MB ASUS P5 Toetsenbord wordt niet gedetecteerd

Pagina: 1
Acties:
  • 737 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sidewinder1
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-11-2021
Ik heb een PC met veel vervuiling (stof e.d.) schoongemaakt omdat hij zelfs niet meer op wou starten. Eenmaal schoon en en opnieuw in elkaar gezet worden toetsenbord en schijven (HD en DVD) niet meer gedetecteerd. Floppy reageert wel en de machine start ook op van een bootflop.

Na drie dagen internet speuren (incl. hier natuurlijk) is mijn vraag of iemand mij op het goede spoor kan zetten richting oplossing en/of ik zonder keyboard bij het BIOS kan komen?

Alvast bedankt.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:17

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je kunt zowel een PS/2 als een USB toetsenbord proberen.
Of een BIOS reset.

Wat heb je al geprobeerd?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Sidewinder1
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-11-2021
Ben naarstig op zoek naar de PS2/USB verloopplug maar helaas nog niet gevonden.

Het MB is van 2005 (ASUS P5S800-VM) en zou USB devices moeten herkennen. Dus heb ik een cardreader er aan gehangen maar die wordt niet herkend. Mijn vermoeden is dat ook een USB toetsenbord niet gezien zal worden.

Ik ben een auto-didact. Het aantal PC's wat ik tot leven gebracht heb is, is op twee handen te tellen en het is telkens goed gegaan. Dit keer is het maar lauw-lauw met de handleiding en ASUS beweegt niet op vragen dus moet ik voor een groot deel vertrouwen op gezond verstand en goede raad.

Een BIOS reset heb ik (nog) niet uitgevoerd. Het zou voor mij de eerste keer zijn dus ik wil toch wel een redelijke zekerheid hebben dat (wanneer ik de zaak niet opblaas) de zaak weer begint te ademen ;-)).

Resumerend, alles wat je aan een moederbord kunt hangen behalve floppy, beeldscherm en geheugen wordt niet herkend. Een bootflop wordt uitgevoerd maar bij de prompt stopt het omdat het toetsenbord niet herkend wordt.

Bij een BIOS reset denk ik aan het terugzetten naar de situatie waarbij het toetsenbord in ieder geval toetsenbord, geheugen, beeldscherm en al het andere wat aan het bord hangt herkend. Is dat correct?

Zo ja, hoe kan ik zo'n BIOS reset uitvoeren?

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 22:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Sidewinder1 schreef op woensdag 05 december 2007 @ 22:49:
Ben naarstig op zoek naar de PS2/USB verloopplug maar helaas nog niet gevonden.
PS2 naar USB kan je bij elke willekeurige computerzaak gewoon halen..

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:12

KneoK

Not in a million lightyears

Mag ik vragen hoe precies en waarmee precies je je pc schoon gemaakt hebt ? Ik heb namelijk een vermoeden dat er ergens een controller onboard opgeblazen is, wellicht door statische elektriciteit die is ontstaan bij het schoonmaken.

Een BIOS reset is overigens over het algemeen een kwestie van een jumpertje verzetten op je moederbord en daarna direct weer terugzetten naar originele positie, maar of het succes heeft weet ik niet. Het is namelijk wel je BIOS die uiteindelijk de apparaten initialiseert, maar dat gebeurt uiteraard al met de standaardinstellingen. Het is niet zo dat een BIOS een functie bevat die detectie van apparaten ineens uitschakelt. Tenminste, je kunt natuurlijk afzonderlijk controllers uitschakelen in het BIOS (je floppy, je hdd's, raid controller, je USB, onboard netwerkkaart(en) en geluidskaart etc.) maar het lijkt me erg stug dat ineens een aantal van die opties gewijzigd zijn. Zeker omdat niet alle opties uitgeschakeld zijn gezien je floppydrive verhaal. Maar als dat wel om de een of andere reden is gebeurd, dan zou een BIOS reset dat wel verhelpen, want BIOS defaults staan altijd zo ingesteld dat de meest gangbare functies ingeschakeld zijn en je dus minimaal muis, toetsenbord, floppy + hdd en tegenwoordig standaard ook USB hebt.
Hoe te resetten staat zondermeer in de handleiding. De meeste nieuwere types moederborden resetten BIOS ook al door een simpelere procedure, bij mij is het een kwestie van pc inschakelen en direct met de powerknop ingedrukt weer uitschakelen.