Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-11 07:31

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Topicstarter
Hoi,

Ik ben stage aan het lopen en omdat ik voor m'n project tijd tekort ga komen kunnen/mogen we onze dagen niet opnemen.
Nu is dit wel een beetje zuur aangezien het bijna kerst is. Ik krijg een onkosten vergoeding en een reiskosten vergoeding.
Ik heb nog meer dan 50 uur open staan en vraag me af of ik deze uit zou kunnen laten betalen.
In principe heb ik recht op mijn vrije dagen.

Zover ik weet heb je hier wel recht op wanneer je in vaste dienst zit, maar hoe zit dit met stage en wanneer je een onkostenvergoeding hebt?

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Heb je het hier al met je begeleider over gehad? Wat zegt die ervan? En de financiele administratie van je bedrijf? Zij zijn op de hoogte van de regels die voor dit soort situaties gelden. Je kan wrs wel (een deel van ) de uren uit laten betalen, maar deze worden extra zwaar belast. Denk dat je stageplek zelf je het beste antwoord kan geven op deze vragen :)

Wat ik niet zeker weet is of jouw stagebegeleider mag zeggen dat jij je vrije dagen niet op mag nemen, als jij bvb 24 december vrij wil zodat je een lang Kerstweekend hebt, lijkt me niet onredelijk. Bovendien lijkt het me stug dat je begeleider zelf op zo'n 24e naar zijn werk wil komen om jou te begeleiden.
Is het werkelijk zoveel vertraging dat je geen vrije dagen meer op kan nemen? Ook hier geldt weer: heb het erover met je begeleider, en gooi het dan misschien niet op dat je perse vrij zou willen (wat je wel wil natuurlijk) maar dat het wel uren zijn waar je recht op hebt, en als je die uren werkend doorbrengt ipv 'vrij' je recht hebt op uitbetaling. 50u is toch de moeite :)

[ Voor 49% gewijzigd door Ranewen op 04-12-2007 08:55 ]

If you can't write, there is nothing left.

• DDemolition

DDemolition

Topicstarter
Heb ik het nog niet over gehad.
Aangezien ze het hier op hard willen spelen en mij met kerst willen laten komen wil ik eerst weten wat ik te vertellen heb.
Ik ben wel stagiaire maar laat me niet op m'n kop schijten.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Het is heel simpel... wat staat er in je contract? Waarschijnlijk is dat een stage contract waar alleen in staat dat je een stage vergoeding per maand krijgt, staat er in vermeld dat dit op basis van een 40-urige werkweek is? En dan nog een reiskostenvergoeding.

En wat heet met Kerst komen? op 24 en 25 december? Of in de week zelf buiten deze dagen om? Als je niet in een bedrijf werkt met onregelmatige ploegendiensten is het vaak onredelijk om mensen te laten werken op de gangbare verplichte vrije dagen.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Met Kerst als in: 24 en 27 december werken? Op mijn stageplekken heb ik altijd de schoolvakanties aangehouden om zelf vrij te nemen, en school heeft met Kerst vakantie. Misschien kan je dat punt op je school bespreken en zien hoe zij daarover denken. Probeer bij je bedrijf te peilen of het normaal is dat er tussen Kerst en OUd en Nieuw gewerkt wordt - zoja, ben je toch echt de sjaak. Je gaat daar stagelopen om te zien hoe het er in het bedrijfsleven aan toe gaat, en je hebt je te gedragen naar de geldende cultuur. Als je met de feestdagen vrij had willen zijn, had je dat eerder aan moeten / kunnen geven.

Moet je begeleider aanwezig zijn als jij er ook bent? Kan je je stagewerk alleen op je stageplek doen of ook thuis? Is het nu ineens duidelijk geworden dat het project niet af komt of was dat al veel langer duidelijk?

//edit: lijkt me moeilijk te geloven dat ze het zo hard spelen - jij bent daar om te leren en daarmee zullen ze rekening moeten houden bij de eisen die ze aan je stellen.
En verder met Motrax: staat er iets in je contract over vrije dagen? Wordt er verwezen naar een CAO? In de CAO staat altijd waar je recht op hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door Ranewen op 04-12-2007 09:00 ]

If you can't write, there is nothing left.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 20:56
En met kerst bedoel je 1e en 2e kerstdag? Of je kerstvakantie?

