[XP] Nieuwe map openen heeft vertraging

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:21
Hoi,

Het volgende; ik download vrij veel en alles komt in de map 'Download' terecht. Door Newsleecher worden daarin veel mappen aangemaakt (ook maak ik zelf daarin mappen aan). Als ik de eerste keer zo'n map open moet de PC nu even nadenken (5-10 seconden) en dan pas kun je erin. Ga je er daarna nog eens in, staat ie er direct.

Heb dit probleem eigenlijk telkens weer. Als ik net mn PC heb geformatteerd is er niets aan de hand, dan opent hij de mappen direct, maar des te verder ik ben qua tijd (nu iets van een jaar terug ofzo) des te langer gaat het wachten duren. Lijkt dus alsof er ergens iets volloopt ofzo.

Iemand een idee waar die vertraging vandaan komt en hoe ik het evt. kan oplossen?

Alvast bedankt!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 22:26

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Al eens geprobeerd de desbetreffende partitie te defragmenteren?

• Sjoerd001
Ga ik vanmiddag even aanzetten. Ben benieuwd of Computer Totaal dan toch eens een punt heeft. :+

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
is er in newsleecher niet een optie dat ie van te voren de mapgrootte reserveert? dit voorkomt snelle fragmentatie.
Maar devilsprophet heeft een punt. Je harde schijf moet gewoon zoeken naar alle fragmentjes en dat duurt dus even. Een oplossing is om in de taakplanner een defrag uit te laten voeren om de week ofzo, 's nachts ofzo, terwijl je pc toch aan het downen is. Er zijn ook commerciele defraggers die het gewoon netjes in de gaten houden en bij een percentage fragmentatie gewoon aan de slag gaan. (ik gebruik O&O-defrag en die doet dat als een lopende service, maar ik heb die service uitgeschakeld en start m af en toe handmatig als de pc toch niets te doen heeft.

• Sjoerd001
Nou vanmiddag dus mijn HDD gedefragmenteerd, maar hij heeft nog steeds een vertraging. Al heb ik het IDEE dat hij een fractie sneller is, maar dat kan ook door andere factoren komen...

Nog meer suggesties?

• Mar2zz
fragmenteren is een tool die van erg minder erg maakt, maar nooit meer zo maagdelijk als het was toen ie leeg was. Is die schijf waar je downloads op komen ook de schijf of partitie waarop je programmas geinstalleerd staan? volgens mij kan je voor de heftige usage die downloadsprogramma's veroorzaken beter een aparte partitie of schijf inruimen die alleen daarvoor wordt gebruikt. En denk dan vooral ook eraan om de temp map van newsleecher daar ook heen te zetten.

dit helpt op zich niets bij het probleem dat je nu ervaart, maar is in ieder geval een tip om in de toekomst rekening te houden bij de indeling van je pc. gaat het hier trouwens om een interne of externe harde schijf?

En kan je ff checken of de indexing-service van windows draait? (daar kom je door services.msc te typen in uitvoeren) als ie aanstaat uitzetten, als ie uitstaat aanzetten, kijken of dat verschil maakt).

[ Voor 13% gewijzigd door Mar2zz op 05-12-2007 20:06 ]

• Sjoerd001
Ik heb 3 HD's in mn PC hangen, 1 (160GB Maxtor) voor backup en temp DVD opslag, 1 (250GB WD) voor OS, programmas, series en downloads en 1 (320GB WD) voor MP3s (230GB), persoonlijke documenten (werk en opleiding), programmazipfiles als backup en al mijn gespaarde fotos over de loop van tijd.Alles is (evt) via snelkoppelingen gelinked aan 'Mijn Documenten' en is dus vanaf 1 plek te bereiken.

Dus over structuur is wel nagedacht ;) Maja echt merkbaar verschil is het eigenlijk niet vind ik nu... Heb het nu wat meer gebruikt, maar tis nog steeds niets.

Indexering service, daarmee bedoel je die functie om zoekopdrachten sneller te laten verlopen? Die staat uit ja...

• Mar2zz
Heb je die vertraging ook als je met NL naar een andere partitie/hd download?

• Sjoerd001
Let op he, het is niet alleen met NL, als ik gewoon een nieuwe map aanmaak, dan moet ie daar ook over nadenken. Als ik bv. in een map sta en ik hernoem die map, moet ie ook nadenken... Telkens zo'n 5 á 6 seconden.

• Mar2zz
Ik kan dan alleen nog maar bedenken om zoveel mogelijk ff te cleanen, ook registry enzo. Maar misschien is je os toe aan een verse install ofzo. Tenminste: dat doe ik als het me allemaal te zichtbaar traag wordt maar verder alles nog wel naar behoren werkt en cleanen + defrag niet meer echt helpt. eigenlijk doe ik ook geen nieuwe install, maar ik zet een backup van een cleaninstall terug, wat me ongeveer 10 minuten kost.

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 14:52

Arethusa

Niet die server

Download je veel film bestanden? Misschien dat die preview of rendering van de thumbnail de vertragende factor is.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Verwijderd

doet Newsleecher de map niet share ? door mappen te delen kan toegang naar de map toe ook vertraging opleveren.....

• Sjoerd001
Mar2zz schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 08:29:
Ik kan dan alleen nog maar bedenken om zoveel mogelijk ff te cleanen, ook registry enzo. Maar misschien is je os toe aan een verse install ofzo. Tenminste: dat doe ik als het me allemaal te zichtbaar traag wordt maar verder alles nog wel naar behoren werkt en cleanen + defrag niet meer echt helpt. eigenlijk doe ik ook geen nieuwe install, maar ik zet een backup van een cleaninstall terug, wat me ongeveer 10 minuten kost.
Ja je kan best gelijk hebben hoor. Ik weet iig 100% zeker dat het is opgelost na een format c:.

• Sjoerd001
Arethusa schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 08:32:
Download je veel film bestanden? Misschien dat die preview of rendering van de thumbnail de vertragende factor is.
Yep, heel veel films ed. Maar ik heb hem nooit op thumbnail weergave maar altijd op 'details'.

• Sjoerd001
Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 08:34:
doet Newsleecher de map niet share ? door mappen te delen kan toegang naar de map toe ook vertraging opleveren.....
Newsleecher is voor usenet, ik share dus niets vanaf mn HD...
Pagina: 1