[WD]Krakende schijven

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 21:04
Ik heb meerder harde schijven van verschillende merken in mijn computer zitten. Recent ben ik schijven gaan kopen van het merk Western Digital. Sindsdien blijken deze schijven incidenteel te gaan 'kraken'.

Ik heb de 'krakende' raptor systeemschijf in RMA gedaan en heb hiervoor een andere ook 'krakende' raptor schijf voor terug gekregen.

Ik kan dit gekraak totnogtoe relateren aan twee programma's: NewsLeecher en de Windows Media Player. Zodra ik deze uitzet houdt het gekraak op. Ik dacht eerst dat het alleen de systeemschijf was; een Western Digital Raptor. Ik heb echter mijn systeem overgezet naar een andere schijf en de Raptor losgekoppeld. En ziedaar het probleem treedt weer op maar nu met andere schijven ook van het merk Western Digital maar dan 7200 rpm in plaats van de 10.000 rpm van de Raptor.

Zijn er onder jullie die ook dergelijke ervaringen hebben? Zit er een fout in het ontwerp van de hardware van de harde schijven van Western Digital?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:01
Wat bedoel je precies met kraken? Alles wijst erop dat het tijdens schijfactiviteit gebeurt, wat dus in principe gewoon de zoekgeluiden zijn van de harde schijf. Dit is uiteraard normaal, en de Raptor's zullen hierin wat luider zijn dan de gemiddelde desktop harde schijf.

Verzeker je er verder van dat de schijven wel goed vast zitten en zet ze desnoods in een demper zodat je de geluiden minder hoort en eventuele trillingen niet doorgegeven worden aan je behuizing.

Verwijderd

Hoi,

Het krakende geluid maakt hij bij mijn ook ...dit is ook de reden dat ik die raptor schijf er uit heb gehaald....
Niet bevordelijke als je 24 uur per dag aan het downloaden ben ......

greetz Carlo

• One_Gandalf
Fauna schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 11:28:
Wat bedoel je precies met kraken? Alles wijst erop dat het tijdens schijfactiviteit gebeurt, wat dus in principe gewoon de zoekgeluiden zijn van de harde schijf. Dit is uiteraard normaal, en de Raptor's zullen hierin wat luider zijn dan de gemiddelde desktop harde schijf.

Verzeker je er verder van dat de schijven wel goed vast zitten en zet ze desnoods in een demper zodat je de geluiden minder hoort en eventuele trillingen niet doorgegeven worden aan je behuizing.
Het gebeurt alleen tijdens specifieke schijfactiviteiten. Als ik Windows start bijvoorbeeld dan hoor ik de kraakgeluiden niet. Het gaat dus niet om normale geluiden. Het kraken gebeurt ook op 'niet Raptor-schijven' zoals in mijn startpost staat vermeld.

Het gaat mij verder niet om symptoom-bestrijding maar het aanpakken van de oorzaak van het probleem.

• One_Gandalf
Heeft niemand dezelfde ervaringen ?

Of weet iemand een (mogelijke) oorzaak ?

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:22
Omdat ik echt geen idee heb wat je precies met kraken bedoelt, wat doet een programma als HDtune?
Kan je de output hiervan posten, zodat we kunnen vergelijken met andere Raptors WD's?
Wat geeft de smartinfo etc...
Zijn er specifieke programma's die kraken en of op specifieke sectoren etc?
Gebeurt het ook als je de schijf op zijn kant zet in de kast?

Ik denk dat het gewoon de access van verschilende gebieden op de harde schijf is.
Dan kan de raptor nog wel eens te keer gaan.

"That was left handed..." - JJH

Verwijderd

Is het mogelijk hier een audiofragment van te maken? :)

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-02 11:32
ik heb ook een wd als os schijf maar ik heb nergens last van met windows media player en met downloaden ook niet eigenlijk.