Ik vind niet dat je een stagair kan laten werken op feestdagen, maar in overleg best wel de kerstvakantie, afhankelijk ook van de opdracht die ze doen.

Trouwens, met de meeste stagevergoedingen zou ik ipv die uren uitbetalen, gewoon zorgen dat je vrij mag nemen. Sowieso, je krijgt een onkostenvergoeding en een reisvergoeding. Geen "salaris" dus je uurloon is imo 0 euro ;)

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

Ik heb een soort gelijk probleem gehad, bij mij op stage wouden ze mij geen mogelijkheid geven om aan mijn verslag te werken (dat kon ik ook wel 's avonds thuis doen volgens hun)

Ik heb toen eerst een gesprek gehad met mijn stage begeleider maar aangezien dit niet hielp heb ik gelijk contact gezocht met school welke vervolgens contact op zou nemen met mijn stage plek ... 3 dagen later kreeg ik plotseling een week vrij om aan mijn verslag te werken.

Dit zijn toch zaken die je eerst intern moet proberen op te lossen mocht dat niet lukken speel het dan via de school, als jij recht op die uren hebt hoor je die gewoon te krijgen.

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

• DDemolition

DDemolition

Topicstarter
Freezerator schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 09:00:
En met kerst bedoel je 1e en 2e kerstdag? Of je kerstvakantie?

Ik vind niet dat je een stagair kan laten werken op feestdagen, maar in overleg best wel de kerstvakantie, afhankelijk ook van de opdracht die ze doen.

Trouwens, met de meeste stagevergoedingen zou ik ipv die uren uitbetalen, gewoon zorgen dat je vrij mag nemen. Sowieso, je krijgt een onkostenvergoeding en een reisvergoeding. Geen "salaris" dus je uurloon is imo 0 euro ;)
Nee alleen kerstvakantie.
24 en 25 en de 1e zullen ze me niet laten komen (mocht dit wel zo zijn is het wat mij betreft einde stage).

opnemen is uitgesloten aangezien mijn opdracht dan niet gehaald kan worden (dit is al gezegd door mijn begeleider dat dat niet kan). Het enige wat ik nog kan doen is mijn recht halen en er wat geld uit slepen voor het principe.
Zou het echt zo zijn dat een vergoeding voor 0 euro geldt wat de overuren betreft?

[ Voor 18% gewijzigd door DDemolition op 04-12-2007 09:05 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11 14:55

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

DDemolition schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 09:01:
[...]

Nee alleen kerstvakantie.
24 en 25 en de 1e zullen ze me niet laten komen (mocht dit wel zo zijn is het wat mij betreft einde stage).

opnemen is uitgesloten aangezien mijn opdracht dan niet gehaald kan worden (dit is al gezegd door mijn begeleider dat dat niet kan). Het enige wat ik nog kan doen is mijn recht halen en er wat geld uit slepen voor het principe.
Zou het echt zo zijn dat een vergoeding voor 0 euro geldt wat de overuren betreft?
Ja, zoals gezegd, krijg je geen salaris. Dus je vangt per uur 0 euro. Dat blijft zo bij uitbetalen. De stagevergoeding is gewoon bedrag x en niet direct gerelateerd aan het aantal uur dat je daar werkt. Ook al is wel afgesproken (normaal gesproken) dat je er 40 uur werkt. Waarbij in die 40 uur tijd hoort te zijn voor je verslag e.d..

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoe moeten we je opdracht die je niet kan halen lezen, is dat een opdracht van school of is dat een opdracht van het bedrijf. Waardoor is de vertraging veroorzaakt. Ik denk dat je in deze ook je eigen verantwoordelijkheid moet nemen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:07

Vos

AFCA

In mijn stagecontract staat:
De stagiair kan niet verplicht worden te werken op werkdagen na 18.00 uur, op zaterdag of zondag of op algemeen erkende feestdagen, tenzij de stagiair en het stagebedrijf vooraf anders overeen zijn gekomen.
Zoiets moet jij toch ook wel in je contract hebben staan?

