Dual Channel Probleem P35-DS3

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Waterpolo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-12-2025
Goede avond mede-tweakers,

Net geen twee weken geleden was het eindelijk tijd voor mij om een nieuw systeem te kopen. De specs van dit systeem zijn:

Behuizing: Centurion 5
Voeding: Chieftec 450W
Processor: Intel Core 2 Duo E4500
Processorkoeler: Scythe Mine SCMN-1100
Moederbord: Gigabyte GA-P35-DS3
Geheugen: GeiL 2 GB DDR2-800 Kit (Retail, GX22GB6400UDC)
Videokaart: Club3D HD3870
Harde schijf: Samsung T166, 400 GB, 16 Mb
DVD-brander: NEC AD-7170S

Probleemonschrijving
Dus alles netjes gemonteerd zoals het hoort en vervolgens Windows XP Pro geinstalleerd. Hierbij kwamen de problemen, als het geheugen namelijk in dual-channel gepositioneerd was, zorgde dit voor de volgde BSOD net na het ladenbalkje van Windows:
STOP: C000221 Unknown Hard Error
\systemroot\system32\ntdll.dd
Vervolgens Windows opnieuw geinstalleerd en weer hetzelfde verhaal. Echter op het moment dat ik geen dual channel draai start Windows gewoon en is het geen probleem. Vervolgens terug gegaan naar Alternate en ook hun kregen daar dezelfde foutmelding met mijn moederbord en harde schijf.

De oplossing leek dus simpel: een nieuw moederbord. Dit nieuwe bord heb ik daar nog getest en dit werkte naar behoren met mijn geheugen erin. Vervolgens na het weer volledig monteren van mijn systeem verschijnt hetzelfde probleem weer. Dus nu is mijn moederbord weer bij Alternate voor een combi-test met mijn CPU en geheugen. Maar kan dit veroorzaakt wordt door een compatibilteitsprobleem? Dus dat door een compatibiliteitsprobleem de dual-channel functie gesloopt wordt?

Zelf lijkt me dit erg vreemd want ik kan hier dus ook eigenlijk helemaal niks over vinden op het web, dus daarom vraag ik jullie hulp.

Wat heb ik al geprobeerd
- Nieuwe bios
- Laten testen
- Geheugen in verschillende configuraties gebruiken
- Het hele web afgespeurd
- Geheugen voltage en timings handmatig invoeren

Andere mogelijkheid
Ik heb dus niet de spullen compleet hier thuis. Maar is het, aangezien er bij twee nieuwe bordjes precies hetzelfde probleem ontstaat, slim om voor een andere merk/type mobo te gaan. Hierbij wil ik ga overklokken dus zijn de Abit IP35-E of de Asus P5K een mogelijkheid?

Alvast bedankt en hopelijk kunnen jullie mij helpen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het kan natuurlijk altijd een compatibilityissue zijn met het geheugen. Nu komt dit bij Gigabytebordjes vrij weinig voor, doorgaans werken ze prima, ongeacht het geheugen wat je erinduwt

De logische stap zou imho zijn eens ander geheugen te gebruiken en kijken wat hij daarmee doet. Dat lijkt me logischer dan een ander mobo (zeker omdat je bij een Asus nog veel meer ellende op je nek gaat halen als je niet compatible geheugen hebt, en Asus is vrij kieskeurig, dus wil je voor Asus gaan, kijk dan heel goed op de QVL).

• Waterpolo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-12-2025
Zelf denk ik eigenlijk niet dat het aan het geheugen ligt. Dit omdat het moederbord wel werkte toen ik het bij Alternate heb getest met mijn geheugen. Hierbij werd verder al hun spul gebruikt, alleen werd naast het geheugen ook nog mijn harde schijf gebruikt.

Dit geteste moederbord heb ik dus ook vervolgens mee naar huis genomen, waar vervolgens weer de problemen kwamen. Maar ik vermoed dat dit probleem niet echt vaak voorkomt gezien de reactie's daar bij Alternate en het aantal reacties wat ik hier krijg. Hopelijk is er een oorzaak en een oplossing te vinden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. Op die manier kun je uitsluiten waar het probleem zit. Blijkbaar is het niet het geheugen, maar het kan goed nog iets anders zijn.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 23:07

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

[schop]

Ik zit dus met exact hetzelfde probleem. Geen opstart problemen verder, maar na kopieren van files blijken die files dus niet identiek aan het origineel 8)7. M'n beschuldigende vinger is al gegaan van harddisks naar moederbord, en kwam (na verschillende schijven en een omgeruild moederbord) uiteindelijk bij het geheugen uit. Alleen in dual channel dus. 2x1GB GeIL DDR2 800MHz 4-4-4-12 op een Asus P5K Pro.
Terw_Dan schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 19:44:
De logische stap zou imho zijn eens ander geheugen te gebruiken en kijken wat hij daarmee doet. Dat lijkt me logischer dan een ander mobo (zeker omdat je bij een Asus nog veel meer ellende op je nek gaat halen als je niet compatible geheugen hebt, en Asus is vrij kieskeurig, dus wil je voor Asus gaan, kijk dan heel goed op de QVL).
Hmm ok, compatiblity issue dus waarschijnlijk? Daar baal ik wel van. Natuurlijk wist ik van het bestaan van de QVL af, maar die zit bij zowat elk moederbord en ik heb er echt nooit problemen mee gehad. Is hier niet omheen te werken door wat settings te tweaken? Zwaar onderklokken maakte overigens echt geen reet uit (ik heb het geheugen zelfs gedraaid op 667MHz met 5-5-5-18 timings 8)7)

.edit: hmm, had ik een sprankeltje hoop, ik las dat bios revisie 701 voor mijn mobo wat deed aan memory compatibility, maar helpt helaas niet.

.edit2: volgens de GeIL site moet mijn geheugen gewoon werken op mijn mobo. Dat wordt dus een RMA.

[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 26-02-2008 23:27 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 23:07

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

En met die nieuwe bios versie kan ik mijn systeem niet eens booten met 4-4-4-12 timings 8)7. Ik heb van een collega een setje AData mem gekregen (2x 2GB 667MHz 5-5-5-15), werkt perfect. Dat GeIL mem is dus gewoon ruk.

[ Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 28-02-2008 00:46 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1