UTP kabel onder de grond, suggesties?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.358 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik moet hier een UTP kabel naar mijn computer zien te krijgen. Totaal is iets minder dan 30 meter kabel nodig, waarvan ongeveer 6 meter ondergronds moet. Het is een steenachtige grond, en er wordt niet over gereden, enkel over gelopen, en zelfs dat zeer weinig.

Iemand tips om dit uit te voeren? Is er speciale UTP grondkabel? Kan ik het beter in een PVC pijp leggen? Hoe houd ik deze dan watervrij? iemand verdere tips?

Herman

edit:SPAM IS ONGEWENST

Verwijderd

Hmmm, bij TV kabel is het zo de de betere, duurdere gebruikt wordt bovengronds omdat UV het probleem vormt.

Maar ondergronds lift ie dan ook lekker in een buis....

dus ik zou dan wel een buis nemen.
1 piek per meter * 6 = 6

en misschien moet je anders een keer de (hele) kabel vervangen als er een konijn in gebeten heeft:
1 piek per meter * 30 = 30 :)

Ik hou wel van in 1 keer goed doen.
Leg meteen ook een 1Gb netwerk aan ;)

Verwijderd

Inderdaad is het een goed idee om het ondergrondse gedeelte te voorzien van een slagvast pvc pijpje van 15 mm. Het pijpje voorkomt dat je de kabel met b.v. een schep door kunt steken, of dat de kabel andersinds beschadigt bij het ingraven. Slagvaste pijpjes pvc kun je bij een bouwmarkt halen.

normaal gesproken moeten kabels en buizen dieper dan 60 cm onder het maaiveld liggen, maar dat zal in jouw geval (stenige grond) moeilijk worden, dus dan is zo'n slagvast buisje geen overbodige luxe

• php
  • Niet online
Bedankt voor de tips, zal inderdaad de boel in een buis leggen, maar niet meer dan 10 a 15 cm diep, is gestort scherp grind en puin.

De beiden einden zal ik voorzien van een bocht, zodat ze niet volregenen. Ik hoop dat PVC lijm of eventueel kit het ondergrondse gedeelte droog houdt.......

1 GB netwerk is geen optie. De server is er al met een aantal werkstations, maar ik ben een bouwkeet verder verbannen. Zal gewoon 10 of 100 Mbti worden, denk zelfs 10 Mbit. (liggen ook nog stukken coax).

Is trouwens alleen voor internet en boekhoudprogramma, en mail, dus 10 Mbit is genoeg.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:38

IceStorm

This place is GoT-like!!!

UHm volgens mij was die 1gb een grapje :).
Maar uh, ja gewoon in een buis leggen... anders krijg je dat je buurmeisjes konijn die kabels weer naar de kloten vreet..

• php
  • Niet online
Dus in een buis leggen geeft geen problemen? Mijn grootste zorg is vocht, niet beschadiging. er lopen weinig mensen, en dieren al helemaal niet, op een zwerfkat en een paar duiven na. De buren zijn een steenbakkerij en een RVS tank-lasserij.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
vocht is geen probleem aangezien de kabel in een stuk is en de buitenkant waterdicht is. kijk wel uit voor beschadigingen.

als je wil dat de kabel iets langer meegaat (in principe is het spul gemaakt voor binnen en misschien dat bij langdurige blootstelling aan vocht de kabel toch naar de maan gaat) kan je hem eerst in elektra pvc buis leggen (van die gele), die je met pvc hardlijm aan mekaar maakt, en die buis in een beschermende dikkere buis (met eventueel planken eroverheen als ie niet diep genoeg ligt)

Verwijderd

Ik zou dan 100Mb nemen want dat is nauwelijks duurder. Ik zou in ieder geval ook meteen nr5 UTP kabel nemen.

Verwijderd

Je moet in ieder geval goed opletten dat je het uiteinde van de buis, daar waar de kabel er in/uit gaat, goed afdicht! Onder de grond is het namelijk altijd koeler en naar mijn mening heb je als je die opening openlaat, kans op condens. Warme lucht in de buis, koelt af in de buis, vocht... ;(
Het gebruik van een bocht, zoals je zei is al een goed begin, zodat hij niet volregent. En dan zou ik de buisuiteinden als de kabel eenmaal ligt, volspuiten met siliconenkit of zo...

