Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[.NET] Text bestand inlezen naar objecten

Pagina: 1
Acties:

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 14:59
Hallo allemaal,

Ik heb een text bestand met daarin een redelijk vast structuur die ik in moet gaan lezen. In het text bestand staan een aantal objecten achter elkaar. Kort voorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  object:
    naam: Objectnaam
    nummer: Object nummer
      anderobject
        eigenschap1
        eigenschap2
      anderobject1
         eigenschap1
         eigenschap2

object:
    etc...

Nu is mijn idee om dit met een ISerializable interface te doen. Of eventueel via een XML definitie van het bestand en het dan handmatig inlezen. Maar is dit wel een goed idee? Of zijn er betere manieren om dit soort dingen in te lezen?

Hail to the king baby!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:07
Zit je vast aan dat tekst-bestand met daarin jouw object-structuur ?
Voor wat dient dat bestand ? Bevat dit een beschrijving van objecten / controls die op een form ofzo komen (ala delphi) ?

https://fgheysels.github.io/

• urk_forever
Ja, het bestand is een export van data vanuit een ander systeem wat weer geimporteerd moet worden. Helaas kan(wil) de andere partij geen xml oid aanleveren.

Hail to the king baby!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:12
ISerializable is best netjes, tenzij je zelf je objecten ook wilt (de)serializeren. Dan is zo'n crappy formaat misschien niet het handigste.

• wboevink
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-11 00:06
Als het XML is, waar het wel aardig op lijkt, zou ik het ook helemaal met XML doen.

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-10 08:59

D4Skunk

Kind of Blue

(jarig!)
urk_forever schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 10:24:
Hallo allemaal,

Ik heb een text bestand met daarin een redelijk vast structuur die ik in moet gaan lezen. In het text bestand staan een aantal objecten achter elkaar. Kort voorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  object:
    naam: Objectnaam
    nummer: Object nummer
      anderobject
        eigenschap1
        eigenschap2
      anderobject1
         eigenschap1
         eigenschap2

object:
    etc...

Nu is mijn idee om dit met een ISerializable interface te doen. Of eventueel via een XML definitie van het bestand en het dan handmatig inlezen. Maar is dit wel een goed idee? Of zijn er betere manieren om dit soort dingen in te lezen?
Nu kan ik wel verkeerd zijn, maar dit lijkt imho sterk op JSON of iets ruby-achtigs... misschien kan je daar eens op googlen ?

• urk_forever
@fred: Het gaat alleen om het inlezen van bestanden, ik wil dus niet zelf zo'n bestand aanmaken.

@WBoevink: Het is helaas geen xml, dat heeft ook mijn voorkeur. Het is een textbestand met die structuur

@D4Skunk: Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar de structuur is niet iets wat uit een programma ofzo komt.

Hail to the king baby!

• epic007
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-11 15:31
Ik denk dat je het beste een parser kan maken die het bestand wel naar xml converteerd, daarna heb je alle xml tools tot je beschikking om het verder te analyseren.

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 21:40

Not Pingu

Dumbass ex machina

Is het formaat van de objecten strikt gedefinieerd? M.a.w. weet je vantevoren welke eigenschappen een object kan hebben, of kom je daar pas achter bij het uitlezen? In dat laatste geval wordt het lastig om de standaard serialzers van .NET te gebruiken.

Iig lijkt het me niet moeilijk hier een parser voor te schrijven, met behulp van een simpele tokenizer.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• Vedett.
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:10
Misschien moet je eens kijken naar de FileHelpers library (http://filehelpers.com/). Ik heb hiermee al een aantal Files ingelezen naar een object structuur die o.a. Inheritance en '1 op Veel' relaties bevatte.

Er zijn dus heel wat mogelijkheden. Jouw file inlezen moet zeker en vast lukken, het is alleen niet het simpelste exemplaar. Het lijkt mij ook beter dat je het met deze FileHelpers library oplost, en niet met serializatie.

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:52
Het formaat lijkt een beetje op YAML. Voor .net is daar al een open source parser voor: http://yaml-net-parser.sourceforge.net/default.html.

• apokalypse
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:57
Als je zelf gaat parseren, dan is misschien de taal F# wel goed daar voor. ;)

• CMG
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2024

CMG

apokalypse schreef op woensdag 05 december 2007 @ 21:37:
Als je zelf gaat parseren, dan is misschien de taal F# wel goed daar voor. ;)
Mwah, denk dat je met wat regexes ook wel snel wat in elkaar kan draaien hoor.

NKCSS - Projects - YouTube

Pagina: 1