Toon posts:

Q6600 boven de 120 graden met prime95, is dit nu dodelijk??

Pagina: 1
Acties:
  • 2.693 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben nu een systeem aan het fine-tunen. Alles leek goed te gaan, maar ik vond de temps iets aan de hoge kant, zo rond de 50 graden Idle in core temp 0.95.

Om verder te testen ben ik prime95 gaan draaien en tot mijn schrik liep de temp op tot boven de 120 graden. :'( :'( Dit heeft maar een paar seconde geduurd. Ik heb onmiddelijk de test onderbroken en de pc uit gezet. Geen reboots gehad ofzo.

Wat bleek nu. Ik had de Scyte Infinity aan het MOBO niet goed gemonteerd. Het zat wel muurvast, maar zat maar aan 1 kant te koelen. 2 van de 4 cores werden gekoeld dus. Ik heb de heatsink nu een slag gedraait en alles is nu weer goed. Idle 35 graden en stressed niet meer dan 60 graden.

Alles lijkt nu weer in orde en ik heb opzich geen problemen. Vraag is eigenlijk. Heb ik nu blijvende schade aangericht aan de cpu of mobo? :? :?

Ik heb het volgende systeem in het kort:

Q6600 Go stepping @ 3ghz
Asus maximus formula SE v1.02 met bios 0903
2x 2gb ocz reaper geheugen pc6400 @ 44415

• MeijsteR
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Nou dat zal wel meevallen als de core echt te warm was geworden was je pc wel uitgegaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik realiseer mij dat ik ook heb zitten gamen enzo. Maar eigenlijk niets ontdekt. Ook gewoon 3dmark2006 gedraait en goede scores behaald enzo.

Wat raar dat het systeem dat niet is gaan booten ofzo. :? Heb ik dat in de Bios uitgezet ofzo. Lijk mij geen bios issue. Dit zit toch gewoon in de cpu als beveiliging toch?

• MeijsteR
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Volgens mij is het een bios optie.. Als het echt een kritieke hitte was geworden was hij wel uitgevallen.

Met welk programma heb je gekeken naar de temps?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je had het wel gemerkt als je je moederbord en/of CPU gebakken had.. Als je nu geen klachten hebt, dan kan je er wel vanuit gaan dat er geen blijvende schade is.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Een proccessor zal gaan terugklokken om koeler te worden.
Waarschijnlijk heb je hierdoor weinig gemerkt, en zal er ook weinig beschadigd zijn.
Zolang je pc niet is uitgegaan is er niets aan de hand

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb core temp 0.95 gebruikt hiervoor. Ik heb ook het automatisch terugklokken. Heet dat EIST ofzo?, uitgezet. Ik wilde een OC hebben die stabiel op 333 fsb draait met een multiplier van 9. Hiermee heb ik 3 ghz nu. Ik heb de fsb op 400 mhz gehad, ook wel stabiel maar de northbridge werd iets te warm, namelijk 47 graden Idle. Ook asus probeII gaf allerlei foutmeldingen.

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:29

rg-mohwa

Phoe Hé

Ik ben zelf (in de P4 tijd) ook wel is koelpasta vergeten bij een shuttle ...is ook niet echt om aan te raden. Ik keek in de bios daar was de cpu 114 graden en viel meteen uit. Shutlle werkt nu nog prima dus denk als je pc het gewoon doet dat er niks aan de hand is. Gewoon even de koeler goed monteren en kijken of die boel werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dus jullie denken aan de hand van het feit dat alles nog werkt, dat er niet veel aan de hand is. Het lijkt mij opzich logisch, maar ik vond het vreemd dat de cpu niet gewoon uitviel boven de 100 graden.

btw, is 60 graden stressed en idle 38 graden wel een goede score? Volgens mij worden de gem quad-core best warm, al is het een G0 stepping toch?

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:58
Misschien een idee om even in het Quadcore topic te kijken.

Wel kan ik vast verklappen dat mijn B3 Q6600 minder warm wordt dan jouw G0. Niet veel maar toch.
Idle 34-38, stressed (Prima95) 54-58 ongeveer.

Q6600 B3 met een ThermalRight Ultra 120 Extreme, niet gelapped wel OC naar 3,2 GHz.

[ Voor 23% gewijzigd door Suicyder op 04-12-2007 11:52 ]

Verwijderd

Het maakt niet uit, Intels lopen alleen vast bij te warm worden en werken daarna gewoon nog (je kan zelfs youtube filmpjes van cpu's zonder koeler checken), en blijkbaar kan jouw q6600 wel 120 graden aan want hij is gewoon niet uitgegaan oid dus je hoeft je niet echt zorgen te maken denk ik.

