
Ik krijg ook niet de melding of ik vanaf schijf wil opstarten, dus zal ik hoe dan ook mijn bios moeten benaderen, aangezien de bootsequence aangepast moet worden.
Ik heb al een ander toetsenbord geprobeerd, zonder resultaat.
Ik heb met hetzelfde "probleem"-toetsenbord wel gewoon vanaf schijf kunnen opstarten op een ander systeem. Het is een zelf samengesteld systeem, geassembleerd door 4launch, (met de nodige problemen overigens) bestaande uit de volgende onderdelen:

Apacer Card Reader AE161 16 in 1 Intern 3,5" USB2.0 (zwart)
Enlight Midi Tower ATX 400W
Iiyama TFT Monitor E1900S-B2 19", DVI, Speakers (zwart)
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz FSB1066 2MB
Kingston 1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0
MSI P965 Platinum iP965, SATA2 RAID, GLAN
Samsung DVD-/+/RAM SH-S182D 18x/18x/8x DL Bulk (zwart)
Samsung DVD-ROM SH-D162C/BEBE 16x/48x Bulk (zwart)
Sapphire Videokaart PCI-e Radeon X1950XT 256MB GDDR3 2xDVI/VIVO
Seagate 320GB SATA300 16MB FDB, ST3320620AS
Microsoft Wireless Pro Optical Desktop (muis + tobo)

Ik heb de search gebruikt, maar er zijn geen echt vergelijkbare topics. Wel heb ik oplossingen geprobeerd die in gedeeltelijk vergelijkbare topics genoemd worden, zoals het batterijtje uit het mobo halen (tijdelijk) en dus een ander tobo, maar helaas zonder resultaat.
Hebben jullie nog ideeën, ik hoor het graag, want dit is zeer frustrerend.

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Koksr

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niet om het een of ander, maar zou je 4Launch niet even bellen dat het systeem wat ze geleverd hebben niet naar de BIOS kan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

CMOS clear staat gewoon in je mobo boekje (jumpertje).
Waarschijnlijk heb je een USB keyboard ? Die willen wel eens raar doen in de boot.

B.t.w. dit is geen OS probleem, je topic staat verkeerd.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 12:03
Kijk eens goed om je heen met het opstarten. Staat er nergens in een hoekje "Press F12 for Boot Menu" o.i.d.? Vaak hebben mobo's een los menutje om de bootvolgorde (tijdelijk) te veranderen. Als het te snel gaat, kan je altijd op de Pause knop drukken, zit tussen je F12 en numpad in. Of zoals hierboven is gezegd, probeer het eens bij de vrienden van 4launch.. Alhoewel ik de kans klein acht dat ze hier iets aan gaan/kunnen doen.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-03 23:33

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Probeer eens een ouderwets PS/2 toetsenbord. (Ervan uitgaand dat je die aansluitingen nog hebt.)

This footer is intentionally left blank

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
KillerAce_NL schreef op woensdag 05 december 2007 @ 09:26:
CMOS clear staat gewoon in je mobo boekje (jumpertje).
Waarschijnlijk heb je een USB keyboard ? Die willen wel eens raar doen in de boot.

B.t.w. dit is geen OS probleem, je topic staat verkeerd.
Probeer het inderdaad een met een ander keyboard, liefst ps/2. Ik heb ook wel problemen gehad met USB keyboard tijdens het booten, daarom nu altijd dat ps/2 blokje ertussen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

BIOS != Windows.

Dat je daarnaast een Windows installatie op je HDD hebt staan is geen reden om je topic dan maar hier in WOS neer te zetten.

Ik ga je topic dus verplaatsen, let in het vervolg alsjeblieft op wáár je topic hoort.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
@ Mod: Excuses

Is het niet zo dat je CMOS al gecleared is, wanneer je de battery er minimaal 30 mins uit hebt gehaald?
Daar ging ik vanuit eigenlijk.

