Toon posts:

[Excel 2007] Verticaal zoeken icm checkboxes

Pagina: 1
Acties:
  • 1.193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag over het volgende:

IK heb een werkmap met meerdere tabbladen aangemaakt in Excel. Deze tabbladen zijn zowat allemaal gekoppelt. In mijn Tabblad: "Artikelen" Heb ik enkele artikelgroepen met daaronder de bijbehorende artikelen neegezet, of maar even een voorbeeld te geven:

- Serviesset 1
- Serviesset 2
- Serviesset 3
- Serviesset 4

Voor deze artikelen heb ik checkboxes neergezet. Nu wil ik het voor elkaar zien te krijgen dat als ik een of meerdere checkboxes selecteer deze in het volgende tabblad te zien zijn. In principe zou je het dus kunnen vergelijken met een winkelwagensysteem.

Ik dacht dit zelf te doen met verticaal zoeken, maar ik kom er dan niet uit (#NB!) Normaal werkt vert.zoeken goed, maar in combinatie met die checboxes kom ik er niet uit. Wat doe ik fout? Of is vert.zoeken helemaal niet zo goed om dit te realiseren?

En de screenshots (thumbnails) om het hopelijk wat te verduidelijken:

Afbeeldingslocatie: http://www.tequi.nl/klein1.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.tequi.nl/klein2.gif

Verwijderd

Voor zover ik weet kun je de checkbox niet direct benaderen in een formule als verticaal zoeken. Daarvoor moet je elke checkbox eerst aan een cel koppelen. De cel krijgt dan de waarde TRUE of FALSE gebaseerd op de status van de checkbox en dat kun je dan weer wel opzoeken.

Je kunt een checkbox aan een cel koppelen in de eigenschappen (voor een Active-X checkbox) of Opmaak (voor een formulier checkbox).

Verwijderd

Topicstarter
De cellen zijn al gekoppeld, zodra ik eentje aanvink geeft hij een waarde aan Waar of Niet waar. Dat is althans in het originele document zo, ik heb het puur even nagemaakt om het van het werk is en verder dus niet op internet hoort te belanden.

Ik ga even kijken of ik hem nu kan koppelen aan een TRUE of FALSE waarde.

Verwijderd

Waar en Niet Waar zou ook moeten werken. De versie (NL of US) bepaalt of het Waar/Niet Waar of True/False is.

Als je zoekt voor Waar zorg er dan voor dat je het niet tussen aanhalingstekens zet; voor Excel Waar is een soort variabele en niet een string

Als je Verticaal Zoeken gebruikt zul je nog een paar noodgrepen uit moeten voeren om de opgezochte items netjes onder elkaar zonder lege regels te krijgen. Het is misschien handiger om een kleine draaitabel hiervoor te gebruiken

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zou mijn code er dan ongeveer uit moeten komen te zien? Ik heb nu het volgende:
=VERT.ZOEKEN(B37;Verkoopblad!F65:G66;2;ONWAAR)
Echter krijg ik dan wel een #NB!.

Hierbij staat in Cel F65 de checbox en in G65 het artikel. Dat de code niet klopt weet ik, maar hoe ik er voor kan zorgen dat hij ziet of de checkbox checked is of niet is mij nog even de vraag, in cel E65 is de waarde overigens standaard "Onwaar" mits niet gecheckt (Dan springt hij over naar waar)

De layout met draaitabel zoek ik later nog wel even uit, eerst maar even bedenken hoe ik de checkboxes gekoppelt krijg. (Ben er al wat uur mee bezig, tijdelijk voor een project, hoewel ik een ECDL diploma gehaalt heb is Excel niet mijn sterkste kan)

Verwijderd

Welke cel is er aan de checkbox gekoppeld? Je zoekt in Verkoopblad!F65:G66 maar even later zeg je dat de WAAR/ONWAAR in cel E65 staat. Als dat zo is moet je het bereik waarin je zoekt uitbreiden naar Verkoopblad!E65:G66 en de kolom waaruit je de informatie wil halen op 3 zetten. De cel waar de checkbox in staat is niet relevant.

Je gebruikt B37 als de waarde om te zoeken Wat staat er in B37? Zorg er voor dat je in de cel B37 WAAR zet en niet 'WAAR; Je zoekt de variabele WAAR en niet de string! Om te beginnen zou je B37 kunnen vervangen door WAAR in de formule. Dat zou moeten werken en dan kun je verder kijken als je het flexibeler wilt maken.

Verwijderd

Topicstarter
Het is zowaar gelukt! Bedankt voor je hulp. Laatste vraag:

Als mijn checkbox nu geselecteerd is en de waarde dus waar is neemt hij het artikel over. Als de checkbox niet geselecteerd is en de waarde dus onwaar is neemt hij geen waarde over en geeft hij aan #NB, opzich geen ramp.. Maar is het misschien mogelijk om ipv de foutcode een tekst in de cel te laten zetten zodra hij de waarde waar niet kan vinden. Ik zou dan de tekst: "Geen opties geselecteerd willen laten weergeven".

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-07 11:08
Je kan daar de functies ALS en ISNB voor gebruiken

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Verwijderd

Topicstarter
Ah het is gelukt met ISNB. :)

Laatste vraag:

Weet iemand of het mogelijk is dat als ik in Excel in een bepaalde rij/cel ga staan met mijn cursor er automatisch een nieuwe rij onder aangemaakt word? Dat zou mij elke keer het handmatig invoeren schelen. Misschien op een of andere manier mogelijk met VB oid?
Pagina: 1