Toon posts:

Raar probleem C2D 6750 en Asus P5k

Pagina: 1
Acties:
  • 341 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Vandaag heb ik mijn nieuwe pc in elkaar gezet, maar loop tegen een paar vervelende problemen aan.

Specs:
C2D 6750 @ 2.66ghz
Asus P5KC
G.E.I.L GB22GB6400C4DC (800mhz 4-4-4-12)
Tijdelijk S3 PCI videkaartje, in afwachting op mn 8800gt
HKC 565watt voeding

Om te beginnen clockt de multiplier in idle toestand van 8 naar 6, nogal logisch zul je denken, zet gewoon EIST uit. Dus zo gezecht zo gedaan, maar helaas zonder effect.
Ook waneer ik de fsb en multiplier manual op 333*8 had ingesteld bleef hij van 8 naar 6 gaan.

Wat me ook opviel is dat de Vcore terug zakt van 1.328 naar 1.275 als de cpu wordt gestressed. (voor het stressen heb ik orthos gebruikt) Toen ik de Vcore van AUTO naar 1.375 had gezet ging hij stressed zelfs naar 1.25. Het lijkt wel hoe hoger de Vcore, hoe veder hij terug zakt @ stressed.

Je zou denken dat het misschien aan de voeding licht, maar deze geeft prima voltages.
+3.3 = 3.28
+5 = 5.04
+12 = 11.98

Ik ben nog niet klaar, want wat volgens mij klopt de CPU temp ook van geen kant.
De sensor geeft in de bios (ook in speedfan, pc probe II) Idle een temp van 15 tot 17 en stressed 20 - 25. In mijn kamer is het al 21 graden, dus hoe kan de cpu hier onder komen. |:(

Ik heb al google en de gebruiksaanwijzing doorgezocht, maar ik kom er niet uit. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt!

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Misschien bios update? Of bios reset, omdat die misschien verkeerd is ingesteld. En nu weet ik niks meer :P
en om even te zeuren, gezecht= gezegd :P

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Je moet EIST en C1E uitzetten, dan pas werkt het. Dat je Vcore zakt is meestal zo. Onder belasting zakken voltages wel vaker. Zeker bij de hoge stromen die je CPU trekt. Zoek of je de optie "voltage damper" hebt en zet die op enabled. Dat scheelt al een boel.

Bios update is ook wel aan te raden. Voor de meeste P5K borden zijn er al een of meerdere updates!

[ Voor 16% gewijzigd door R-O-Y op 04-12-2007 23:30 ]

Youtube Download ubersnel.nl

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:46
Wat geeft Core Temp als temperatuur?

Bij Speedfan moet ik 15 graden optellen om tot de 'echte' core temperatuur te komen :)

[ Voor 8% gewijzigd door SmiGueL op 04-12-2007 23:33 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als ik me niet vergis geeft de E6750 G0 stepping de coretemperaturen exact 15 graden te laag weer. Deze kun je in SpeedFan handmatig aanpassen of je kunt 'Core Temp' ^^ gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Erg bedankt voor de reactie´s. De multiplier loopt nu mooi op 8 :) .
Ik weet niet of core temp nu wel de goede temp uitleest. Idle gaat deze van 7 tot 10 graden voor core 0 en 1. Stressed 20 tot 25. Het raare is ook nog, waneer ik van stressed naar idle ga, gaat de temp in 1 klap van 22 naar 8/9 graden. Kan dit wel, zo snel?

Ik vind het wel erg jammer dat de cpu geen goeie temp uitleest, want zo kan ik de fan speed ook niet goed laten aanpassen aan de temperatuur.
Zou een bios update dit kunnen verhelpen, want dan moet ik me daar maar eens aan wagen.

Alvast bedankt!

• R-O-Y

R-O-Y

Dat de temperatuur zo snel daalt klopt. Dat is altijd zo. Als je het uitzet klapt ie meteen tot net boven idle terug :)

• bartbh
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 16:59:
Erg bedankt voor de reactie´s. De multiplier loopt nu mooi op 8 :) .
Ik weet niet of core temp nu wel de goede temp uitleest. Idle gaat deze van 7 tot 10 graden voor core 0 en 1. Stressed 20 tot 25. Het raare is ook nog, waneer ik van stressed naar idle ga, gaat de temp in 1 klap van 22 naar 8/9 graden. Kan dit wel, zo snel?

Ik vind het wel erg jammer dat de cpu geen goeie temp uitleest, want zo kan ik de fan speed ook niet goed laten aanpassen aan de temperatuur.
Zou een bios update dit kunnen verhelpen, want dan moet ik me daar maar eens aan wagen.

Alvast bedankt!
Je kunt in Speedfan (volgens mij onder het tabblad advanced) aangeven dat hij de waardes met 15 graden moet verhogen van de 2cores. Kijken naar iets van offset oid.

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-05 20:24
Die Vdrop is een feature, geen bug. Ik heb hetzelfde eens op het Asus forum gevraagd, en ze hebben me het daar haarfijn uitgelegd, alleen weet ik het niet meer precies. Het is iig niet iets om je druk over te maken.

• bartbh
  • Niet online
omgwtfbbq schreef op donderdag 06 december 2007 @ 07:10:
Die Vdrop is een feature, geen bug. Ik heb hetzelfde eens op het Asus forum gevraagd, en ze hebben me het daar haarfijn uitgelegd, alleen weet ik het niet meer precies. Het is iig niet iets om je druk over te maken.
Vdrop een feature? Waarom maakt iedereen er zich dan zo druk over en waarom hebben ze dan een optie 'voltage damper'?

• R-O-Y

R-O-Y

omgwtfbbq schreef op donderdag 06 december 2007 @ 07:10:
Dat idle je Vcore hoog is en onder load laag? Volgens mij kan je het beter andersom hebben :) Mijn bord blijft gewoon stabiel als ik "voltage damper" aanzet. Zullen ze bij Asus vast niet voor niets erop gezet hebben :P

Pagina: 1