• YoghurtO_o
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-07-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 09:02:
Beste Tweakers,

Ik ben nu een systeem aan het fine-tunen. Alles leek goed te gaan, maar ik vond de temps iets aan de hoge kant, zo rond de 50 graden Idle in core temp 0.95.

Om verder te testen ben ik prime95 gaan draaien en tot mijn schrik liep de temp op tot boven de 120 graden. :'( :'( Dit heeft maar een paar seconde geduurd. Ik heb onmiddelijk de test onderbroken en de pc uit gezet. Geen reboots gehad ofzo.

Wat bleek nu. Ik had de Scyte Infinity aan het MOBO niet goed gemonteerd. Het zat wel muurvast, maar zat maar aan 1 kant te koelen. 2 van de 4 cores werden gekoeld dus. Ik heb de heatsink nu een slag gedraait en alles is nu weer goed. Idle 35 graden en stressed niet meer dan 60 graden.

Alles lijkt nu weer in orde en ik heb opzich geen problemen. Vraag is eigenlijk. Heb ik nu blijvende schade aangericht aan de cpu of mobo? :? :?

Ik heb het volgende systeem in het kort:

Q6600 Go stepping @ 3ghz
Asus maximus formula SE v1.02 met bios 0903
2x 2gb ocz reaper geheugen pc6400 @ 44415
dat zijn echt ondingen die infinity's , wij krijgen ook veel systemen terug waar dat ding van heeft losgelaten, niet echt een toppertje, zit ie vast dan koelt ie wel goed(iig voor de standaard pc's)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:24

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

YoghurtO_o schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 22:53:
[...]

dat zijn echt ondingen die infinity's , wij krijgen ook veel systemen terug waar dat ding van heeft losgelaten, niet echt een toppertje, zit ie vast dan koelt ie wel goed(iig voor de standaard pc's)
Tja, het is een groot mode verschijnsel hier op GoT. In elk best buy topic zie je ze voorbij komen bijna terwijl het eigenlijk helemaal geen optimale koeler is (te groot, te log, te zwaar, te duur en niet super beter dan een veel goedkopere oplossing).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Tja, want ik ben ook echt een half uur bezig om dat kl*te ding los te maken. Ik heb zelfs in mijn vingers gesneden, omdat je abnormaal veel kracht moet zetten. Je kunt ook niet met een schroevendraaier werken, wat die koelribben zitten in de weg.

Ook het bevestigen ervan is een grove klus. Het hele MOBO druk je bijna krom om het "klikje" te horen bij het bevestigen. Gelukkig gaat alles nu een stuk beter. Ik heb nu Idle 34 tot 38 graden en stressed 60 tot 66 graden. Dit is redelijk te noemen.

Btw, ik gebruik Artic silver 5 en dan echt een dunne filmlaag. Moet ik daat anders veel meer op smeren ofzo?

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05:41
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 09:45:
Tja, want ik ben ook echt een half uur bezig om dat kl*te ding los te maken. Ik heb zelfs in mijn vingers gesneden, omdat je abnormaal veel kracht moet zetten. Je kunt ook niet met een schroevendraaier werken, wat die koelribben zitten in de weg.

Ook het bevestigen ervan is een grove klus. Het hele MOBO druk je bijna krom om het "klikje" te horen bij het bevestigen. Gelukkig gaat alles nu een stuk beter. Ik heb nu Idle 34 tot 38 graden en stressed 60 tot 66 graden. Dit is redelijk te noemen.

Btw, ik gebruik Artic silver 5 en dan echt een dunne filmlaag. Moet ik daat anders veel meer op smeren ofzo?
Ik denk dat dat redelijke temps zijn voor met een Infinity. Te veel pasta is ook niet goed, het moet er zeker niet tussen uit komen. Heb je de fan wel goed gemonteerd? Hij moet lucht door de koelvinnen blazen (niet eruit zuigen) om het optimale resultaat te krijgen. Naar de temps van de poster met de Tower 120 Extreme moet je niet kijken, die koeler is een (heel) stukje beter. Zoals eerder gezegd is de Infinity niet zo goed als men vaak denkt, als je tenminste reviews mag geloven (heb hem zelf niet dus kan niet over echte ervaringen spreken).

[ Voor 5% gewijzigd door A Lurker op 09-12-2007 15:18 ]

Pagina: 1