2 inkomende lijnen, hoe splitter aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.313 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-03 14:29
Mijn oudere buren zijn noodzakelijk moeten overstappen naar adsl. Zij gebruikten tot nu nog altijd een simpele inbelverbinding die aan hun wensen voldeed, maargoed dit is jammergenoeg niet meer mogelijk voor ze.
Nu hebben ze een goedkoop ADSL abonnement afgesloten bij HetNet en daarvan is deze week het 'doe-het-zelf' pakket aangekomen. Mijn buren zijn op leeftijd en weten niet precies hoe alles aangesloten moet worden en hebben daarom mij gevraagd of ik alles zou willen aansluiten. Dit is natuurlijk geen probleem en wil ik graag voor ze doen. Maar toen ik gisteren alles wilde aansluiten bleek het niet zo eenvoudig te zijn als dat het bij mij thuis was.

Ik stuitte op het volgende probleem. In de meterkast hebben ze een kastje waar de telefoonlijn binnenkomt (volgens mij een isra2) en waar dus de splitter aangesloten moet worden. Echter komen uit dit kastje 2 kabels ipv 1 zoals het bij mij thuis is. 1 kabel (de linker) gaat naar boven waar ook het modem van de pc nu is aangesloten en 1 kabel (de rechter) gaat naar de woonkamer voor de telefoon, zie plaatjes hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://i229.photobucket.com/albums/ee224/spurlief1/03122007136.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i229.photobucket.com/albums/ee224/spurlief1/03122007135.jpg

De linker kabel die naar de pc loopt moet ik gebruiken als de 'adsl kabel', omdat niet mogelijk is om nog een extra kabel naar boven te trekken (wat volgens mij ook helemaal niet nodig is). Nu vraag ik mij af of ik gewoon de rechter kabel die naar de woonkamer gaat moet gebruiken als inkomende lijn en of ik de linker kabel die naar boven gaat gewoon kan doorknippen? En moet ik dan nog kabeltjes loskoppelen in het kastje, dat hierboven afgebeeld is, om geen storingen te krijgen of dergelijke?

Ik hoop dat iemand ons verder kan helpen en of ik het zo een beetje volledig en duidelijk verwoord heb... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 19:59

job

Hebben ze 1 fysieke lijn of 2?
Het is een beetje apart aangesloten zo te zien0
ik gok (slechte foto dus een gok) 1 lijn.. en dat ze maar uit onwetendheid alle aders hebben aangesloten.
HEt is vrij simpel... schroef alle aders van de kabels die naar boven gaan los.
Je hebt alleen de rode en blauwe aders nodig.. en je moet dus de splitter aansluiten op de linker twee schroefjes.. tenminste als ik het goed zie op die foto.

Dat isra kan je overigens gewoon weer dichtschroeven.. dat is wel correct aangesloten.
en verder houden ze er bij de kpn niet zo van dat je daar aan zit te prutsen.

[ Voor 104% gewijzigd door job op 04-12-2007 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
job schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 18:18:
Dat ze twee lijnen hebben aangesloten betekend dat ze 2 lijnen hebben (met elk hun eigen telefoonnummer).
De vraag is.. op welke lijn hebben ze adsl aangevraagd?
Misschien makkelijker op te lossen door aan hen te vragen op welk telefoonnummer ze adsl hebben aangevraagd (zal vast wel in de begeleidende brief staan.).

Ohja, schroef dat isra ding even dicht.. die kabels die vanonder komen lekker afblijven.. worden ze bij de kpn niet blij van.
Voorzover ik weet hebben ze maar 1 telefoonnummer, of kan dat niet als je 2 van die kabels hebt?

Kastje is trouwens al dicht, alleen even open gehad om de foto te maken en te kijken hoe die kabels aangesloten zijn :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

ik had het fout gezien.. zie m'n edit hierboven.
En nee.. twee lijnen met 1 nummer kan niet.. en met lijnen bedoel ik dus 2 lijnen zoals kpn ze aanlevert.

