Goede avond mede-tweakers,
Net geen twee weken geleden was het eindelijk tijd voor mij om een nieuw systeem te kopen. De specs van dit systeem zijn:
Behuizing: Centurion 5
Voeding: Chieftec 450W
Processor: Intel Core 2 Duo E4500
Processorkoeler: Scythe Mine SCMN-1100
Moederbord: Gigabyte GA-P35-DS3
Geheugen: GeiL 2 GB DDR2-800 Kit (Retail, GX22GB6400UDC)
Videokaart: Club3D HD3870
Harde schijf: Samsung T166, 400 GB, 16 Mb
DVD-brander: NEC AD-7170S
Probleemonschrijving
Dus alles netjes gemonteerd zoals het hoort en vervolgens Windows XP Pro geinstalleerd. Hierbij kwamen de problemen, als het geheugen namelijk in dual-channel gepositioneerd was, zorgde dit voor de volgde BSOD net na het ladenbalkje van Windows:
De oplossing leek dus simpel: een nieuw moederbord. Dit nieuwe bord heb ik daar nog getest en dit werkte naar behoren met mijn geheugen erin. Vervolgens na het weer volledig monteren van mijn systeem verschijnt hetzelfde probleem weer. Dus nu is mijn moederbord weer bij Alternate voor een combi-test met mijn CPU en geheugen. Maar kan dit veroorzaakt wordt door een compatibilteitsprobleem? Dus dat door een compatibiliteitsprobleem de dual-channel functie gesloopt wordt?
Zelf lijkt me dit erg vreemd want ik kan hier dus ook eigenlijk helemaal niks over vinden op het web, dus daarom vraag ik jullie hulp.
Wat heb ik al geprobeerd
- Nieuwe bios
- Laten testen
- Geheugen in verschillende configuraties gebruiken
- Het hele web afgespeurd
- Geheugen voltage en timings handmatig invoeren
Andere mogelijkheid
Ik heb dus niet de spullen compleet hier thuis. Maar is het, aangezien er bij twee nieuwe bordjes precies hetzelfde probleem ontstaat, slim om voor een andere merk/type mobo te gaan. Hierbij wil ik ga overklokken dus zijn de Abit IP35-E of de Asus P5K een mogelijkheid?
Alvast bedankt en hopelijk kunnen jullie mij helpen
Net geen twee weken geleden was het eindelijk tijd voor mij om een nieuw systeem te kopen. De specs van dit systeem zijn:
Behuizing: Centurion 5
Voeding: Chieftec 450W
Processor: Intel Core 2 Duo E4500
Processorkoeler: Scythe Mine SCMN-1100
Moederbord: Gigabyte GA-P35-DS3
Geheugen: GeiL 2 GB DDR2-800 Kit (Retail, GX22GB6400UDC)
Videokaart: Club3D HD3870
Harde schijf: Samsung T166, 400 GB, 16 Mb
DVD-brander: NEC AD-7170S
Probleemonschrijving
Dus alles netjes gemonteerd zoals het hoort en vervolgens Windows XP Pro geinstalleerd. Hierbij kwamen de problemen, als het geheugen namelijk in dual-channel gepositioneerd was, zorgde dit voor de volgde BSOD net na het ladenbalkje van Windows:
Vervolgens Windows opnieuw geinstalleerd en weer hetzelfde verhaal. Echter op het moment dat ik geen dual channel draai start Windows gewoon en is het geen probleem. Vervolgens terug gegaan naar Alternate en ook hun kregen daar dezelfde foutmelding met mijn moederbord en harde schijf.STOP: C000221 Unknown Hard Error
\systemroot\system32\ntdll.dd
De oplossing leek dus simpel: een nieuw moederbord. Dit nieuwe bord heb ik daar nog getest en dit werkte naar behoren met mijn geheugen erin. Vervolgens na het weer volledig monteren van mijn systeem verschijnt hetzelfde probleem weer. Dus nu is mijn moederbord weer bij Alternate voor een combi-test met mijn CPU en geheugen. Maar kan dit veroorzaakt wordt door een compatibilteitsprobleem? Dus dat door een compatibiliteitsprobleem de dual-channel functie gesloopt wordt?
Zelf lijkt me dit erg vreemd want ik kan hier dus ook eigenlijk helemaal niks over vinden op het web, dus daarom vraag ik jullie hulp.
Wat heb ik al geprobeerd
- Nieuwe bios
- Laten testen
- Geheugen in verschillende configuraties gebruiken
- Het hele web afgespeurd
- Geheugen voltage en timings handmatig invoeren
Andere mogelijkheid
Ik heb dus niet de spullen compleet hier thuis. Maar is het, aangezien er bij twee nieuwe bordjes precies hetzelfde probleem ontstaat, slim om voor een andere merk/type mobo te gaan. Hierbij wil ik ga overklokken dus zijn de Abit IP35-E of de Asus P5K een mogelijkheid?
Alvast bedankt en hopelijk kunnen jullie mij helpen