En uitbetalen zal lastig worden lijkt me ja, vrije dagen moet toch te regelen zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Vos op 04-12-2007 11:26 ]

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Even tussendoor: Kerst valt op 25 en 26 december (en dus NIET op de 24ste).

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:24
Vos schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 11:24:
In mijn stagecontract staat:

[...]

Zoiets moet jij toch ook wel in je contract hebben staan?

En uitbetalen zal lastig worden lijkt me ja, vrije dagen moet toch te regelen zijn.
1e en 2e kerstdag en nieuwjaarsdag zijn feestdagen. De andere dagen daaromheen zijn dat niet. En dus kun je gewoon aan het werk. Ik heb dat ook jaren achter elkaar gedaan. Niet als stagair, maar toch. Is gewoon het bedrijfsleven. Dan heb je nu eenmaal niet meer 2 weken schoolvakantie rondom kerst / oud en nieuw. Heeft dus niets met overuren te maken. Zijn gewone werkdagen.

Vakantiedagen heb ik in mijn verschillende stages nog nooit gehad. Vakantiedagen uitbetalen was dus al helemaal niet van toepassing.

[ Voor 13% gewijzigd door FragDaddy op 04-12-2007 12:14 ]

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

Dat je tijdens schoolvakanties moet werken is vrij normaal hoor, het is stage he, geen normale schoolweek.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:58

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

DDemolition schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 09:01:
Wat is de reden achter het 'niet kunnen halen' van die opdrachten?

Lijkt mij gewoon in normaal overleg met het bedrijf en je begeleider naar oplossingen zoeken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 16:50

Glewellyn

is er ook weer.

Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 14:11:
Dat je tijdens schoolvakanties moet werken is vrij normaal hoor, het is stage he, geen normale schoolweek.
Volgens mij heeft TS dat best door, hij geeft namelijk in de openingspost aan dat hij nog 50 vakantieuren heeft op te maken.

*zucht*

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:08
Dan vraag ik me af hoe je uberhaupt aan die 50 vakantie uren komt. Staan die in een contract?
Waarom werk je niet de komende weken wat langer door en pak je met kerst lekker een week vakantie? Wat voor een opdracht betreft het eigenlijk? Heb je een realistisch plan van aanpak gemaakt in de eerste week of van te voren? Waarom haal je dat niet, ligt dat aan jou of aan het bedrijf?

[ Voor 23% gewijzigd door MrAngry op 04-12-2007 14:24 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:23

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Als je elke dag 8 uur zou moeten werken (wat ik zou moeten doen op stage) maar je maakt er elke dag minimaal 9 en vaak ook 10, dan "bouw" je in mijn ogen extra uren op waarvan je gewoon een dag vrij zou kunnen nemen. Netto veranderd er niets aan de tijdsduur van je stage...

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 14:11:
Nou nee, ik heb bij m'n stages altijd vrij met schoolvakanties, of zo geregeld dat ik de vakanties doorwerkte, en andere dagen vrij nam (staat zelfs bij ons op school in het statuut, als je stage loopt hoef je dat in principe alleen te doen op schooldagen).
Ik zou gewoon goed overleg plegen, ook met school. Je bent stage aan het lopen in principe voor jezelf en voor school, je leert er van, dat het bedrijf een bepaalde deadline heeft is natuurlijk ook wel belangrijk, maar daar mag jij niet de dupe van worden.

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

-tom-562 schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 14:33:
[...]

Nou nee, ik heb bij m'n stages altijd vrij met schoolvakanties, of zo geregeld dat ik de vakanties doorwerkte, en andere dagen vrij nam (staat zelfs bij ons op school in het statuut, als je stage loopt hoef je dat in principe alleen te doen op schooldagen).
Ik zou gewoon goed overleg plegen, ook met school. Je bent stage aan het lopen in principe voor jezelf en voor school, je leert er van, dat het bedrijf een bepaalde deadline heeft is natuurlijk ook wel belangrijk, maar daar mag jij niet de dupe van worden.
In je stagecontract staat waarschijnlijk gewoon precies hoeveel dagen (of uren) je stage moet lopen, maar als ze vragen of je in je vakantie door kunt werken is het natuurlijk wel erg "schools" om perse je kerstvakantie vrij te willen.

