Bedankt voor jullie reacties, het wordt gewaardeerd. Alleen nog geen echt duidelijk antwoord op mijn vraag.
Ik ken uit het verleden het geluid wat de speakers kunnen produceren, aangerzien ik ze zelf ook een tijdje in huis heb gehad. De kasten die ik nu kreeg waren al een paar jaar oud en van binnen behoorlijk in elkaar geprutst. Dikke klodders soldeer her en der, waardoor kleurmakeringen verdwenen of onleesbaar waren. En op de woofers hebben ze nooit gezeten (de markeringen). Na wat gezoek her en der op het net, heb ik inmiddels de fase van de tweeter en de middentoner kunnen bepalen. Deze hadden origineel een rode stip bij de plus aansluiting, die op mijn units onzichtbaar was. Maar door vergelijk met andere identieke units, was dit boven water te krijgen.
Alleen voor de woofers ben ik er nog niet uit. Deze hadden geen markering en ok de aansluitterminals zijn identiek qua groote. En dan komt mijn originele vraag weer naar boven. En natuurlijk zijn er allerlei meetmethoden met mics en spannende programma's, maar dat is naast het punt. Ik ga voor een speaker met een totale restwaarde die je uitdrukt in tientjes geen enorme moeite doen. Het gaat hier niet om vreselijk audiofiele oplossingen en uber speakers, maar gewoon een leuk zelfbouw projectje wat weer even op de rails moet. En of het nu echt gehoormatig verschil maakt, of dat het uiteindelijk allemaal alleen maar pshycho acoustisch is, maakt me geen drol uit. WIl het gewoon goed hebben zitten, zodat ik weet dat als er nog iets niet klopt het daar niet meer aan ligt. Waarom wil ik het dus weten? Nou gewoon, omdat ik het wil weten. Ook voor de toekomst makkelijk, omdat ik vaak werk met oude gebruikte units, zelden nieuw spul. En daarvan zijn de specs en dergelijke niet altijd opvraagbaar of nog leesbaar. Ik weet dat er 1001 andere factoren zijn die het geluid van een speaker bepalen en dat absolute fase maar een kleine is in het grote geheel. Des al niet te min, wil ik het gewoon graag weten.
Dus blijft de vraag:
Is er een eenvoudige manier om de absolute fase van een speaker te bepalen? Ik heb weleens gehoord dat het met een batterij kan. Maar hoe? Hoeveel volt kun je\moet je door een speaker jagen om de uitslag te kunnen zien en tegelijkertijd niet de speaker naar het walhalla te helpen?
En geloof me, ik stel jullie extra input op prijs, maar ik wil eigenlijk nog gewoon een antwoord op bovenstaande vraag.
[
Voor 6% gewijzigd door
Killer op 07-12-2007 12:47
]