Verder heb ik, zoals al vermeld, een ander (ps/2) toetsenbord geprobeerd, maar zonder resultaat.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 08:45
is het wel DEL geen F2 bijv. dat wil ook nog wel eens voorkomen.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:28

Speedmaster

Make my day...

Welke toetsen heb je inmiddels geprobeerd bij het opstarten, de ene bios wil graag F2 de ander DEL en een derde weer INSERT.

Klinkt lastig maar loop alle combinaties van functietoetsen eens na F1 t/m F12 & INS, DEL, HOME etc..

[ Voor 19% gewijzigd door Speedmaster op 05-12-2007 10:27 ]

• dezejongeman
Tuut-Tuut schreef op woensdag 05 december 2007 @ 10:27:
Welke toetsen heb je inmiddels geprobeerd bij het opstarten, de ene bios wil graag F2 de ander DEL en een derde weer INSERT.

Klinkt lastig maar loop alle combinaties van functietoetsen eens na F1 t/m F12 & INS, DEL, HOME etc..
of kijk in het boekje van je mobo of op internet naar jouw type en je weet welke je hebben moet.

Verwijderd

Topicstarter
Alle Functietoetsen heb ik geprobeerd, maar de INS en HOME nog niet.
Met F8 krijg het het scherm waar je o.a veilige modus kan kiezen (dus USB toetsenbord wordt ondesteund lijkt me), maar vervolgens kan ik dus niet met de pijltjestoets naar bijvoorbeeld Safe Mode "lopen".

• dezejongeman
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 10:33:
Alle Functietoetsen heb ik geprobeerd, maar de INS en HOME nog niet.
Met F8 krijg het het scherm waar je o.a veilige modus kan kiezen (dus USB toetsenbord wordt ondesteund lijkt me), maar vervolgens kan ik dus niet met de pijltjestoets naar bijvoorbeeld Safe Mode "lopen".
dan zit je al in de fase dat er windows bestanden geladen zijn. druk je wel optijd?
dus aan en rammen maar (met beleid)

Verwijderd

Topicstarter
dezejongeman schreef op woensdag 05 december 2007 @ 10:32:
[...]

of kijk in het boekje van je mobo of op internet naar jouw type en je weet welke je hebben moet.
Ik moet volgens het MSI-forum, het mobo-boekje en de vermelding op het scherm, op DEL drukken, maar zoals gezegt, niks, noppes.

Verwijderd

Topicstarter
dezejongeman schreef op woensdag 05 december 2007 @ 10:36:
[...]

dan zit je al in de fase dat er windows bestanden geladen zijn. druk je wel optijd?
dus aan en rammen maar (met beleid)
Zodra ik de MSI-afbeelding zie, waarin staat dat je op del of TAB moet drukken, eerder kan niet, want dan staat de pc nog uit... :?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-03 14:51
Met Tab zal de daadwerkelijke POST weergegeven worden die achter het MSI logo verstopt zit. Druk daar eens op en eventueel op Pause om dat scherm eens rustig te bekijken. Dan voor mijn part als een gek op DEL rammen totdat ie de BIOS in gaat (veel mobo's geven ook aan "Entering setup" o.i.d. als die optie geselecteerd is.

Verwijderd

Topicstarter
The Realone schreef op woensdag 05 december 2007 @ 11:37:
Met Tab zal de daadwerkelijke POST weergegeven worden die achter het MSI logo verstopt zit. Druk daar eens op en eventueel op Pause om dat scherm eens rustig te bekijken. Dan voor mijn part als een gek op DEL rammen totdat ie de BIOS in gaat (veel mobo's geven ook aan "Entering setup" o.i.d. als die optie geselecteerd is.
Geloof me, been there, done that.
Als ik harder zou rammen, dan moet ik straks een nieuw toetsenbord aanschaffen...
Ik krijg derhalve ook het POST-scherm niet, dat inderdaad, volgens de info op het scherm, achter het MSI-logo zit.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sommige moderne systemen booten zo idioot snel dat je al te laat bent als je wacht op beeld op het scherm. Gewoon eens proberen om zodra je power on drukt zachtjes herhaaldelijk op Del te drukken. In het slechtste geval krijg je een Keyboard Error, maar dan kun je er in ieder geval op reageren.