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-11 13:13
Ja niet miepen, gewoon doorwerken :)

Ik heb nu bijna 1,5 jaar stage/afstuderen achter de rug en ook vrijwel geen vakanties gehad. Dus ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat moet met die doorbetaling etc. Ik heb al die tijd gewoon een maandelijkse vergoeding gekregen die niet afhing van het aantal gewerkte uren. Je zou het wel terug kunnen rekenen maar ik denk niet dat je stagebedrijf en dus potentiele werkgever dit jou in dank af zal nemen.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 14:50:
[...]

In je stagecontract staat waarschijnlijk gewoon precies hoeveel dagen (of uren) je stage moet lopen, maar als ze vragen of je in je vakantie door kunt werken is het natuurlijk wel erg "schools" om perse je kerstvakantie vrij te willen.
Nou, hele vakantie nemen is mss wat overdreven idd, maar zeker wel een paar dagen vrij. Zo heb ik dat eigenlijk ook gedaan, ik kwam dan 1 dag in de vakantie ofzo (per week) op stage, meestal woensdag of maandag, en ging dan gewoon thuis werken, aan m'n verslag ofzo.
Ohjah, en verder wat proqzor zegt had ik ook, gewoon een vast bedrag per maand, en niet echt kwa uren ofzo. Ik hoefde ook verder niet in te klokken, en m'n tijden waren vrij ruim (officieel minimaal 8 uur per dag, en voor 8.30 aanwezig, maar meestal was ik 8.30 aanwezig, en ging ik rond 16.00 naar huis, en 's middags 3 kwartier pauze ofzo).

[ Voor 21% gewijzigd door -tom-562 op 04-12-2007 15:20 ]

Vaak bu'j te bang!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:01

St@m

@ Your Service

Volgens mij werkt het zo: In een bepaalde periode.. laten we zeggen 3 maanden, moet je een bepaald aantal stage uren maken..
3 maanden = om en nabij 480 uur
School geeft het aantal stage uren aan die je minimaal moet maken laten we zeggen 450 uur.
Dan mag je die 30 uur bijvoorbeeld gewoon vij nemen. Dit moet wel gebeuren in overleg met de stagebegeleider.
Als ik het goed begrijp, zegt deze stagebegeleider dus.. helaasch voor je, maar ik wil dat je die 30 uur ook werkt want anders komt de opdracht niet af..

Contact opnemen met je stagebegeleider op school dus :P

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het ligt er inderdaad een beetje aan wat de afspraken zijn. Als je door moet werken om de opdracht voor school af te krijgen lijkt het me in je eigen belang om dat te doen.

Als je door moet werken voor een opdracht voor het bedrijf die niet direct gerelateerd is aan een opdracht voor school ( dus meer gewoon "ervaring" opdoen ) zou ik even met school contact opnemen over wat hun hier van vinden.
Ranewen schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 08:52:
Je kan wrs wel (een deel van ) de uren uit laten betalen, maar deze worden extra zwaar belast. Denk dat je stageplek zelf je het beste antwoord kan geven op deze vragen :)
Dat is dus niet zo. Het wordt gewoon normaal als de rest van je inkomsten belast. Het lijkt alleen alsof je er meer belasting over betaald omdat de heffingskorting als het goed is al op je normale salaris is verekend.

Maar als je geen salaris krijgt kun je natuurlijk ook niet normaal je uren uit laten betalen. Je zou het dan op een akkoordje met het bedrijf moeten gooien. Ik zou gewoon zeggen dat je de uren niet opneemt als je x euro per uur krijgt. Je moet dan voor je zelf even bedenken wat je reeel vind per uur. ( houd wel rekening dat je mischien belasting bent verschuldigt over dat bedrag, dat ligt weer aan het bedrag wat je al verdiend hebt dit jaar )

[ Voor 58% gewijzigd door Woy op 04-12-2007 16:05 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Ik denk dat je 'n aantal zaken moet scheiden: je wilt vergoeding, je stage-opdracht en je wilt vrij.

