[ADSL] USBmodem (PPP) -> Router (PPPoE)?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-03 13:49
Heren,

hierbij weer een leuk projectje.. Mijn buurvrouw klopte vandeweek aan met het volgende:

huidige situatie
KPN -> 4polig telefoonaansluiting
4polig -> USB-modem
USB-modem -> PC bij opstarten connecten naar een PPP verbinding

Goed, nu wil ze upgraden naar een wlan kitje (laptop aangeschaft, pc wordt overbodig) en heeft een Airport Express van Apple gekocht. Ze kreeg het niet aan de praat en klopte toen aan bij de buurjongen - ik dus - met de vraag even te komen kijken, aangezien in de winkel is verteld "inprikken en gaan!" en dat deed het vooral níet.

Ik ben eens goed gaan dokteren op de instellingen en de mogelijkheden van de router (Airport Express dus) en toen bleek het hier om een PPP verbinding te gaan, die via een 4polig draadje van het modem direct de meterkast in verdwijnt, richting Planet.
Het leek mij geen rare gedachte om gebruik te gaan maken van een PPPoE-verbinding.

Alleen is er een probleem, de telefoonkabel die in het USBmodem verdwijnt, is 4 polig. Mijn vraag is daarom het volgende:

*Kan ik dit USBmodem vervangen voor een router met PPPoE?
*Heeft iemand enig idee hoe ik mijn rj45-stekkertje op de kabel moet krimpen? Ik kan geen krimp-schema's vinden en weet dus niet welke "kleurvolgorde" te gebruiken.

Uiteraard heb ik het internet al afgesprokkeld, maar nergens kwam ik een vergelijkbare situatie tegen. Ik weet dat tegenwoordig Planet wel met een splitter+router werkt, aangezien ik dit zelf ook al een aantal jaar in de kast heb staan.

Voor de duidelijkheid, het gaan om een Alcatel ADSL USB modem, de "manta ray" ook wel genoemd, die mooie blauwe vis.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
Dat gaat niet werken.

De groene rog is een USB modem zoals je al zegt. De router is router, daar zit het woord modem niet in ;)

Een usb modem kan op 1 pc. Op een enkele uitzondering na (Draytek 2200USB) kan die niet op een router aangesloten worden. Je zal dus een ethernet modem moeten hebben en die op de router aansluiten of de router vervangen door een all-in-one combo (modem/router/wifi)

Overigens gebruikt planet/whatever adslvia die rog ging PPPoA, tussen ADSL modem en DSLAM. PPPoE is over ethernet, en wordt niet door KPN gebruikt (alleen door caiway kabelmodems). PPtP werd gebruikt vroeger door de opvolgers, de Speedtouch Home, die kort na de groene roggen kwamen (samen met de paarse usb modem)

Zoeizo zou ik die rog wegdoen. Die dingen komen kwa doorvoer niet >3Mbit (ooit getest toen), dus tenzij ze een enorm budget abbo hebben is die nu al de bottleneck
aangezien in de winkel is verteld "inprikken en gaan!" en dat deed het vooral níet.
Dan heeft die persoon niet echt goed opgelet, of er is niet gezegd wat voor modem ze nu hebben, want dit is nergens inprikken en nooit gaan ;)

[ Voor 22% gewijzigd door DJSmiley op 05-12-2007 21:22 ]

• stevenP
Dank voor de reactie! :)

Je reactie is best wel een eye-opener, klopt precies wat je hier zegt en nu het nalees denk ik "stomstomstom!".
Ik zal ze inderdaad helpen aan een speedtouch home (de 510 dat is het geloof ik), zodat ik die aan kan gaan sturen met de Airport.

Het verhaal over PPPoE en PPtP komt ook bekend voor, ik heb inderdaad al eerder een kabelmodem geinstalleerd verderop, dat was dus een Caiway-verbinding, die gebruikt maakt van PPPoE. Als het goed is moet de Airport ook PPtP aankunnen, maar dat ik ga even uitzoeken..
NAT, DHCP, FTP, PPPoE, VPN Passthrough (IPSec, PPTP and L2TP), PPP client and server (AirPort Extreme with modem only), QuickTime Streaming, DNS Proxy, SNMP
Het vervangen van de 'rog' voor de Airport komt puur door mijn eigen ervaring, ik ben zo snugger geweest ons eigen speedtouch modem gelijk te stellen aan de airport, wat uiteraard 1 essentieel onderdeel verschilt: de modem-capaciteiten :9

Kortom, een ethernet adsl-modem aanschaffen, en dan moet het wel kunnen werken. Hier maak ik dan geen cruciale fouten meer, toch?
offtopic:
Ze kwam ook aan de deur met de vraag "Ik heb een laptop gekocht van ehmm ehh iPod, iMac ofzo, kan jij daar wat mee? Er zit ook een wit kastje bij voor het internet, maar ehh ik snap d'r niks van!" :9 Kortom, een typisch gevalletje van onwetendheid en dus kon / kan de verkoper haar niet goed inlichten!

• DJSmiley
stevenP schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 15:25:
[...]

..

Ik zal ze inderdaad helpen aan een speedtouch home (de 510 dat is het geloof ik), zodat ik die aan kan gaan sturen met de Airport.