• One_Gandalf
Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb overwogen om het geluid op te nemen. Ik ga dit proberen. Aangezien het 'kraken' zich slechts af en toe voordoet moet ik dan de mic klaar hebben liggen om op te nemen als er weer 'gekraakt' wordt. ;)

Ik heb eigenlijk nog geen zekerheid over welke harde schijf het gaat. Ik heb er momenteel vijf aangesloten. Gisteren begon het weer te kraken toen ik een image aan het maken was van mijn systeemschijf. Ik heb met mijn oren proberen te bepalen waar het geluid ongeveer vandaan kwam, maar ben er nog niet achter welke schijf nou eigenlijk 'kraakt'. Moet ik nog verder uitzoeken dus. Tot die tijd heeft het programma HDTune naar mijn idee geen zin.

Ik heb twee harde schijven buiten en drie binnen de kast. Ik vermoed dat de krakende schijf zich binnen de kast bevind. Nu nog uitvogelen welke dat is.

• One_Gandalf
Verwijderd schreef op zondag 09 december 2007 @ 00:57:
Is het mogelijk hier een audiofragment van te maken? :)
Ik heb het kraken gereproduceerd door een nieuwe image van de systeemschijf te maken via een boot DVD. Voor deze actie heb ik eerst het geluid opgenomen van het systeem in rust vervolgens toen het kraken begon:

http://www.hacom.nl/~detempel/Geluiden/Normaal.wav

http://www.hacom.nl/~detempel/Geluiden/Tik.wav

De bronschijf is een Maxtor SATA 300GB en de doelschijf is een Western Digital SATA 300 GB (geen raptor).
Jouke74 schreef op zondag 09 december 2007 @ 00:56:
Omdat ik echt geen idee heb wat je precies met kraken bedoelt, wat doet een programma als HDtune?
Kan je de output hiervan posten, zodat we kunnen vergelijken met andere Raptors WD's?
Wat geeft de smartinfo etc...
Zijn er specifieke programma's die kraken en of op specifieke sectoren etc?
Gebeurt het ook als je de schijf op zijn kant zet in de kast?

Ik denk dat het gewoon de access van verschilende gebieden op de harde schijf is.
Dan kan de raptor nog wel eens te keer gaan.
Bij deze de SMART-waarden voor de Western Digital:

Afbeeldingslocatie: http://www.hacom.nl/~detempel/Afbeeldingen/Smart.bmp

[ Voor 98% gewijzigd door One_Gandalf op 15-12-2007 15:47 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Lijkt me gewoon een schijf die 'ratelt', niks mis mee.

Goedkoop bellen via VoIP

• One_Gandalf
Vandaag een nader onderzoek gestart. De bron van het regelmatige 'kraakgeluid' is de interne PC-speaker. Er wordt een 'kraakgeluid' weergegeven op het moment dat de CPU een temperatuur van 70 graden Celsius bereikt. Blijkbaar stuurt het BIOS een signaal naar de interne PC-speaker op het moment dat de CPU boven de 70 graden Celsius uitkomt. Mijn probleem heeft (gelukkig) helemaal niets met mijn harde schijven te maken.

Ter info : Ik heb een verzoek ingediend om dit topic te verplaatsen naar PMG.

[ Voor 8% gewijzigd door One_Gandalf op 23-12-2007 11:34 ]

• skelleniels
  • Laatst online: 11:12
Ik ging het net zeggen, dat is gepiep en geen gekraak. Maar dan toch best eens kijken naar je koeling. Wat doet hij als je orthos draait?

[ Voor 43% gewijzigd door skelleniels op 23-12-2007 12:23 ]

http://specs.tweak.to/16567

• One_Gandalf
skelleniels schreef op zondag 23 december 2007 @ 12:22:
Ik ging het net zeggen, dat is gepiep en geen gekraak. Maar dan toch best eens kijken naar je koeling. Wat doet hij als je orthos draait?
Ik heb op mijn CPU een Zalman CNPS 7000A-AlCu3200 S478 koelvin. Deze is al een tijd niet schoon gemaakt en zit vol met stof. Deze ga ik dus eerst stofvrij maken. Tevens heb ik de laatste keer de 'thermische plakker' 'hergebruikt' omdat ik geen 'nieuwe plakker' of pasta had. Ik overweeg om ook verse pasta tussen de koeler en de CPU te doen.