Mbt die vergoeding: je krijgt 'n vergoeding per maand, ongeacht het aantal uur dat je "werkt". Dus dat zit er (naar mijn mening) niet in.
Mbt je stage-opdracht: wat is de reden dat je deze niet binnen de termijn gehaald hebt? Ligt die reden bij jou? Of is die jou niet te verwijten? Als deze bij jou ligt, vind ik het redelijk genereus van het bedrijf dat ze je de mogelijkheid bieden om je stage alsnog met 'n voldoende af te ronden (ook al moet je dan in de kerstvakantie "werken"). Als die reden niet aan jou te wijten is, zou ik 'n afweging maken: schaad ik mijn toekomstperspectief als ik nu heibel schop bij dit stage-bedrijf? Als die vraag ook negatief beantwoord wordt, zou ik gewoon gaan praten met m'n stagebegeleider: in princepe zou je dan al je voldoende binnen hebben, alleen je stage-bedrijf wil het onderste uit de kan.

Ik wens je veel succes.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
offtopic:
SG->WI

• n4m3l355
  • Laatst online: 04-11 14:17
Ik zou eerder voor je studie gaan om eerlijk te zijn daar heb je toch meer baat bij en werken tijdens de kerst, dat is toch vrij normaal. Daarnaast stage vergoeding wees blij, ik moest zelfs grof geld erop bij leggen.
Verder zoals andere al vragen, waar komt die vertraging door. Jezelf of door de stage, de school.. wat is er de oorzaak van?

• hypz
  • Laatst online: 09-10 10:47
Toen ik stage liep toen ik nog op school zat was het gewoon zo geregeld:

Geen schoolvakanties
2 Snipperdagen per maand, in te plannen in overleg met de stageplek
Niet op feestdagen etc.

Dan lag het gewoon aan jezelf dat je op tijd aangeeft wanneer je een vrije dag wil, en als je er dan te laat mee bent heb je pech. Zo is het nou eenmaal, en zo zal het de rest van je leven blijven als je aan het werk gaat. Natuurlijk is het balen dat je voor je gevoel in je kerstvakantie een beetje voor niks aan het werk bent, maar toch zijn het gewoon werkdagen.

• DDemolition

DDemolition

Topicstarter
Dat het aan mezelf ligt is ten tweede. Het gaat me om het recht op die vrije dagen, die krijg je immers niet voor niets.
Aangezien het niet uit te betalen is leg ik me er bij neer.
Die 50 uren zijn totaal over heel mijn stageperiode en heb ze tot nu toe nog niet opgenemen (op een halve dag na dan).

Aangezien ik bij mijn huidige werkgever de contacten wat wil onderhouden (buiten mijn stage om) zou het fijn zijn daar een keer mijn gezicht te laten zien.
Ik ben daar programmeur, verdien er dikke boterhammen (van die gele met schuim er op) en kan er waarschijnlijk afstuderen.

11 januari is mijn periode afgelopen en heb ik tot carnaval vakantie, omdat de vakanties op het bedrijf niet meegerekend zijn . Het bedrijf is verplicht om per x aantal uren zoveel vrije uren te geven.

Kortom: ik weet zelf ook dat ik niet moet zeiken omdat ik de vrije uren toch al binnen heb, maar waarom zou ik mijn slag er niet uit proberen te slaan.

[ Voor 8% gewijzigd door DDemolition op 05-12-2007 11:23 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

DDemolition schreef op woensdag 05 december 2007 @ 11:20:
Kortom: ik weet zelf ook dat ik niet moet zeiken omdat ik de vrije uren toch al binnen heb, maar waarom zou ik mijn slag er niet uit proberen te slaan.
Omdat het niet goed is voor je reputatie en referenties? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Gaat dat niet erg ver? Je bent maar een stagiair

Vaak bu'j te bang!

