Absolute fase bepalen

Pagina: 1
Acties:
  • 755 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Topicstarter
Weet iemand een manier om de fase van een luidspreker relatief eenvoudig te bepalen? Ik heb wel eens gehoord van een batterij op de speaker aan te sluiten en te kijken welke kant hij op uitwijkt.

Als eerste rijst de vraag wat voor batterij dat moet zijn, hoeveel volt. Maar ja, dat werkt bij cone en dome luidsprekers, maar hoe zit dat bij bandjes hogetoners. Ik heb een set zelfbouw speakers van iemand gekregen en heb serieus het vermoeden dat er buiten een fout gebouwd filter ook fasefouten in het aansluiten zitten, alleeen zijn op units geen aanwijzingen te vinden over wat de plus en de min is. Ook de aansluitpunten zijn even groot. Vandaar mijn vraag.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Je weet dat filters de fase van je geluid ook draaien? Bij bepaalde orde filters zelf 180 graden.

Probeer gewoon alle combinaties en kijk wat er beste klinkt.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-06 08:47

voodooless

Sound is no voodoo!

De grote vraag is hier: waarom denk je dat er fase fouten zijn?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Topicstarter
voodooless schreef op woensdag 05 december 2007 @ 09:25:
De grote vraag is hier: waarom denk je dat er fase fouten zijn?
Maakt dat wat uit dan, waarom ik dat denk? Maar goed:

Ik denk dat er fasefouten zijn, omdat de luidspreker niet lekker klinkt. Ik kan het niet precies omschrijven, maar er klopt gewoon iets niet. De luidspreker moet veel levendiger, voller en sneller klinken. Het lijkt nu op de een of andere manier gecomprimeerd, het komt niet los van de luidsprekers. En ik weet zeker dat de luidsprekers het kunnen op mijn installatie en in mijn huis. Ik heb zeer sterk het vermoeden dat er tussen het mid en het hoog iets verkeerd gaat. Ook in de overgang van laag naar mid klopt gehoormatig iets niet. Duidelijker kan ik het niet omschrijven.

De units afzonderlijk zijn in orde (getest), de filters zijn inmiddels ook in orde (getest), dus zoek ik het in de aansluiting van de units. Ik kan natuurlijk van elke luidspreker (4 units: 2X Bas, 1X mid en 1 X hoog) allerlei combinaties proberen en dan proberen wat het beste klinkt, maar dat is onnodig veel werk en kost veel tijd. Omdat er inwendig geen kleurgecodeerde bedrading is gebruikt en de units geen duidelijke plus\min indicatie hebben, kan een fout zomaar zijn opgetreden. En ik wil het weer netjes correct hebben. Vandaar dat ik het zeker wil weten.

[ Voor 5% gewijzigd door Killer op 05-12-2007 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-06 08:47

voodooless

Sound is no voodoo!

Killer schreef op woensdag 05 december 2007 @ 16:08:
Maakt dat wat uit dan, waarom ik dat denk? Maar goed:
Nogal ja, want wie weet zit je wel helemaal verkeerd te denken.
De units afzonderlijk zijn in orde (getest), de filters zijn inmiddels ook in orde (getest), dus zoek ik het in de aansluiting van de units. Ik kan natuurlijk van elke luidspreker (4 units: 2X Bas, 1X mid en 1 X hoog) allerlei combinaties proberen en dan proberen wat het beste klinkt, maar dat is onnodig veel werk en kost veel tijd. Omdat er inwendig geen kleurgecodeerde bedrading is gebruikt en de units geen duidelijke plus\min indicatie hebben, kan een fout zomaar zijn opgetreden. En ik wil het weer netjes correct hebben. Vandaar dat ik het zeker wil weten.
Als je een tekening van het filter hebt moet je zo kunnen zien of het correct aangesloten is. Heb je die niet is de simpelste weg om uit te vinden of het goed zit, door het zaakje op te meten. Zie je dan ergens flinke dalen, dan is het mis.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Killer schreef op woensdag 05 december 2007 @ 16:08:
[...]

Maakt dat wat uit dan, waarom ik dat denk?
Eh... ja, dat is immers de reden van dit topic?

anyways; meten is weten.

Geen meetmicrofoon? Je zou quick and dirty de tweeters om kunnen polen en luisteren. Datzelfde kan je met de mids doen. De 2 woofers dienen "in fase" te staan.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Speakers waar de polariteit niet op staat vermeld? :? Dat klinkt wel heel erg sterk...
Moet haast wel ergens iets herkenbaars zijn.

Verder ga ik mee met de methode van teacher.