Oslik blyat! Oslik!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik kan me echt niet voorstellen dat je het BIOS niet inkan..ik vermoed dan toch echt dat je of te laat bent, of een USB toetsenbord niet geslikt wordt, maar zelfs dat kom ik amper tegen.

Verwijderd

Topicstarter
Zodra ik thuis ben, zal ik het weer proberen, maar eerlijk gezegt tegen beter weten in..
I'll keep you posted!
En bedankt voor de reacties.

• dribibu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-08-2025
ik gebruik de "pieptoon" bij het booten altijd als beginpunt om op een funktietoets te drukken, (heb je je speakertje aangesloten?). Met "F8" kan ik de bootvolgorde instellen, zonder de Bios helemaal in te gaan.

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
Ff de bios clearen door het batterijtje er ff uit te wippen en er weer in proppen. Die hoeft er echt niet 30 minuten uit voor een reset. Anders ff geheugenbankje eruit trekken, grote kans dat ie opstart in bios omdat er essentiele hardware is verwijderd.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Sluit anders je harde-schijf aan op een andere computer en formatteer de boel daar. Met een beetje geluk staat je CD-ROM speler wel in de boot volgorde maar onder de harde-schijf. Als er dan op de harde-schijf niks staat om van te booten gaat ie naar het volgende boot apparaat.

Over het resetten van de BIOS: Batterij er uit en dan even kortsluiting maken met de twee metalen stukjes in de batterijhouder.

[ Voor 19% gewijzigd door fsfikke op 05-12-2007 13:14 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
@ fsfikke: Op een andere pc formateren is inderdaad de laatste stap, maar de bootsequence staat niet goed, want ik krijg de mogelijkheid niet om op een toets te drukken, dus worden de dvd-drives niet gechecked op bootable discs. Enneh, kortsluiting maken......????

@ dribibu: Zoals eerder gemeld, kom ik wel in het scherm waar je voor Veilige Modus (met F8) e.d. kan kiezen, maar kan ik niet met de cursor door het menu heen...

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:28:
@ fsfikke: Op een andere pc formateren is inderdaad de laatste stap, maar de bootsequence staat niet goed, want ik krijg de mogelijkheid niet om op een toets te drukken, dus worden de dvd-drives niet gechecked op bootable discs. Enneh, kortsluiting maken......????
Kortsluiting maken/contact maken.

Als er verder niets is om van op te starten hoef je niet op een toets te drukken om de XP setup in te komen.

@hieronder: S-ATA schijf op slave?

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 05-12-2007 17:37 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• dribibu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-08-2025
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:28:
@ dribibu: Zoals eerder gemeld, kom ik wel in het scherm waar je voor Veilige Modus (met F8) e.d. kan kiezen, maar kan ik niet met de cursor door het menu heen...
Nee dan ben je al te laat en zit je in Windows, ik bedoel m.b.v. F8 in het bootselektie menu.
afijn, genoeg tips om mee te stoeien lijkt me. Zo kun je ook nog de dvd-rom als master maken en harde schijf als slave (jumpertjes omzetten), en met bhv windows-cd opstarten en de XP setup doorlopen...

@hierboven, je hebt gelijk :) foutje, iets te impulsief. Sata schijf kan dus niet op slave, gelukkig lijkt probleem opgelost op de een of andere manier.

[ Voor 20% gewijzigd door dribibu op 06-12-2007 12:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle tips en truuks toegepast, dus met een pincet bij de battery zitten rotzooien, op alle toetsen gedrukt, maar voor de zekerheid toch ook maar een nieuw toetsenbord meegenomen van mijn werk (met ps/2 aansluiting). Het is me dus uiteindelijk gelukt om in de bios te komen, maar wat nu precies datgene was dat me heeft geholpen, wellicht een combinatie van alles.
Hoe dan ook, bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1