• DDemolition

DDemolition

Topicstarter
-tom-562 schreef op woensdag 05 december 2007 @ 17:23:
Gaat dat niet erg ver? Je bent maar een stagiair
Dus moet je maar ja en ame zeggen...?
Het bedrijf ik zo groot dat ze niet wakker liggen of dat ik m'n uren op probeer te nemen. Is dit dan maar het uitgangspunt?
Beetje laf naar mijn mening.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11 05:43

Nik

Bespreek het eens, maar probeer wel een andere houding aan te nemen dan dat je hier in dit topic doet (dat kan wel eens funest zijn namelijk). En dan komt het idd neer op ja en amen. Zij bepalen straks je beoordeling, en zijn een belangrijke referentie voor later. Als jij daar bekend staat als de DDemolition die op kwam dagen tussen kert en nieuwjaar (dat is: niet op de feestdagen zelf!), dan is dat mooi meegenomen.

Bespreek het eerst eens, niet geschoten is altijd mis. En vraga het op een nette manier, zoals:

"Graag zou ik mijn vrije dagen voor de volgende data op willen nemen ondanks de tijdsdruk, indien dit mogelijk is binnen het bedrijf, en u akkoord geeft.". Geef dan wel aan dat je er zorg voor zult dragen dat je project optijd af komt. Dikke kans dat het gewoon oke is.

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-11 00:28
ik weet niet hoe jij er over denkt, maar ik heb op mijn stages het altijd zo goed mogelijk willen doen. Om het goed te doen zul je ooit goed moeten investeren. Probeer anders overeen te komen dat je de komende dagen meer uren maakt en dan met kerst vrij bent..

Ik zie het probleem niet zo dat je de dagen voor en na kerst moet werken, maar tja, wie ben ik.

Memories of yesterday, will grow, but never die

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:08
Ik vind het al heel wat dat je vrije dagen hebt in je stage. Toen ik stage liep en nu ook de stagiair die ik begeleidt bij mijn werk had/heeft een netto aantal uren te voldoen aan stagetijd. Een vrije dag was nul uur gewerkt wat betekende een extra dag stage lopen.
Expliciet staat er bij ons contract (mede opgesteld door de Hogeschool van Amsterdam) dat er geen vakantierechten opgebouwd worden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:16
Krijgen stagaires tegenwoordig vakantiedagen? Ik moest 20 weken stage lopen zonder vakantiedagen en vergoeding. Die jeugd van tegenwoordig :P

En ik bergijp dat je een onkostenvergoeding krijgt (kijk even in je contract of dat er ook echt staat), in dat geval krijg je vrije dagen niet vergoed, aangezien je geen kosten maakt. Met vrije dagen wordt dan bedoelt het recht op vrij. Dan hoef je dat niet in te halen zoals Sunder hierboven aangaf.

Misschien is het ook verstandig om eens te kijken naar je opdracht. Als die niet af is zou ik daar maar aan gaan werken. Ik word bijvoorbeeld betaald voor 8 uur werken op een dag maar werk ook wel eens 11 of 12 uur. Puur omdat ik m`n werk anders niet af krijg. Als je 'later' in het bedrijfsleven werkt behoor je daar ook niet moeilijk over te doen.

[ Voor 73% gewijzigd door FicoF op 11-12-2007 00:17 ]

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

Het is dan ook niet echt slim om maar eindeloos uren op te sparen; ja, je hebt recht op je vrije uren, maar het bedrijf waar je werkt heeft ook deadlines te halen.

En daarbij heb je al gesuggereerd dat het je eigen schuld was dat je opdracht vertraging opliep; en alsnog probeer je wat vrije uren te scoren, alleen maar omdat je dat zo gewend bent? Welkom in het bedrijfsleven, je had toch ruim van tevoren kunnen weten dat de decembermaand altijd een drukke, stressvolle maand is... En zo niet, dan weet je het nu.

Sorry hoor, maar dit is gewoon een kwestie gemakzucht danwel luiheid... Heeft niks te maken met je 'recht' krijgen, dit is gewoon een kwestie van je zin willen krijgen. En zo werkt het helaas niet; Je stagebedrijf doet er dan ook goed aan om je door te laten werken. Zo leer je nog eens wat.

• DDemolition

DDemolition

Topicstarter
Duroth schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 00:17:
Sorry hoor, maar dit is gewoon een kwestie gemakzucht danwel luiheid... Heeft niks te maken met je 'recht' krijgen, dit is gewoon een kwestie van je zin willen krijgen. En zo werkt het helaas niet; Je stagebedrijf doet er dan ook goed aan om je door te laten werken. Zo leer je nog eens wat.
Sure...
Ik heb al gezegd hoe ik er over denk en wat mijn standpunt is.
Ik heb ook al aangegeven dat ik ze zo niet per se op hoef te nemen.

