Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

IR ontvanger wil niet op thinclient

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een standalone muziek speller aan het bouwen in een cobalt raq3 behuizing.
Als moederboard gebruik ik en thin client boardje op 533 MHz zoals die te koop is op samenkopen.net. Het board draait op 5v welke hij krijgt uit de cobalt voeding wat allemaal prima werkt verder. Nu ben ik aangekomen bij de afstandbediening en daar heb ik wat problemen mee.

Ik heb een kitje gekocht bij voti de IR2 welke je op 2 manier kunt bouwen, namelijk deze met een 78L05
Afbeeldingslocatie: http://www.jol-oudieplas.info/prive/78l05.gif

En een welke een 5v diode gebruikt.

Afbeeldingslocatie: http://www.jol-oudieplas.info/prive/diode.gif

Beide werken op mijn normale pc maar niet op de thinclient.

De 78L05 versie heeft op mijn normale pc :

5.07 v op de tsop staan
3.18 v op de uitgang
2.89 v op de uitgang bij normaal IR gebruik
1.59 v op de uitgang bij extreem IR geweld in dit geval een philips beamer remote die echt extreem veel data verstuurd

Op de thinclient ziet het er zo uit:

4.58 v op de ingang
2.22 v op de uitgang
2.12 v op de uitgang bij normaal IR gebruik
1.24 v bij extreem IR

De diode versie op normale pc:

4.93 v ingang
2.28 v uitgang
2.08 v uitgang bij normaal IR
1.13 v Uitgang bij extreem IR

De diode versie op de thinclient:

4.92 v Ingang
2.16 v uitgang
1.96 v uitgang bij normaal IR
1.12 v uitgang bij extreem IR

De com poorten werken, maar ik ontvang totaal geen data op de thin client, het zelfde geld overigens voor een usb to serial kabel welke het zelfde gedrag vertoond. De spanningsvoorziening lijkt mij in orde maar bij de thin client is er minder verschil tussen wel of geen IR ontvangst. Zou het nivo verschil gewoon te klein zijn voor de seriële poort om herkent te worden?

Iemand enig idee want ik heb echt geen flauw idee meer.

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Werkt je thinclient met +12V en -12V op z'n seriële poort of, net zoals laptops op +5V en -5V?
Dat kan soms problemen geven ...

• JochemK
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 10:00
Weet je zeker dat de compoorten van je thin client gebruikt worden, en niet die van je server?

Verwijderd

Topicstarter
Geen van beide, zit ergens rond de 7 volt. Of ik op mijn server zit? Uhm nee.
Zie het boardje als een via Epia maar dan op 533 MHz. Heeft verder niets meer met een thin client te maken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Bij zo'n thin client kan je wellicht niet je voeding halen uit de seriële poort, voed je TSOP eens rechtstreeks met de +5V uit de voeding (via usb ofzo aftakken, als je het extern wil).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 22:37:
Geen van beide, zit ergens rond de 7 volt. Of ik op mijn server zit? Uhm nee.
Zie het boardje als een via Epia maar dan op 533 MHz. Heeft verder niets meer met een thin client te maken.
7V is aan de lage kant. Waarschijnlijk zakt die 7V nog als jer ze belast (door je schakeling aan te sluiten). Schakelingen die hun voeding uit de seriële poort trekken rekenen vaak op 12V.

Verwijderd

Topicstarter
5v op de tsop werkt niet, dat had ik ooit al eens geprobeerd. De ontvanger stuurd ook echt data, alleen kan die seriele poort er niets mee. De spanning blijft goed ook als het Tsop data ontvangt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2007 23:59 ]

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 13:17
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 23:58:
5v op de tsop werkt niet, dat had ik ooit al eens geprobeerd. De ontvanger stuurd ook echt data, alleen kan die seriele poort er niets mee. De spanning blijft goed ook als het Tsop data ontvangt.
Dit circuit schakelt zijn output tussen 0V en 5V, terwijl dat dat -5V en 5V moet zijn (of echt limiet -3V en 3V) volgens internet :)

Als je eenvoudig 5V beschikbaar hebt en de voeding dus niet absoluut van de RS232 poort wilt afleiden zou ik toch aanraden iets op basis van een max232 te gebruiken.
Ik heb hier niet direct een schematje voor liggen, maar het is vrij triviaal: de datasheet van de max232 volgen om er 4 condensators (1uf) op aan te sluiten, van je huidige setje alleen IC2 en R1 houden (R1 tussen OUT van IC2 en de voeding); deze OUT aan een ttl input van de max232 (pin 10 of 11) hangen en de bijbehorende output aan pin 1 van je connector hangen (niet vergeten van ook de grond aan te sluiten natuurlijk)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik deze schakeling nu eens gewoon voed met 12v op de lijn waar normaal RTS zit, zou dat werken?

Afbeeldingslocatie: http://www.jol-oudieplas.info/prive/schema1.gif

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 13:17
Dat zou inderdaad deftiger moeten werken; moest't nog niet werken kun je nog diezelfde schakeling nemen en waar nu TXD zit een -12V voeding aansluiten ipv die te improviseren uit de TXD pin...
Ik denk wel niet dat dit echt simpeler is dan een max232, maarja :)

Verwijderd

Topicstarter
De max oplossing ga ik vanavond ook nog even proberen. Ik vraag me alleen af waarom men in eerste instantie geen gebruikt gemaakt heeft van de max232. Maar goed ik snap die drang om alles maar te willen voeden vanuit de seriele poort ook niet echt :) Bedankt voor je reactie ik laat nog wel even weten of het werkt.

Verwijderd

Topicstarter
De max232 bracht inderdaad de oplossing. Het leek niet te werken omdat bij elke IR toets aanslag ik in het monitor scherm een hele puls train langs zag komen welke pas ophield na een seconden of 2. Bij het leren van de remote bleek dit echter probleemloos te werken. Toen bedacht ik me dat dit systeem slechts loopt op 533 MHz en de systemen waarmee ik testen op 4800 tot 6000 MHz.

De hele code riddel heeft even nodig om verwerkt te worden. Mijn standalone muziek speler is nu voor het eerst zonder keyboard te gebruiken Jippy.. :*) Iedereen bedankt tot zo ver.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-11 13:18
(jarig!)
Om hier maar even op in te haken.. zit met ongeveer hetzelfde probleem. Alleen dan op mijn laptop. Nu vroeg ik me eigenlijk af wat voor een laptop de slimste oplossing is omdat ik in het algemene topic het eerste schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.jol-oudieplas.info/prive/78l05.gif
Toch als slimste tip zie staan voor laptops.

De laptop is btw een toshiba satellite pro 4200 met een celeron 500 Mhz.

[ Voor 10% gewijzigd door la_fusion op 14-12-2007 11:17 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Pin 5 op de seriële poort is massa, op pin 7 zullen ze dus +12V willen steken om het geheel te voeden. Nu is bij een laptop de spanning heel wat lager (5V of minder), dus zal je 7805 niet werken (die moet je met 8V minimaal voeden om een nette 5V te krijgen).
Wellicht werkt het als je de 7805 weglaat (Vo en Vi doorverbinden), en ipv de D1 en de verbinding naar pin 7, deze rechtstreeks voed met +5V (of hoger, +5V kan je gemakkelijk uit USB krijgen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-11 13:18
(jarig!)
Oke beetje dom geweest. Had dus zoals de TS ook pakketje besteld bij Voti. Had 2 setjes dus nog altijd een tweede mogelijkheid en deze op de 2e manier gesoldeerd en waarempel deed deze het zonder problemen op mijn laptop.
Pagina: 1