Internet disconnects

Pagina: 1
Acties:

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-11 14:27
Ik zit inmiddels al een tijd met een vreemd probleem met mijn internetverbinding. Af en toe klapt deze er gewoon compleet uit en is hij met geen mogelijkheid meer aan te krijgen, behalve door het modem van de stroom af te halen en weer aan te koppelen.

Een maand geleden had ik een los modem met router, deze stond in de slaapkamer verbonden naar de meterkast met 15 meter telefoonkabel. Onder andere door dit probleem heb ik besloten deze te vervangen door een combinatie moden/router/wifi (Linksys). Nu had ik dit apparaat in de meterkast gezet, aangesloten op het net met een telefoonkabel van 1 meter. De spontane disconnects waren verdwenen, maar helaas is het wifi-bereik bij mij thuis zo slecht dat ik dit systeem niet zo kon gebruken (helft van het huis had geen ontvangst). Ik heb nu een nieuwe telefoonkabel gehaald (weer 15 meter) en de modem/router weer in de slaapkamer gezet, overal in het huis prima wifi-bereik. MAAR helaas zijn de spontane disconnects ook weer terug. Er is werkelijk geen patroon in te ontdekken, soms heb ik 2 weken nergens last van, maar andere keren moet ik 6 keer per dag de stekker eruit halen voor ik weer verbinding kan krijgen.

Mijn vraag, voor ik weer allerlei dingen ga uitproberen, kan dit probleem veroorzaakt worden door de telefoonkabel van 15 meter die tussen de contactdoos en de router zit, of moet ik dit buiten mijn huis (en dus bij KPN/de provider) gaan zoeken?

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 20:38
15 meter is voor telefoonkabel veel te lang.
Ik denk dat voor jou de beste optie is de modem dicht bij het ISRA punt te plaatsen en vervolgens met ethernet (utp) kabel naar boven (die mag wel lang zijn).

Je hebt dan geen draadloos maar je bent wel verzekerd van een goede en stabiele verbinding.

Ook kun je ervoor kiezen (zodat je niet zoveel kabels moet trekken als het om meerdere pc's gaat) nog een router boven te plaatsen die je bekabeld verbind met beneden. En daar dan draadloos verbinding mee maken.

[ Voor 26% gewijzigd door knorde op 04-12-2007 11:01 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• LordLynx
knorde schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 10:59:
15 meter is voor telefoonkabel veel te lang.
Ik denk dat voor jou de beste optie is de modem dicht bij het ISRA punt te plaatsen en vervolgens met ethernet (utp) kabel naar boven (die mag wel lang zijn).

Je hebt dan geen draadloos maar je bent wel verzekerd van een goede en stabiele verbinding.

Ook kun je ervoor kiezen (zodat je niet zoveel kabels moet trekken als het om meerdere pc's gaat) nog een router boven te plaatsen die je bekabeld verbind met beneden. En daar dan draadloos verbinding mee maken.
Dat is de oplossing waar ik aan zit te denken, maar waarom hoor ik dan niemand dat een 15m telefoonkabel te lang is, primafoon heeft ze zelfs gewoon kant en klaar liggen. Ik heb niet veel zin om weer een los modem en wifi-router te kopen om erachter te komen dat het probleem iets anders was.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18
15 meter 'hoeft' niet te lang te zijn. Hiero ligt er ongeveer 25 meter tussen splitter en IS/RA, dat kan prima. Je moet echter wel goede bekabeling gebruiken. Kort door de bocht genomen is UTP het beste dat je 123 kunt halen. Het slechtste dat je zou kunnen gebruiken is platte telefoonsnoer (10 meter ervan is slechter voor je signaal dan 1000 meter UTP).

Kortom, neem je bekabeling eens door, maar probeer ook vooral te controleren of het wel of niet aan de bekabeling ligt (door te kijken of het probleem ook bestaat als het modem meteen op IS/RA staat).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• knorde
LordLynx schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 22:33:
[...]

Dat is de oplossing waar ik aan zit te denken, maar waarom hoor ik dan niemand dat een 15m telefoonkabel te lang is, primafoon heeft ze zelfs gewoon kant en klaar liggen. Ik heb niet veel zin om weer een los modem en wifi-router te kopen om erachter te komen dat het probleem iets anders was.
Er is een heel groot verschil waar je de kabel voor gebruikt.
Voor telefonie is het geen enkel probleem, die kan die afstand makkelijk aan.
Voor je adsl modem wordt het moeilijker.
Je geeft in je startpost ook aan dat je bij een korte kabel geen disconnects had.
Ik denk echt dat dit jou probleem is.

Zeker weten doe ik het natuurlijk niet :P

[ Voor 3% gewijzigd door knorde op 05-12-2007 00:57 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:05
Heeft je oude router Wifi? Zoja, oude modem in de meterkast, 15meter UTP kabel naar de router in je slaapkamer.

• LordLynx
knorde schreef op woensdag 05 december 2007 @ 00:53:
[...]

Er is een heel groot verschil waar je de kabel voor gebruikt.
Voor telefonie is het geen enkel probleem, die kan die afstand makkelijk aan.
Voor je adsl modem wordt het moeilijker.
Je geeft in je startpost ook aan dat je bij een korte kabel geen disconnects had.
Ik denk echt dat dit jou probleem is.

Zeker weten doe ik het natuurlijk niet :P
Dat weet ik dus niet 100% zeker, ik heb dat nieuwe modem een week lang in de meterkast gehad en geen disconnects gehad, maar met deze setup is het ook best mogelijk om een week geen gezeur te hebben.

Er loopt 'natuurlijk' 15 meter platte telefoonkabel, helaas is dat niet zomaar te vervangen door UTP, ik zal dan namelijk weer een nieuw modem en router moeten kopen om die setup te maken, of is het mogelijk een linksys modem/router uitsluitende als modem of alleen als router te gebruiken?

• knorde
LordLynx schreef op woensdag 05 december 2007 @ 10:34:
[...]

Dat weet ik dus niet 100% zeker, ik heb dat nieuwe modem een week lang in de meterkast gehad en geen disconnects gehad, maar met deze setup is het ook best mogelijk om een week geen gezeur te hebben.

Er loopt 'natuurlijk' 15 meter platte telefoonkabel, helaas is dat niet zomaar te vervangen door UTP, ik zal dan namelijk weer een nieuw modem en router moeten kopen om die setup te maken, of is het mogelijk een linksys modem/router uitsluitende als modem of alleen als router te gebruiken?
Als je nog een oude router hebt staan kun je het heel simpel testen (het hoort misschien niet op deze manier maar bij mij draait het al jaren zo).
Ik heb gewoon 2 routers er staan. Alles statisch ingesteld. Ik maak dan wel geen gebruik voor mijn vaste pc's van draadloos internet (alleen laptop) maar dat maakt geen verschil verder wat betreft jou probleem. Router 1 heb ik als ip 192.168.1.1 en router 2 192.168.1.2. De rest van de pc's 192.168.1.3 enz... Zover ik het kan zien moet het dus mogelijk zijn het met je huidige aparatuur te testen. Als ik fout zit don't shoot me :P

Pagina: 1