Toon posts:

[Word 2002] Veld uit ander word document aanroepen*

Pagina: 1
Acties:
  • 468 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een (volgens mij) nogal simpele vraag waar ik maar geen antwoord op kan vinden:

Ik wil in word document A (formulier o.i.d.) een aantal velden definieren welke door gebruikers ingevuld kunnen worden. In document B wil ik de velden uit document A aan kunnen roepen en in kunnen voegen (dus de inhoud van de ingevulde velden in document A gebruiken op gedefineerde plaatsen in document B )

Volgens mij moet het op de één of andere manier kunnen met mail merge. Ik kan met mail merge ook gemakkelijk gegevens uit een word- of excel-document aanroepen om bv. brieven met juiste aanhef te maken. Dit lukt echter alleen met adreslijsten o.i.d., maar niet vanuit een document of formulier met velden.

Ik denk zelf dat wanneer ik een juist veldtype aanmaak in document A dat ik de ingevulde inhoud van dit veld, gebruikmakend van de mail-merge werkbalk (samenvoegveld invoegen), automatisch in moet kunnen voegen in document B. Wat voor veld moet ik in document A maken zodat ik de (ingevulde) inhoud hiervan kan aanroepen in document B? Of moet dit echt op een andere manier (en misschien helemaal niet met mail-merge).

Het is de bedoeling om op basis van ingevulde gegevens in een formulier automatisch een contract in een ander document aan te maken.

Ik heb zelf al een tijd gezocht maar krijg enkel informatie over de standaard mail-merge voor het versturen van brieven met aanhef e.d. Ik wil echter alleen een aantal velden uit verschillende documenten aan elkaar koppelen! Bij voorbaat dank voor de hulp :*)

Edit: Voor de volledigheid, het gaat om Word XP uit 2002 (Sorry, ben het vergeten in de topictitel te vermelden en kan dit nu niet meer aanpassen)

Edit 2: Dank aan mod voor titelfix :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2007 13:17 . Reden: Wordversie toegevoegd ]

Verwijderd

documentA is als zodanig opgeslagen onder D:\ en bevat bv. een tekstformfield met naam "tekstveld"
hier kan in een ander document naar verwezen worden met het volgende veld
code:
1
{ INCLUDETEXT  "d:\\documentA.doc" tekstveld }
het invoegen van zo'n veld gaat via het menu invoegen->veld... of de sneltoets ctrl+f9.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn dank is groot, dit is inderdaad wat ik bedoelde. Na het toevoegen van een parameter werkte het zoals ik wil. Ik ga hier straks mee verder dus misschien dat er dan nog vragen opkomen :)

Voor de volledigheid, het werkte bij mij pas na het toevoegen van de volgende parameter:
code:
1
{ INCLUDETEXT "G:\\bron.doc" tekstveld \! }

Zonder de parameter aan het einde maakte hij het veld in het doelbestand steeds leeg, nu update hij het doel-veld alleen als het veld in het bronbestand ook daadwerkelijk wijzigt d:)b

Verwijderd

Topicstarter
Nog een kort vraagje: kan ik ditzelfde ook tussen word en excel realiseren? :P

Ik wil nu op dezelfde manier als hierboven de tekst uit een word-veld importeren in / koppelen aan een cel in excel, zodat er straks gemakkelijk met mail merge een contract opgesteld kan worden met de gegevens uit het excel-bestand. Excel moet de gegevens voor een specifieke cel dus uit het word-veld halen.

Ik kan opnieuw echt nergens vinden hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. Misschien heeft iemand nog een goede tutorial over de mogelijkheden voor gegevensuitwisseling tussen word en excel? De help functie van excel heeft het echt alleen over het importeren uit databases e.d.

Het hoeft geen uitgebreide uitleg te zijn hoor, als ik maar een beetje weet in welke richting ik moet zoeken :)

offtopic:
Zoek ik nu zo slecht of zijn dit soort dingen moeilijk te vinden? Je zou zeggen dat dit soort zaken vaak genoeg worden/zijn gebruikt voor het makkelijker maken van papierwerk...

Verwijderd

deze functionaliteit is heel wat beperkter (je zou met hyperlinks kunnen werken, maar deze updaten niet automatisch, naast andere problemen), zowat de enige mogelijkheid misschien beter direct in excel een vba routine schrijven die de gegevens ophaalt uit de diverse word documenten, waarmee je dan uiteindelijk het excelwerkblad samenstelt dat als bron voor de mailmerge dient (dat lijkt tenminste het scenario te zijn zoals ik het heb begrepen).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 15:55:
deze functionaliteit is heel wat beperkter (je zou met hyperlinks kunnen werken, maar deze updaten niet automatisch, naast andere problemen), zowat de enige mogelijkheid misschien beter direct in excel een vba routine schrijven die de gegevens ophaalt uit de diverse word documenten, waarmee je dan uiteindelijk het excelwerkblad samenstelt dat als bron voor de mailmerge dient (dat lijkt tenminste het scenario te zijn zoals ik het heb begrepen).
Een VBA routine schrijven gaat een beetje ver voor mijn programmeer-kennis en -kunde. Ik maak deze formulieren eventjes tussendoor, eigenlijk naast een stage-opdracht... Er mag dan ook niet te veel tijd in gaan zitten. Het daadwerkelijk leren van VBA code gaat dan ook een beetje ver voor dit doel.

Ik heb al wel een ander idee om het in ieder geval makkelijker te maken voor de mensen. Ik plaats de gegevens uit het ingevulde word-formulier in een lege word-tabel zodat deze met een enkele kopieer-plak bewerking in het excel-bestand overgenomen kunnen worden. Vervolgens kunnen vanuit het excel bestand de verschillende contracten gemaakt worden met een mail-merge. Op deze manier scheelt het toch een hele hoop overtypen en kost het mij niet te veel tijd :)

In ieder geval opnieuw mijn dank voor de hulp! d:)b
Pagina: 1