Toon posts:

[WC] Pomp ratelend

Pagina: 1
Acties:
  • 277 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat vanavond achter mijn pc (pc stond ruim een uur aan), toen ik opeens een ratelend geluid hoorde.
Ik dacht in eerste instantie dat het kwam door één van mijn 40mm fannetjes die aanliepen omdat dit precies hetzelfde geluid is.
Ik heb toen mijn pc opengemaakt maar ik kwam erachter dat geluid van mijn pompje afkomstig is.
Pompje is onderdeel van de GigaByte 3D Galaxy waterkoeling-set waar ik nog een extra zalman videokaart-blokje aan heb gehangen.

Zie hier het pompje (rechts):
Afbeeldingslocatie: http://www.hwupgrade.it/articoli/cpu/1511/3dgalaxy.jpg

Wat hielp toen het geluid begon was het pompje een beetje optillen aan 1 kant, dan was het geluid bijna weg, maar dat helpt nu ook niet meer, het geluid is ook harder geworden ondertussen, maar blijft het afgelopen uur wel constant, dus het is in ieder geval geen lucht. Ook blijven de temparaturen hetzelde als eerst dus hij draait niet extreem veel slechter.

Wat nu nog een beetje helpt is hard tegen de zijkant van het pompje drukken, dan word het geluid minder.

Mijn vraag is nu, wat is hier aan te doen?
Ik heb al gekeken of ik het pompje open kan maken (kon het niet goed zien, omdat ik het niet "even" uit mijn pc kan halen), maar zover ik kan zien is de bovenkant dicht en is de onderkant een plastic plaat.

Het water niveau is op peil, en hij heeft alleen heel even met water erindoen drooggedraait (zo´n 1,5 jaar geleden).

PC:
Asus p4c800 deluxe
p4 2,8 ghz ht "northwood" (water gekoeld)
Leadtek Winfast a6600gt tdh (zalman water gekoeld)
Creative soundblaster live 24bit
Hitachi s-ata schijf 80 gigabyte
Hitachi s-ata schijf 160 gigabyte
Asus dvd-rom speler
GigaByte 3D Galaxy Waterkoeling incl cpu block
Aopen kast met 300watt voeding
Coolermaster Extere power 380watt

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Wat voor soort pompje is het (met rotor of membraam)? Voor een eiheim pomp weet ik dat je met een beetje creativiteit het rotortje weer vast kunt krijgen (Waarschijnlijk ratelt die)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
Het enige wat in het bijgeleverde boekje staat is:

Maximum capacity: 400L/hr
Noise: 20 dBa
Bearing: Ceramic Bearing

Maar gezien het geluid dat hij maakt lijkt het een rotor. Het is een zeer klein pompje, en ik weet eerlijkgezegt het verschil tussen die 2 niet.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2007 20:47 ]

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik zit hier met een vergelijkbaar probleem, maar dan met een eheim 1048.

Op het forum zijn er meerdere topics hierover, maar nergens kan ik een link vinden naar meer uitleg over de eheim fix.

Zou je; apen-nootjes, meer uitleg kunnen geven of linkje?
De topics uit 2002 :) geven wel linkjes, maar die zijn na 6 jaar zoals verwacht 404!

Can`t live without the mods

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
siepeltjuh schreef op zondag 10 februari 2008 @ 18:43:
Ik zit hier met een vergelijkbaar probleem, maar dan met een eheim 1048.

Op het forum zijn er meerdere topics hierover, maar nergens kan ik een link vinden naar meer uitleg over de eheim fix.

Zou je; apen-nootjes, meer uitleg kunnen geven of linkje?
De topics uit 2002 :) geven wel linkjes, maar die zijn na 6 jaar zoals verwacht 404!
Hier staat hoe je de teflon mod kan uitvoeren.

[Ervaringen] Deel 2 - Waterkoeling en onderdelen/setjes

Heb zelf ook een Eheim 1048 en na deze mod ratelt ie niet meer. Bij mij was het alleen ook nodig om een metalen kooi over de pomp te zetten omdat ie anders ging ratelen door de HDD's.

Teflon mod is 5 min werk. Het ratelen komt door heet water, met koud water heb je er geen last vast.

[ Voor 19% gewijzigd door PilatuS op 10-02-2008 18:52 ]

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik zou een nieuwe halen. Dat is pompje is erg zwak en zoals je ziet van lage kwaliteit. Voor €50,- heb je al een goede pomp :) Vooral Eheim's zijn goedkoop en werken goed.
Pagina: 1