Just my $0.02

Verwijderd

Voor de schotel heb ik hier ook een coax kabel met een pvc buis door de grond liggen. De uiteinden heb ik dichtgestopt met een plastic zak. Echt noodzakelijk is het niet want de kabel behoort waterdicht te zijn maar baat ut niet dan schaadt het ook niet.

Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Het voordeel van in een buis leggen naast kleinere kans op beschadiging is dat je niet weer hoeft te graven als je er nog een andere kabel bij in wil hebben of je deze wil vervangen.

Verwijderd

Ik zou een grijze slagvaste pvc buis gebruiken, die zijn er zeer geschikt voor, dat is net zulk materiaal als de gele pvc voor binnen, maar dan voor buiten met een grotere wanddikte. Lengtes buis met mofjes aan elkaar maken en afplakken met isolatie-tape, waar je de buis ingaat opvullen en ook afplakken. Dat moet echt voldoende zijn voor minstens 10 jaar! Maak de stukjes waar je plakband wilt plakken eerst ff schoon met een doek met thinner, dan is het vetvrij en plakt het plakband lekker.

Verwijderd

slagvaste buis pakken
kabel er door
vol met pur spuiten
aan beide uiteinden afplakken met tape
en er komt nooit water/condens/ongedierte in.

Kost wel wat maar dan heb je ook wat :)

• aatos
gouden staven van 10 mm doorsnede. moet minstens 1000 jaar meegaan

Verwijderd

Nee hoor, zijn binnen de korste keren weer verdwenen. Moet zeker elke week opnieuw worden aangelegd :(

• digifun
  • Niet online

digifun

Wel eens gedacht aan pe slang ? Net zo duur(zaam) als pvc , flexibel dus kan veel meer hebben en voor de afdichting montagekit met ducttape. Prima oplossing die tijden meegaat .

u can fool all people some time and fool some people alltime

• aatos
baasje lol

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Of je pakt een metalen pijp (jeweetwel, van die verwarmingsbuizen, frot de kabel er doorheen, en dan de bijde kanten met zo'n 10cm dicht kitten met een kitsoort die een beetje goed tegen water kan. bij elke betere doe-het-zelf toko te koop

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

vol met pur spuiten

Nee dat houd vocht vast als het vochtig wordt, en dan heb je wel ellende, enne de draad vervangen doe je dan ook niet zo makkelijk meer.

tevens zou ik een soort verticale zwanehalsje maken in je buis zodat er minimale kans op vocht is de buis.
En dan inderdaad met van die badkamer-silicone kit inspuiten (makelijk weer weg te halen, kosten van de spuit is circa 14,95 bij de Gamma) en dan afplakken met dat extra sterke watervaste Tesa tape.

<niet relevant mode>
Ik zat trouwens gisteren nog met mijn hele arm + shirt, broek en schoenen onder de pur!
wat plakt die zooi en gaat er moeilijk vanaf.
<einde niet relevant mode>

39

Verwijderd

prop die buis vol met sileconen bolletjes die vreten vocht :D en allebij de uiteiden volspuiten met kit, zo kan er geen vocht bij maar indien het gaat broeien heb je altijd nog die siliconen bolletjes

• pim4
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-04 08:37
Ik zou er sowieso 2 (of iig meer dan een) inleggen. De moeite die je nu allemaal aan het doen bent bespaar je je alvast de volgende keer, als de kabel stuk gaat of je er ooit een pc bij krijgt of weet ik wat. Of neem multikabel, kun je er altijd nog meer dingen aansluiten :)

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:32

botoo

💀 too old to die young

Vocht is geen enkel probleem zolang je een kabel aan 1 stuk gebruikt, afdichten is juist niet goed omdat er altijd wel wat vocht (condens of via een kleine kier of beschadiging) in de buis komt, openlaten met de opening (schuin) naar beneden gericht is beter, dan verdampt het vocht ook weer. De al eerder genoemde flexibele pvc buis (waterleiding) lijkt mij een perfecte oplossing, hoef je ook niet te kloten met lijm en koppelstukjes.

Kabelaanlegmaatschappijen (Scrabble! :)) leggen de kabel doorgaans los in de grond en leggen er een +/-10cm. brede (meestal groene) platte beschermstrip op, voor als er iemand met een schep gaat graven oid.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Omdat jij met ftp-kabel aan de haal gaat is het verstandig om de kabel af te schermen.
Bij Coax is het gevlochten koper de afscherming, daarom kan deze los in de grond worden gelegt, de koper strip boven deze kabel dient alleen ter bescherming van de kabel.

