[SBS 2003 + WIN 2003 TS] Antivirus oplossing

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:35
He allemaal,

Op dit moment ben ik bezig om een goede antivirus / spyware oplossing te zoeken voor ons netwerk.

Op dit moment hebben we de huidige configuratie:

- Windows SBS 2003 Premium (domain controller + Exchange)
- Windows 2003 standaard (Terminal server)

We hebben 4 gebruikers op het lokale netwerk en ook 4 die gebruik maken van de Terminal server.

Op dit moment wordt er op de werkstations als anitspyware microsoft defender gebruikt. Ik zoek alleen nog een goede antivirus oplossing. Dit voor zowel de werkstations als de Terminal server

Nu hoor ik veel goede verhalen over NOD32.

Zelf krijg ik niet goed op een rijtje hoe ik dit het beste kan opzetten?

Moet ik op alle servers en werkstations een losse antivirus oplossing installeren? Of is er een oplossing die ik op de SBS kan installeren en die vervolgens een client install heeft welke ik op de terminal server en de werkstations kan installeren?

Zelf heb ik al even met NOD32 Smart security gespeeld. Alleen zit hier ook een firewall in die meteen alles op de server dichtgooit. Heb deze er maar dus weer snel vanaf gehaald.

Heeft er iemand nog goede tips / ideeën?

P.s. Opzich is het niet nodig om ook antivirus / sspam oplossing voor Exchange te hebben aangezien alle mail bij de hosting provider al gescant wordt op virus en spam. Dit scheeld ook weer load voor de SBS.

[ Voor 16% gewijzigd door cue op 04-12-2007 16:55 ]

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 16:41
Er zijn diverse scanners die het goed doen.
Wij gebruiken momenteel McAfee maar we zetten er over te denken om over te gaan naar NOD32.
Met mcafee kan je clients op afstand installeren met protection pilot of epolicy, maar voor NOD32 is er ook een beheer tool.
Je kan ook eens bellen met wat software leveranciers en wat trail software aanvragen/downloaden.
Dan kan je zelf kijken wat je zelf fijn vind werken.

Spyware vind ik trouwens McAfee niet voor voldoen. Hebben we een keer getest, maar werkt voor geen meter vond ik toen. Al moet ik wel zeggen dat dat ongeveer een jaar geleden was.

• ParaNoiMia
  • Laatst online: 26-01 22:14
Ik gebruik op verschillende plekken AVG. Die hebben een versie die voor een SBS prima te gebruiken is (inclusief Exchange scanner) en er zit een Remote beheertool bij, waarmee je van afstand clients kan installeren en beheren (logs opvragen e.d.).

Verwijderd

ParaNoiMia schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 18:59:
Ik gebruik op verschillende plekken AVG. Die hebben een versie die voor een SBS prima te gebruiken is (inclusief Exchange scanner) en er zit een Remote beheertool bij, waarmee je van afstand clients kan installeren en beheren (logs opvragen e.d.).
ff inbreken op het topic.

Ik zie dat de spamfilter bij die SBS versie alleen op 'desktop' draait.
Komt wel alle spam mail netjes in een folder etc terecht ?
(ben op zoek naar antivirus/antispam oplossing voor SBS2000 omgeving, met zo'n 5 XP clients)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2007 19:29 ]

• cue
Moet je dan voor de terminal server nog speciaal ergens rekning mee houden? Of is dit dan gewoon een client?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

Ik zou in ieder geval eerst eens beginnen die terminal server helemaal dicht te timmeren. Verder zul je gewoon een antivirus pakket moeten bekijken en zoeken op internet of het goed performed maar dit ook zelf ondervinden. Het ligt per terminal server met de software erop gehost hoe iets performed. Iemand kan een pakket geweldig vinden terwijl bij iemand anders een applicatie juist weer totaal niet samengaat met dat pakket. Testen :) is het advies hier.

• cue
okay dankje!

Inmiddels moet de TS al helemaal dichtgetimmert zijn d.m.v. de policy's en loopback functie.

Een TS wordt iig gewoon gezien als client als ik het dus goed begrijp. Hier is dus geen speciale versie van NOD32 voor nodig.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Meestal wel een Server versie vanwege de OS version detectie die in installers zitten ;)

[ Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 04-12-2007 23:06 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:49
Persoonlijke goede ervaringen met TrendMicro op een SBS2003 omgeving.

In mijn eigen werk gebruiken we Mcafee icm EPO, maar dat is een beetje overkill voor 8 gebruikers :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zowel TrendMicro als McAfee vind ik, persoonlijk, niet erg beheersbaar tenzij je "de kaalste versie" installeert. Uit het verleden ken ik Sophos nog; een pakket wat redelijk snel met updates is (soms wel een paar keer per dag).

Ik zou je adviseren om een aantal produkten te vergelijken maar eerst je eigen eisen voor een virusscanner te bepalen en aan de hand daarvan op zoek te gaan naar een leverancier die daaraan tegemoet komt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

als je naar grote sbc sites als brian madden gaat zul je zien dat Trend Micro enorm veel in de terminal server omgevingen gebruikt wordt.

Zoals Grolsch al zei Trend Micro :)

Verwijderd

Wij draaien bij dit soort oplossingen vaak Kaspersky.
vergt weinig proc. cap. en biedt veel mogelijkheden tot instellen, en central man.
Pagina: 1