[Terminal Server 2003] Loggen sessies

Pagina: 1
Acties:

• Silencer1981
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-07-2025
Men wil in de organisatie weten wanneer mensen thuis aan het werk zijn en hoe lang dit bij elkaar is (komt men aan de uren die ze zouden moeten werken). Voor dit doel heb ik auditing aangezet voor het rdp protocol (audit iedereen, logon/logoff etc.) en zouden er volgens verschillende microsoft en google bronnen logon en logoff meldingen moeten verschijnen van een bepaald type (type geeft aan dat het bijv. een interactieve logon is).

Probleem is echter dat ik via de eventlog alleen de logon's kan achterhalen en de logoff's ontbreken. Ook zijn er geen logoff's te vinden waar ik dit wel mee kan staven; wel zijn er zat logon's en logoff's van connecties naar fileservers etc. waar je niets aan hebt.

Op internet zijn er sporadisch regedit aanpassingen te vinden die niet het gewenste resultaat hebben en dus is mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft. Via de Terminal Server kun je de huidige status en inlogtijden perfect zien, dus bewaard hij dit ergens!

Server: Windows Server 2003 R2 SP2

"The only true wisdom is in knowing you know nothing." - Socrates

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

het ooit in het verleden al eens de eventid's gepost die je moet zoeken voor logon en logoff. zitten in de 600 range als ik het goed heb. En ja bij iedere succesfull logon hoort ook een succesfull logoff :)

Verder zegt dit natuurlijk helemaal niets of iemand aan het werk is of niet. Een leuk scriptje uitvoeren die af en toe je muis heen en weer doet gaan om je idle time tegen te gaan je logt in zit 8 uur in de tuin en jij maar denken die is ingelogd en na 8 uur logt ie weer uit dus netjes gewerkt :)

• Silencer1981
Wat betreft die 8 uur werken geef ik je gelijk. Als mensen harder werken dan anderen wil men ook kunnen zien of gemiddeld genomen iemand ook 8 uur werkt. Mensen zullen dus naast hun ingelogde tijd ook afgerekend gaan worden op hun gemiddelde hoeveelheid werk die ze afleveren (iedereen heeft een eigen tempo). Anders kan het zo zijn dat iemand maar 6 uur werkt, maar wel evenvel werk doet als iemand die 8 uur werkt, terwijl iemand 8 uur zou moeten werken. Dat dit ergens een beetje vreemd is, geef ik volkomen gelijk in...

Ik ga die post even opzoeken als ik wat tijd vrij kan maken!!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik kan je wel vast vertellen dat de optie die nu wordt onderzocht op geen enkel moment stand zal houden als op basis van die bevindingen iemand "lui" wordt bevonden en een ontslagbrief thuisgestuurd krijgt.

Dus als "de organisatie" een logging wil die waterdicht is, denk ik dat je echt iets anders moet gaan zoeken dan events uitlezen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

Met events kom je er inderdaad niet, er zijn pakketten die recorden de hele terminal server sessie maar dan zou ik eerst even het kopje privacy aftikken alvorens hiermee te beginnen. Trouwens een normaal mens werkt niet eens 8 uur strak na elkaar omdat je ook ontspanning nodig hebt om even weer op te laden.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:54
Je begeeft je hier inderdaad op glad ijs. Je mag niet zomaar dit soort gegevens gebruiken. En rapporten is helemaal link op basis van usernames.
Misschien moet je eens kijken naar een userlogon en logofscript? Hierin kan je natuurlijk zelf iets gemakkelijk maken.......

• Silencer1981
Dat de ingelogde tijd niets zegt over of iemand daadwerkelijk ook actief bezig is heb ik natuurlijk aangekaart. Daarom moet je ook kijken naar wat iemand gemiddeld aan werk doet en dit koppelen aan het aantal gewerkte uren (ingelogde tijden), wat men zou moeten werken en dan kun je hieruit halen dat iemand bijv. veel minder presteert dan anderen. De manager kan dan gaan kijken of er redenen zijn en daar dan iets mee doen.

• MAX3400

MAX3400

Silencer1981 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 09:24:
Dat de ingelogde tijd niets zegt over of iemand daadwerkelijk ook actief bezig is heb ik natuurlijk aangekaart. Daarom moet je ook kijken naar wat iemand gemiddeld aan werk doet en dit koppelen aan het aantal gewerkte uren (ingelogde tijden), wat men zou moeten werken en dan kun je hieruit halen dat iemand bijv. veel minder presteert dan anderen. De manager kan dan gaan kijken of er redenen zijn en daar dan iets mee doen.
Want?

Voorbeeld: iemand die om 8 uur 's ochtends inlogt, Excel opstart, een uur macro's gaat zitten programmeren, dan een uur een koppeling naar SQL legt en daarna geheel automatisch 6 uur lang gegevens uitleest van SQL naar Excel en ondertussen thuis achter de TV zit, is toch niet "per definitie" aan het werk?

Misschien dat door 2 uur te werken deze persoon 24 uur werk bespaart voor zijn manager en daardoor een rapport op tijd af heeft? Heeft hij dan, ethisch gezien, te kort of te lang gewerkt?

En wat is presteren? Dat is iets wat meetbaar in je contract is vastgelegd en anders geen criterium is voor maatregelen tegen het personeel. Als ik van mijn baas een dergelijke opdracht zou krijgen, dan gaat de opdracht linea recta terug naar de directeur en/of HRM want hier gelden bepalingen die juist de werknemer behoren te beschermen.

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 06-12-2007 09:54 ]

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Werken voor een baas is een vertrouwensrelatie. Het ondermijnen hiervan is niet verstandig.

Als een baas een persoon niet vertrouwt om thuis te werken kan hij dit vertrouwen niet terugwinnen door meer te controleren.

Als het hier niet om gaat. Dus de baas vertrouwt de werknemer, maar er moet een praktische beloning voor gewerkte uren komen(dus niet effectief gewerkte uren maar alleen gewerkte uren)

Dan is een kleine applicatie die de thuiswerker zelf kan bedienen om te zeggen dat hij aan het werk is of dat hij aan het pauzeren is of de krant aan het lezen.
Wel dient er natuurlijk richtlijnen opgezet te worden hoe dit programma te bedienen.

Maar geen vertrouwen van de baas => niet thuiswerken. en helaas zijn er teveel bazen die hier last van hebben.

• MAX3400

MAX3400

Mafketel schreef op donderdag 06 december 2007 @ 12:19:Maar geen vertrouwen van de baas => niet thuiswerken. en helaas zijn er teveel bazen die hier last van hebben.
Hier andersom; als ik thuiswerk, gaat men ervanuit dat werkX af is. De rest van de tijd: whatever... :+

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
MAX3400 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 12:45:
[...]

Hier andersom; als ik thuiswerk, gaat men ervanuit dat werkX af is. De rest van de tijd: whatever... :+
en wat als je er langer mee bezig bent?

is het dan ook whatever? en wat is de verhouding hiertussen....... geleverde dienst aan werkgever dient natuurlijk wel in relatie te staan met de beloning.
Pagina: 1