Daarnaast kan het nog zijn dat de speakers qua frequentie bereik niet goed aansluiten op elkaar, waardoor er op bepaalde frequenties een gat kan vallen, of juist een grote overlap plaatsvind. Dát klinkt ook niet lekker. En al helemaal niet als je filter zo'n speaker in fase heeft verdraait.

[ Voor 46% gewijzigd door remco_k op 06-12-2007 16:38 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties, het wordt gewaardeerd. Alleen nog geen echt duidelijk antwoord op mijn vraag.

Ik ken uit het verleden het geluid wat de speakers kunnen produceren, aangerzien ik ze zelf ook een tijdje in huis heb gehad. De kasten die ik nu kreeg waren al een paar jaar oud en van binnen behoorlijk in elkaar geprutst. Dikke klodders soldeer her en der, waardoor kleurmakeringen verdwenen of onleesbaar waren. En op de woofers hebben ze nooit gezeten (de markeringen). Na wat gezoek her en der op het net, heb ik inmiddels de fase van de tweeter en de middentoner kunnen bepalen. Deze hadden origineel een rode stip bij de plus aansluiting, die op mijn units onzichtbaar was. Maar door vergelijk met andere identieke units, was dit boven water te krijgen.

Alleen voor de woofers ben ik er nog niet uit. Deze hadden geen markering en ok de aansluitterminals zijn identiek qua groote. En dan komt mijn originele vraag weer naar boven. En natuurlijk zijn er allerlei meetmethoden met mics en spannende programma's, maar dat is naast het punt. Ik ga voor een speaker met een totale restwaarde die je uitdrukt in tientjes geen enorme moeite doen. Het gaat hier niet om vreselijk audiofiele oplossingen en uber speakers, maar gewoon een leuk zelfbouw projectje wat weer even op de rails moet. En of het nu echt gehoormatig verschil maakt, of dat het uiteindelijk allemaal alleen maar pshycho acoustisch is, maakt me geen drol uit. WIl het gewoon goed hebben zitten, zodat ik weet dat als er nog iets niet klopt het daar niet meer aan ligt. Waarom wil ik het dus weten? Nou gewoon, omdat ik het wil weten. Ook voor de toekomst makkelijk, omdat ik vaak werk met oude gebruikte units, zelden nieuw spul. En daarvan zijn de specs en dergelijke niet altijd opvraagbaar of nog leesbaar. Ik weet dat er 1001 andere factoren zijn die het geluid van een speaker bepalen en dat absolute fase maar een kleine is in het grote geheel. Des al niet te min, wil ik het gewoon graag weten.

Dus blijft de vraag:

Is er een eenvoudige manier om de absolute fase van een speaker te bepalen? Ik heb weleens gehoord dat het met een batterij kan. Maar hoe? Hoeveel volt kun je\moet je door een speaker jagen om de uitslag te kunnen zien en tegelijkertijd niet de speaker naar het walhalla te helpen?

En geloof me, ik stel jullie extra input op prijs, maar ik wil eigenlijk nog gewoon een antwoord op bovenstaande vraag.

[ Voor 6% gewijzigd door Killer op 07-12-2007 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dan pak je een 1,5 volt penlite en 2 speakers. (1 zonder markering, 1 met - ergens uit je schuur)
Misschien is het slim om er ook een weerstand tussen te knopen om de stroom te beperken.
1. Als eerste de speaker waar de + markering nog wel duidelijk (genoeg) op staat , sluit je heel kort (1 seconde) de penlite op aan, gewoon + op de + en - op de - (geen filters ertussen laten zitten). Goed kijken waar de conus eerst naartoe beweegd. b.v. Naar buiten toe. Als je de batterij weer losmaakt, gaat hij weer terug. Echt goed kijken, want het kan millimeter werk zijn.
2. Doe dit ook met je speaker zonder markering. Gaat de conus naar buiten toe, dan is de pool waar je de + van de batterij op hebt zitten ook de plus. Gaat de conus naar binnen toe, dan is de polariteit andersom.

Als die 1,5 Volt van een penlite de speaker niet duidelijk genoeg beweegd, neem dan een 9 Volt blok batterij.

Wel op eigen risico doen, want het is voor je speaker nogal barbaars om een gelijkspanning op z'n kiezen te krijgen. Te lang aansluiten (vooral bij het 9V blokje) kan tot schade aan je speaker leiden.

[ Voor 22% gewijzigd door remco_k op 07-12-2007 12:59 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Topicstarter
Ok, dank je wel. Dit ga ik proberen. Op zich eigenlijk heel logisch. |:(

Pagina: 1