Misschien is het ook verstandig om de kabel af te schermen tegen storingen die zich overal bevinden (elektro-magnetische velden) en ook ter bescherming van de de utp kabel.

Zo zou ik eerst de afscherming om de ftp-kabel heen doen en deze weer door een 5/8" pvc buis of een flexibele buis halen. (Deze afscherming wel aan beide zijden aan aarde bevestigen).
(Gevlochten afscherming moet wel ergens te verkrijgen zijn)

Het is verstandig de buis op een diepte van meer dan 40cm te leggen, 70cm is de norm.

Sorry, moest wat snel anders had ik het verder uitgelegd.

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Koop dan zo'n metalen raster plaat.

39

Verwijderd

Zorg dat je aan het uiteinde iets van een zwanehalsachtig bogje maakt (kan je smelten, maar met bochten werken is makkelijker), dan loop't íe niet vol... als er eenmaal water in die buis staat, ben je niet meteen de lul, maar wel op verloop van tijd

Verwijderd

Dat alle zooi op minimaal 60cm diepte ligt heeft te maken met het feit dat het op die diepte nooit zal vriezen. Maar voor een los utp kabeltje in een buisje is dit niet van superbelang. Wel inderdaad die uiteinden openhouden zodat het vocht kan verdampen. Alhoewel, twee van die kleine openingetjes op zo'n kleine buisdiameter. Daar komt natuurlijk nooit een luchtstroom doorheen om het vocht af te voeren. Goed dichtkitten dus. De kans dat er vocht via een beschadiging binnenkomt is kleiner dan de kans dat je buurjongetje je buis vol piest.

Verwijderd

Tering wat een constructies allemaal.
ik zou kiezen voor.
PVC pijp diameter 100 mm.
aan biede kanten een einddop met een gaatje aan de bovenkant waar de draad naar buiten kan.
de einddoppen wel goed afkitten.
plaats nu wat treinrails onder in de buis en plaats hier een klein locomotiefje op.
Bevestig op deze locomotief(met lampjes) een webcam.
De kabels voor de webcam en locomotief ook weer door de einddop naar buiten.
Rijd nu elke dag een keer met de trein op en neer en je ziet vanzelf of:
- de kabel stuk is
- er water binnen komt
- er condens in staat
- er muizen of ander ongedierte inzit.
:) [img] (en zo nog een berg)

[Edit by Floris] Per heden heeft u een waarschuwing te pakken voor het opzettelijk verneuken van de lay-out.

• php
  • Niet online
Goed idee, ga ik doen, kan ik direct er twee kabels bijtrekken.

1. Sorry voor het oprakelen van deze draad.

2. Ik heb spijt dat ik niet direct 3 draden getrokken heb. Deze draad doet het, maar als hij uitvalt, kan je een andere nemen. Bovendien is het nu een hubjes-paradijs....

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Water & vocht maakt geen flikker uit, bij het bedrijf waar ik werk gooien we ze ook los onder de vloeren door in de buis, terwijl het daar ook behoorlijk vochtig kan zijn.
Tegen die tijd dat het spul gaar is weet jij waarschijnlijk niet eens meer dat ze er liggen.

• Tjark
  • Laatst online: 07-04 09:16

Tjark

DON'T PANIC

Dan nog mijn 2 centen: doe "ruig" en neem stp ipv utp: meteen een stuk beter beschermd tegen magnetische/electrische straling.

*insert signature here

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-04 07:48
Mijn buurjongen, mijn broertje en ik hebben een UTP kabel onder de straat door getrokken toen die 2 jaar geleden open lag. Mijn buurjongen woont schuin tegenover. En dan nog een paar huizen verderop. Bij elkaar zo'n 60 meter. We hebben het net gehaald met die 100 meter om van hub naar hub te gaan. Wij hebben deze buis naast de rioolbuis gelegd, in een stevige maar wel flexibele PVC buis. Bij ons gaat ie er in de meterkast de grond in en bij mijn buren komt ie er in de meterkast weer uit.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:05
Op dinsdag 19 juni 2001 20:27 schreef AttiX.SkategoaT het volgende:
Mijn buurjongen, mijn broertje en ik hebben een UTP kabel onder de straat door getrokken toen die 2 jaar geleden open lag. Mijn buurjongen woont schuin tegenover. En dan nog een paar huizen verderop. Bij elkaar zo'n 60 meter. We hebben het net gehaald met die 100 meter om van hub naar hub te gaan. Wij hebben deze buis naast de rioolbuis gelegd, in een stevige maar wel flexibele PVC buis. Bij ons gaat ie er in de meterkast de grond in en bij mijn buren komt ie er in de meterkast weer uit.
En mocht dat zomaar? :o Want als ze er achter komen en het mag niet, dan ben je de pisang :) Dan moet die kabel weer de grond uit...