[ Voor 24% gewijzigd door job op 04-12-2007 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:36
Tja lastig is dit.
Je moet kiezen voor 1 van de twee en de andere lijn moet je laten vervallen.
Dus kies een lijn en sluit de splitter er op aan, de andere lijn moet je dan niet meer gebruiken. Dus geen telefoons oid hierop aansluiten.
Want anders knalt je internet eruit zodra je op die extra lijn gaat bellen. Wel kan je op de lijn met de splitter, de andere toestellen gewoon weer aansluiten, maar dan dus na de splitter.
Als je dat doet zou het gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 20:07
Als zij maar 1 telefoonnummer hadden dan zal je ADSL signaal op de linker aderpaar komen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
thoomie schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 18:24:
Je moet kiezen voor 1 van de twee en de andere lijn moet je laten vervallen.
Dus kies een lijn en sluit de splitter er op aan, de andere lijn moet je dan niet meer gebruiken. Dus geen telefoons oid hierop aansluiten.
Ik zou dus de rechter kunnen gebruiken om de splitter op aan te sluiten en de linker gewoon voor het internet gebruiken? Op die linker is nu alleen een inbel modem aangesloten en wordt straks dus alleen door het adsl modem gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als ik het zo bekijk, gaat het op 1 lijn, waarvanaf 2 vertakkingen zijn.

Gewoon de handel losrukken (Waar de 2 vertakkingen samen komen in de ISRA), Daar de splitter tussen zetten, en vanaf de splitter de 2 vertakkingen voor de telefoons maken.

Edit: Dan is het dus helemaal een eitje

De lijn die naar de inbelmodem gaat, daar gooi je je adsl modem op, de andere gewoon naar de telefoon. (Wel achter de splitter he)

[ Voor 26% gewijzigd door RaZ op 04-12-2007 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Wat RaZ zegt wat lostrekken betreft klopt.

Alleen de linker 2 schroefjes kan je gebruiken :).
Op die andere schroeven staat helemaal geen signaal dus die sluit je ook niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
Ok bedankt voor de informatie! Donderdag maar even aansluiten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Noodgedwongen naar Adsl? Dat maakt me nieuwsgierig, hoe zit dat? (a)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdpaddy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-01-2024

hdpaddy

Born to Ride

Vooropgesteld dat kpn aderpaar 1 in gebruik heeft.(want zo ziet het er inderdaad uit) doe dan de volgende stappen,
linkerkabel gaat naar pc,
1* schroef nu eerst rood in het linker schroefje en
2* blauw in het rechterschoefje.
3* ga naar boven waar deze kabel heen leid.
4* maak hier een wcd vast met rood/blauw en merk deze met "lijn"
5* kabeltje erin, andere kant in splitter "lijn"
6* kabeltje in splitter "dsl"
7* andere kant in modem "dsl"
8* sluit het modem aan op het stroomnet
9* steek een patchkabel in modem, andere kant in pc
10* voila, we hebben internet

11* maak (4*) hier een wcd vast met wit/oranje en merk deze met "tel"
12* kabeltje erin, andere kant in splitter "tel"
13* voila, we hebben weer analoge telefonie

14* ga nu naar beneden en maak de oranje en witte draadjes aan elkaar vast
15* voila, we hebben ook weer telefonie in de woonkamer

noot:
je kan ook de splitter beneden naast de ISRA ophangen en rood/blauw gebruiken voor adsl modem en oranje/wit voor je telefonie boven.

[ Voor 6% gewijzigd door hdpaddy op 05-12-2007 06:16 ]

Just frame, wheels and engine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-04 05:31
Het mooiste is natuurlijk ivm mogelijke storing bij gebruik van lange telefoonsnoeren ipv utp kabels om beide vertakkingen los te maken. De linker vertakking gebruik je niet meer, de rechter vertakking maak je los aan de kant van het isra, knijp een telefoonstekkert (RJ-11) op dat eind, steek dat alvast in de phone aansluiting van de splitter.
Gebruik een van de meegeleverde telefoonkabeltjes uit het adsl pakket, sluit het ene uiteinde aan op de aansluiting van de rechtervertakking op het isra. (stekkertje moet je er dus afknippen). andere einde steek je in de Line van de splitter. Pak nu het andere meegeleverde telefoonsnoertje uit het adsl-pakket, steek het ene uiteinde in de DSL poort van de splitter, andere einde in het ADSLmodem. Gooi nu een UTP kabel naar de computer.

Nu heb je de storingsgevoelige telefoonsnoertjes zo kort mogelijk gehouden, en voorkom je dus dat je nog regelmatig terug moet komen omdat het dsl signaal klappert of wisselvallig van kwaliteit/snelheid is.
job schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 18:32:
Wat RaZ zegt wat lostrekken betreft klopt.

Alleen de linker 2 schroefjes kan je gebruiken :).
Op die andere schroeven staat helemaal geen signaal dus die sluit je ook niet aan.
De rechteraansluiting gaat toch naar de telefoon? als die het gewoon doet staat daar toch een signaal op?