Na het schoonmaken kan ik dan opnieuw een image maken en kijken of de processor nog steeds zo heet wordt.

Ik heb in het BIOS inmiddels de irritante 'piep/kraak' bij 70 graden Celsius uitgezet. Als de CPU te heet wordt schakelt hij immers toch vanzelf uit. Ik had van het BIOS wel een piep verwacht en niet een geluid dat ook bij een harde schijf zou kunnen passen.

Ik zal eens kijken wat Orthos is en hoe het werkt.

• One_Gandalf
Ik heb het stof verwijderd van de waaiers van de CPU-koeler. Er zat behoorlijk wat stof tussen de waaiers. Op de CPU een graankorrel pasta (ik heb na wat zoeken de tube gevonden die was meegeleverd met de koeler).

Momenteel wordt er weer een image aangemaakt. De temperatuur stabiliseert na 3 minuten op 54 graden Celsius. Dat is heel wat beter dan de 70 graden Celsius van voor de schoonmaakactie. Probleem opgelost.

Verwijderd

En daarvoor een schijf ge-RMA-ed 8)7 .
Niet echt handig ;) . Wel goed om te lezen wat nou daadwerkelijk je probleem was, nette afsluiting van dit topic lijkt mij 8)

• One_Gandalf
Verwijderd schreef op zondag 23 december 2007 @ 15:59:
En daarvoor een schijf ge-RMA-ed 8)7 .
Niet echt handig ;) . Wel goed om te lezen wat nou daadwerkelijk je probleem was, nette afsluiting van dit topic lijkt mij 8)
Die RMA was niet helemaal weggegooid geld. Ik heb er namelijk een schijf met een grotere capaciteit voor terug gekregen (van 150 GB naar 160 GB; weliswaar geen super groot verschil, maar toch).

Met deze afsluiting is Western Digital natuurlijk gevrijwaard, waarvan akte. Ik heb ook een wijziging van de topic-titel aangevraagd.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:32
One_Gandalf schreef op zondag 23 december 2007 @ 16:08:
[...]

Die RMA was niet helemaal weggegooid geld. Ik heb er namelijk een schijf met een grotere capaciteit voor terug gekregen (van 150 GB naar 160 GB; weliswaar geen super groot verschil, maar toch).
Een 160GB raptor :?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:38
Je kunt nog met de WD tool de disk switchen van acoustic mode van performance naar silent als deze OEM is. (de retail staat default op silent).
Ikzelf heb een 4 tal barracuda 500gb 7200.10 disken in raid5 waar ik af en toe ook schietgebedjes doe bij het geluid.. maar heb ze een voor een gestresstest geen enkele melding in smart dus ik ga er maar vanuit dat het wel goed zit (ze doen het alle 4 soms tegelijk, soms een voor een).

• Soldaatje
  • Niet online
Ach ik heb me 36 GB raptor ook een keer foutief RMA gestuurd omdat XP hem niet meer herkende.
Had alleen een low-level format nodig, dus van mij hoor je niks.

• One_Gandalf
Ja, het type is WD1600ADFD.

De fabrikant vermeldt hierop 160 GB oftewel ongeveer 150 GiB.

• One_Gandalf
DukeBox schreef op zondag 23 december 2007 @ 16:33:
Je kunt nog met de WD tool de disk switchen van acoustic mode van performance naar silent als deze OEM is. (de retail staat default op silent).
Ikzelf heb een 4 tal barracuda 500gb 7200.10 disken in raid5 waar ik af en toe ook schietgebedjes doe bij het geluid.. maar heb ze een voor een gestresstest geen enkele melding in smart dus ik ga er maar vanuit dat het wel goed zit (ze doen het alle 4 soms tegelijk, soms een voor een).
Hoe kan ik de schijf omschakelen tussen 'acoustic mode' en 'silent mode'?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:38
Met AMC/ACC tool van WD.
Pagina: 1