Ik heb de windows raid hack uitgevoerd die hier ergens in het forum beschreven staat: http://gathering.tweakers...ages/733248///raid%2Chack. Nou werkt die software raid opzich perfect, maar na elke reboot zijn de dynamic disks weer offline. Nu is het simpel ze op te starten vanuit de 'Computer Management' utility, maar het is natuurlijk niet echt wenselijk om na iedere reboot te moeten doen. Het verschijnsel lijkt ook beschreven te zijn in http://support.microsoft.com/?kbid=244550, en hoewel enigszins informatief, bevat het geen kant en klare oplossing hoe ik het probleem nou oplos. Ik heb een klein scriptje (als het die naam al waard is) gemaakt:
vanuit een snelkoppeling in de startup entries: 'diskpart /s locatievanscript\startraid'
de inhoud van 'startraid':
select disk 2
exit
Mocht niemand nou een oplossing hebben om de disks echt netjes tijdens het opstarten al te initialiseren, dan kan dit mogelijk iemand helpen om het in ieder geval niet handmatig te hoeven doen (hoewel dat dosboxje bij het inloggen me nu al ergert
). Let wel op dat je het ID van de schijf (bij mij hierboven '2') moet vervangen door een van de ID's van jouw dynamic disks, welke maakt geloof ik weinig uit. Ik heb nu 4 schijven in twee raidsets en ze starten allemaal zodra ik er via het script een op online zet.
Maar om terug te komen op mijn vraag: het lijkt dus inderdaad een geval dat er gecheckt wordt op de aanwezigheid van dynamische schijven, voordat de drivers van de schijf zelf zijn geladen (of iets in die richting). Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is?
Alvast bedankt voor het meedenken!
vanuit een snelkoppeling in de startup entries: 'diskpart /s locatievanscript\startraid'
de inhoud van 'startraid':
select disk 2
exit
Mocht niemand nou een oplossing hebben om de disks echt netjes tijdens het opstarten al te initialiseren, dan kan dit mogelijk iemand helpen om het in ieder geval niet handmatig te hoeven doen (hoewel dat dosboxje bij het inloggen me nu al ergert
Maar om terug te komen op mijn vraag: het lijkt dus inderdaad een geval dat er gecheckt wordt op de aanwezigheid van dynamische schijven, voordat de drivers van de schijf zelf zijn geladen (of iets in die richting). Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is?
Alvast bedankt voor het meedenken!