Toon posts:

[Windows XP] Intel AHCI drivers

Pagina: 1
Acties:
  • 4.659 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vanwege enorme frustraties, heb ik besloten om mijn Acer Extensa 5620 laptop te ontdoen van Windows Vista en er Windows XP op te installeren. Nu is het zo dat ik nog een XP cd heb liggen, waar geen SATA drivers zijn meegebakken.

Ik heb, om XP te kunnen installeren, in de Bios de SATA mode op IDE gezet ipv AHCI.
Windows is nu geinstalleerd, maar als ik de SATA mode terugzet, dan boot windows niet meer (BSOD)
De AHCI drivers van Intel, willen niet installeren. Het pakket dat de drivers installeerd meldt namelijk dat mijn laptop niet voldoet aan de eisen voor het pakket. Dat klopt, want mijn schijf draait in IDE mode.

Is er een manier om toch die drivers te kunnen installeren. En dan bedoel ik niet de oplossing: herinstalleerd Windows en druk op F6 tijdens installatie. Of bak de drivers mee dmv "Slipstreaming"

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je kunt een herstelinstallatie van Windows proberen, maar de beste oplossing is toch Slipstreamen. Dat je dat niet wilt is te begrijpen, maar toch is het waarschijnlijk het beste (en misschien wel enige) advies. :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
*zucht* Als er echt geen andere oplossing voor is, dan moet dat maar.

Is er trouwens ook een mogelijkheid om de drivers tijdens de intallatie via een USB stick, of cd op te geven aangezien mijn laptop geen FDD meer heeft? Ik ben niet in het bezit van een USB FDD.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 07:58:

Is er trouwens ook een mogelijkheid om de drivers tijdens de intallatie via een USB stick, of cd op te geven aangezien mijn laptop geen FDD meer heeft? Ik ben niet in het bezit van een USB FDD.
^^ zie hierboven: slipstreamen of je zou moeten kijken of je in je bios iets kan vinden van boot from USB HDD.

Ik zou kiezen voor slipstreamen; kan je meteen alle drivers voor je volledige laptop/systeem in meenemen...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je kan ook drivers geforceerd installeren, zonder dat de hardware daarvoor aanwezig is. Je zult alleen wel alles met de hand moeten doen dan.

1. Add Hardware in configuration screen.
2. Yes, I have already connected the hardware.
3. Kies Add a new hardware device
4. Install the hardware that I manually select from a list (Advanced)
5. IDE ATA/ATAPI controllers
6. Have Disk
7. browsen naar de folder waar de drivers in staan.
8. Kies de driver en installeer het ding.
9. in BIOS AHCI weer aanzetten en rebooten

Slipstreamen kan altijd nog :)

https://discord.com/invite/tweakers

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 07:58:

Zo moeilijk is het niet ;) Download ff het programma nLite, copy de inhoud van je WinXP schijf naar je PC en houd je SATA driver bij de hand.
Met nLite kan je de driver integreren (en andere dingen aanpassen zoals je Windows key er in bouwen etc) en dan een schijfje bakken. Point&Click, too easy.
Als je er een kwartiertje/half uurtje in steekt kan je een volledig custom WinXP schijf maken met alle drivers er in voor je hardware en je CD "unattended install" maken (zonder dattie om jouw input zeurt dus) die alle instellingen die jij fijn vind standaard er in heeft zitten.
Met een beetje geluk krimpt je CD image ook nog eens met 100MB ofzo..

[ Voor 20% gewijzigd door McKaamos op 05-12-2007 08:28 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
redfoxert schreef op woensdag 05 december 2007 @ 08:09:
Je kan ook drivers geforceerd installeren, zonder dat de hardware daarvoor aanwezig is. Je zult alleen wel alles met de hand moeten doen dan.

6. Have Disk

Ik heb het bovenstaande gedaan, maar als ik dan de map met de drivers wil aangeven in "Have Disk", dan krijg ik geen apparaten te zien. Ik heb dit met diverse versies van de driver. Als ik de map open, dan staan er wel inf, sys en cat bestanden in.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is dit iemand die mijn hele dag goed kan maken:

http://forums.pcper.com/showthread.php?t=444831

Ik zal het vanavond eens proberen. Is er iemand die dit al uitgevoerd heeft?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 08:44:
Volgens mij is dit iemand die mijn hele dag goed kan maken:

http://forums.pcper.com/showthread.php?t=444831

Ik zal het vanavond eens proberen. Is er iemand die dit al uitgevoerd heeft?
Geen idee of het werkt maar ik kan het wel even voor je testen. Heb hier toevallig een laptop staan met hetzelfde euvel :)

Hier werkt het nog niet....

[ Voor 3% gewijzigd door redfoxert op 05-12-2007 10:56 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Bedankt voor deze post ik had ook een probleem dat de Setup de HD niet zag. Heb toen de HD op ATA gezet ipv AHCI en hij installeert nu! Daarna ff klooien om hem weer op AHCI te krijgen ;)

[ Voor 177% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2007 16:52 . Reden: overbodig ]

Verwijderd

Topicstarter
en heb je hem inmiddels op AHCI gekregen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg het met de bovenstaande link in ieder geval niet voor elkaar. Nog steeds een BSOD bij het starten van de laptop als ik in de BIOS AHCI selecteer

• Gigamo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-06-2022
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 19:55:
Ik krijg het met de bovenstaande link in ieder geval niet voor elkaar. Nog steeds een BSOD bij het starten van de laptop als ik in de BIOS AHCI selecteer
Idem hier.

Desktop specs. Laptop: Compal IFL-90 met T7700, 2GB PC5400, 8600M GT en 250GB 5400rpm.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:12

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik vind het niet zo vreemd dat je een BSOD krijgt. Windows is geinstalleerd met een IDE controller en zal zo ook draaien. Als je later de SATA drivers installeerd en Windows vanaf de SATA controller laat starten, gaat dat fout. Er blijft een entry ergens staan dat hij van IDE moet starten, laadt die driver een geeft een BSOD als dat niet lukt. Je hebt de keus om je schijf in IDE modus te laten, of Windows opnieuw erop met AHCI (SATA) aan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 19:29:
en heb je hem inmiddels op AHCI gekregen?
Nope blauw scherm. Balen. Maarja, zo werkt mijn windows ook dus laat ik hem maar op ATA staan ;) Ben al blij dat ik van Vista af ben...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2007 21:32 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 13:07

Gé Brander

MS SQL Server

redfoxert schreef op woensdag 05 december 2007 @ 08:09:

6. Have Disk

Dit deed het bij mij ook goed. Ik had geen zin in slipstreamen, maar het toch Windows Server 2003 op mijn laptop met SATA schijf er op gekregen op deze wijze.

Misschien moet je na installatie van de drivers eerst in (hoe heet het ook alweer)... veilige modus opstarten en de IDE drivers weggooien.

[ Voor 7% gewijzigd door Gé Brander op 05-12-2007 21:35 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Pagina: 1