[ Voor 16% gewijzigd door n1els op 05-12-2007 16:23 ]

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Nope je ziet het verkeerd.
Op de linker aansluiting komt het signaal binnen.
Op de rechter aansluiting zit niets. (de topic titel is verwarrend.. er is maar sprake van 1 lijn).

Je tip wat betreft van een bestaand kabeltje de stekker afknippen is slim bedacht.

[ Voor 19% gewijzigd door job op 05-12-2007 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
Maar op beide aansluitingen zit toch signaal?

Wat ik nu denk dat ik moet doen is:
De linker kabel (die naar boven gaat) gewoon helemaal los schroeven uit de isra aansluiting, op de rode en blauwe draden van die lijn een stekkertje maken.
De rechter kabel op ca. 20cm afknippen en daar aan 2 stekkertjes maken, het stekkertje dat vanaf de isra komt als inkomend signaal in de splitter pluggen. De kabel die naar boven gaat op de dsl aansluiting van de splitter en de andere kabel die nog over is en naar de telefoon loopt op de telefoon aansluiting op de splitter aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Er is maar 1 aansluting..

Ros de hele handel los in die ISRA.

Pak de splitter, en sluit de die aan op de ISRA (Rood op A, Blauw op B )

Op de splitter zal je weer 2 uitgangen hebben: LIJN & Modem

Je zegt zelf dat 1 kabel naar de telefoon gaat, de andere naar een inbelmodem. Die inbelmodem ga je toch niet meer gebruiken, dus daar hang je je ADSL-modem op.

Et Voila: Hoe sluit ik ADSL aan voor newbies :P (<- NoFI ofcourse)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdpaddy

hdpaddy

Born to Ride

Doe nu gewoon die 15 stappen en je hebt binnen 15min internet.
Heb je dect telefoons? dan is het helemaal simpel, maak rood/blauw (van de kabel naar boven) vast aan ader1, maak boven een wcd met rood/blauw, doe hieraan de splitter met het basisstation van je dect op de telefoon uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
Maar boven gebruiken ze helemaal geen telefonie, alleen internet. Onder gebruiken ze telefonie. Daarom kan ik je beschrijving ook niet helemaal volgen...

Dus om een verhaal heel kort te maken. Kan ik de linker kabel gewoon helemaal uit de ISRA verwijderen en dan gewoon als 'modem' lijn gebruiken?

Ps. Wat is een wcd b.t.w.? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

WCD => Wand Contact Doos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Spurlie schreef op woensdag 05 december 2007 @ 23:37:
Dus om een verhaal heel kort te maken. Kan ik de linker kabel gewoon helemaal uit de ISRA verwijderen en dan gewoon als 'modem' lijn gebruiken?
Ja dat kan, maar daarmee beinvloed je wel de maximale internetsnelheid mee.
Hoe langer de telefoonlijn.. hoe slechter het signaal, hoe langzamer internet.
Maar je kan het natuurlijk altijd eerst zo proberen en kijken hoever je komt (hoe dicht je bij de max van het abonnement komt).
Valt dat tegen.. dan vervang je dat stuk door utp en zet je dus het modem bij je isra punt neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdpaddy

hdpaddy

Born to Ride

@hierboven,

hier ben ik het niet 100% mee eens,
de linker kabel is zo te zien een off. KPN kabel met harde koper (zelfde als de koper wat uit de ISRA komt)(de buren van 3 huizen verder zitten toch ook 30mtr verder van de centrale).
Als je boven alleen het modem wilt neerzetten is het helemaal een eitje.
Kort kabeltje uit de isra naar je splitter, rechterkabel in tel en linkerkabel in adsl modem (die je boven bij de pc neerzet).

Of je modem inderdaad naast de ISRA (maar ik kan je verzekeren dat het verschil verwaarloosbaar is) en dan met CAT5 naar boven(nadeel, je moet een nwe kabel trekken) dat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
Ok thx mensen! Nu ben ik tenminste zeker van mijn zaak. Ik dacht eerst ook wel al dat het zo zou kunnen, maar ik wil toch ff zekerheid. Niet dat straks de telefoon bij die mensen het niet meer doet.
Zint eer gij begint.

Ze hoeven ook niet persé het maximale uit hun snelheid te halen, ze zijn al lang blij dat ze internet hebben en er een beetje mee overweg kunnen (oudjes he).

[ Voor 27% gewijzigd door Spurlie op 06-12-2007 00:42 ]

Pagina: 1