Het verhaal over PPPoE en PPtP komt ook bekend voor, ik heb inderdaad al eerder een kabelmodem geinstalleerd verderop, dat was dus een Caiway-verbinding, die gebruikt maakt van PPPoE. Als het goed is moet de Airport ook PPtP aankunnen, maar dat ik ga even uitzoeken..
[...]

...
Speedtouch Home is het model voor de 510. De Speedtouch Home maakt idd met PPtP connectie. (Wat dat airport ding dus kan) om de verbinding tussen PC en modem op te bouwen.
De 510 heeft ingebouwde router en maakt direct de verbinding.

Ik raad beide echter niet aan. De speedtouch home is antiek en heb ik regelmatig zien haperen icm routers en de huidige ADSL netwerken (met name sinds de introductie van adsl2)
De 510 is een modem waarvan een grote batch problemen heeft met condensatoren (instabiel na verloop van tijd, begint met steeds lager intrainen, wegvallen en een piepend/sissend geluid)

• stevenP
Hmm, dat klinkt niet echt aantrekkelijk :9 Bij ons heeft een 510 wel een flink aantal jaren versleten, voordat wij afgelopen zomer zijn geswitched naar internet+bellen.. Ik vrees dat ik eens contact opneem met kpn / planet om te kijken of zei een mooi aanbod hebben, anders laat ik een Speedtouch 546 invliegen van Routershop denk ik..

Dan iets anders, mijn vader had het idee dat providers niet zo happy zijn met andere modems en dat er daarom een slechte support is voor de verbinding etc, en hij zegt dat de configuratie van een nieuw (los gekocht) modem ook een ramp is maar volgens mij valt dit wel mee. Je hebt immers niet heel veel meer settings (voor je WAN) dan je pass/username en verbindingstype, right?
/me checkt zijn eigen router (speedtouch 780)..
Hmm, er staan nog wel een aantal TCP/IP-settings, zoals je default gateway en primary / secondary DNS, maar die zijn wel terug te vinden / automatisch te herkennen denk ik.

• DJSmiley
stevenP schreef op zondag 09 december 2007 @ 00:27:
Hmm, dat klinkt niet echt aantrekkelijk :9 Bij ons heeft een 510 wel een flink aantal jaren versleten,
/me checkt zijn eigen router (speedtouch 780)..
Hmm, er staan nog wel een aantal TCP/IP-settings, zoals je default gateway en primary / secondary DNS, maar die zijn wel terug te vinden / automatisch te herkennen denk ik.
780 heeft er voip bij, en voor IPB is een customized-versie (voorheen werd voor IPB de Siemens Experiabox geleverd)

Voor vrijwel alle speedtouches kun je gewoon configtools downloaden op www.speedtouch.nl
Kwestie van netwerk selecteren (BBNed, Tiscali, KPN) en bij KPN username/pass invoeren (+@adsl-comfort of whatever bij jouw provider van toepassing is) en werken.

Speedtouches worden meestal wel door providers ondersteunt. Niet ondersteunt != niet werken, alleen kun je bij problemen niet terugvallen op je ISP

• stevenP
DJSmiley schreef op zondag 09 december 2007 @ 00:41:
[...]

780 heeft er voip bij, en voor IPB is een customized-versie (voorheen werd voor IPB de Siemens Experiabox geleverd)

Voor vrijwel alle speedtouches kun je gewoon configtools downloaden op www.speedtouch.nl
Kwestie van netwerk selecteren (BBNed, Tiscali, KPN) en bij KPN username/pass invoeren (+@adsl-comfort of whatever bij jouw provider van toepassing is) en werken.

Speedtouches worden meestal wel door providers ondersteunt. Niet ondersteunt != niet werken, alleen kun je bij problemen niet terugvallen op je ISP
Ja dat klopt ja, bij de 780 hebben we er ook voip bij.

Ik heb ook eens even op de speedtouch site rondgeneusd, en inderdaad is hier genoeg voer aan utilities, config.ini's en andere rommel te vinden om je speedtouch te laten werken met PPPoA op het KPN-netwerk. :)

Ja dat klopt wel ja, natuurlijk kan je hem werkend krijgen met een ander modem, maar als internet het een keer niet doet, en je belt KPN op met de vraag "hij doet het niet?!" en ze vragen naar je modemtype, dan kunnen ze het gelijk daar op afschrijven natuurlijk. Kortom, zeker voor van die leken als mijn buren (no offence btw :+ ) is het beter als er een goed model wordt gekozen, waar die KPNmiepen ook wat mee kunnen!

Ik denk dan ook vandeweek even contact te zoeken met KPN om te kijken wat zei me aanraden en of ze een mooie upgrade-optie hebben, zoniet dan ga ik lekker naar de routershop!

[ Voor 6% gewijzigd door stevenP op 09-12-2007 12:31 ]

• stevenP
Zo, contact gehad met onze vrienden van KPN. Ik kan een Speedtouch 546 (modem/router/4port-hub) zonder problemen in bruikleen krijgen. Er hoeft dus niks te worden betaald en je hebt altijd support en garantie, sounds like a deal huh? 8)

Goed, nu moeten mijn buren - uiteraard - wel zelf bestellen, dus ik ga ze even de informatie voor de verkoper doorspelen en dan komt het nieuwe modem deze kant op gevlogen! :D Thnx voor de hulp DJSmiley, vanaf hier kan ik het zelf wel aan! ;)

Pagina: 1