Is laatst ook een topic over geweest (ik denk dat die verloren is gegeaan in BC3), en daar stonden ook cijfertjes bij (van de boets dus :) )

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-04 07:48
Waarom zou dat niet mogen? We hebben uhm trouwens wel heel stiekum na 5 uur ingegraven, hoor..

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:05
Kijk, het feit dat je het stiekum hebt gedaan zegt al heel wat :P

Ik zou niet weten waarom het niet mag. Euh. Oneigenlijk gebruik van gemeentelijke gronden? Vervuiling?
Geen idee, maar toch denk ik niet dat het mag :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• php
  • Niet online
Probleem is dat als ze gaan graven, en ze trekken hem kapot, dat hij nergens op een tekening staat. En waar was die draad nou van? van een paar jongens met een netwerk, of van de buurman zijn hart-long machine?

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 13:58 schreef Herman het volgende:
Probleem is dat als ze gaan graven, en ze trekken hem kapot, dat hij nergens op een tekening staat. En waar was die draad nou van? van een paar jongens met een netwerk, of van de buurman zijn hart-long machine?
In het laatste geval denk ik dat ze er erg snel achter komen >:)

Verwijderd

Ik heb dat ook gedaan, naar een schuur toe, ik heb gewoon eerst netjes een mooie sleuf gemaakt, ik had nog pvc liggen met een diameter van 40mm, ben toe alleen ff naar de een doe het zelf zaak gegaan voor een zooi koppelstukjes en bochtjes voor 40mm buizen (tip: neem 2 45graden bochtjes i.p.v. 1 90 graden bocht) en wat pvc-lijm. hele zaakje ingegraven ( denk zo'n 30 cm, maar het ligt dan ook langs het huis, dan door de oprit, en vervolgens de schuur in, dus niemand die daar ooit gaat zitten graven )

toen ff een kartoenen draatje erdoor heen gezogen ( stofzuiger aan de ene kant, en zuigen maar ). Daar weer vlieger-touw (250 Kg) aan, en vervolgens 2 STPdraden, coax(TV+radio) en telefoon erdoor heen getrokken.

p.s. STP omdat het veel sterker is, maar ook vooral omdat het veel goedkoper was op de laatste HCC-beurs/dagen. ( F150 voor 355 meter, i.p.v. F100 voor 100~150 meter wat normaal UTP kost )

en voor de mensen die zich afvragen, waarom gebruikt die eikel kartoenen draad en vlieger-touw. Nou dat is omdat mijn trekveer maar 25 Meter is en mijn buizenstelsel waarschijnlijk iets van 30 tot 35 meter:+.

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:00

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

ik denk dat je beter STP dan UPT kunt gebruiken...
verder is zo'n soort kabel natuurlijk altijd gevaarlijk voor blikseminslag (bedrijven gebruiken mede daarom glasvezel)

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• witchdoc
  • Laatst online: 05-04 21:20
Op dinsdag 19 juni 2001 19:39 schreef TjarkVerhoeven het volgende:
Dan nog mijn 2 centen: doe "ruig" en neem stp ipv utp: meteen een stuk beter beschermd tegen magnetische/electrische straling.
Welke elektromagnetische straling ben jij van plan tegen te komen in een pvc buis dat die kost verantwoord?

Verwijderd

Leg een dikkere (riool) buis aan, dan kan je als je bijvoorbeeld eens een tweede kabel nodig hebt die er met wat ijzerdraad doorheentrekken.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Laat deze reactie maar :? :?

And The Only One

• Nukubu
  • Niet online
Op woensdag 20 juni 2001 22:02 schreef Diamon het volgende:
Mmmmm, dit is al eens eerder geweest.
Maar toen was er nog geen PHP forum, maar het UBB.

Gezien ik intressante topic's bewaar, had ik deze ook nog.
Heb hem effe geopload, en je kunt het draadje hier lezen.
Misschien dat er nog wat nuttige tips staan.
Dat is toch hetzelfde draadje als deze ? :?
Pagina: 1