Beetje kortzichtig om dit zo te zeggen, terwijl ik denk dat ik al wat meer stages achter de rug heb dan jij.
Voortaan even alles doorlezen, voordat je voorbarige reacties geeft.

• n4m3l355
  • Laatst online: 04-11 14:17
DDemolition schreef op woensdag 12 december 2007 @ 08:35:
[...]

Sure...
Ik heb al gezegd hoe ik er over denk en wat mijn standpunt is.
Ik heb ook al aangegeven dat ik ze zo niet per se op hoef te nemen.

Beetje kortzichtig om dit zo te zeggen, terwijl ik denk dat ik al wat meer stages achter de rug heb dan jij.
Voortaan even alles doorlezen, voordat je voorbarige reacties geeft.
Beetje krom, als je al een standpunt hebt, en je hebt de nodige ervaring wat verwacht je van ons? Het merendeel van de posters hebben een duidelijk idee van wat zij verwachten wat je als stagist doet. En dit kun je dan ten harte nemen, en dat zou ik zeker doen gezien dat een berg tweakers meer weten dan een. Of je kunt natuurlijk je standvast blijven maar ook daarover is het een en ander gezegd.

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 23:04
DDemolition schreef op woensdag 12 december 2007 @ 08:35:
[...]

en dat is niet kortzichtig? 8)7

In ieder geval, het hangt er vanaf wat er in je stagecontract staat. Dit kan per school verschillen. In mijn contract staat het volgende:
1. Het opnemen van verlofdagen dient in overeenstemming te gebeuren met de stageverlener, waarbij opgemerkt moet worden dat resterende verlofdagen/uren niet worden uitbetaald als deze niet zijn opgenomen gedurende de stageperiode, tenzij de stagiair geen gelegenheid is geboden door de stageverlener om de verlofdagen op te nemen. Als de stageinstelling rond de feestdagen gesloten is, dan worden deze tot de verlofdagen van de stagiair gerekend.
2. De regeling voor buitengewoon verlof en de Wet arbeid en zorg gelden zoals die voor werknemers van de stageverlenende organisatie gelden. Verzoeken om extra verlof kunnen slechts worden toegestaan door de bedrijfsbegeleider na overleg met de stagedocent.
3. Indien door de stagiair meer verlof wordt opgenomen dan het aantal overeengekomen verlofdagen, wordt de stageperiode ex artikel 4 verlengd met deze periode.
4. Voor onderwijsactiviteiten zoals (her)tentamens en stageterugkomdagen hoeven geen verlofdagen opgenomen te worden.
Dan is het in ieder geval maar duidelijk. Nu is het wel zo da het mijn bedrijf niet erg veel uitmaakt wanneer ik een (halve) dag vrij neem, zolang het maar niet meer wordt als 2 per maand (standaard voor alle werknemers). Ze weten toch wel dat ik daar niet overheen ga, aangezien ik dan weer niet aan mn vereiste aantal uren kom voor mn stage...

Mij lijkt het sim-pel. Kijk in je contract en vraag anders wat er mogelijk is op je stage.

prutsert

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 21:52
Ik moest gewoon 100 dagen van 8 uur. Het verslag zat daar niet bij in. Want het waren 840 studiebelastings uren. Er stond dus duidelijk in het stagecontract dat ik niet aan het verslag mocht werken tijdens stageuren. Ik moest dus 20 weken van 40 uur volledig werken en thuis nog aan het verslag. Die 20 weken was tijdens een half schooljaar. Het was vrij krap. Als ik begon op het juiste tijdstip. Met kerst en nieuwjaar vakantie (2 weken) dan had je nog 5 dagen speling. Maar als je ziek bent gaat het ook van die 5 dagen af. Ik kon dus amper vrij pakken maar had wel vrij met kerst en nieuwjaar. Geen herfstvakantie etc.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

wiene schreef op maandag 17 december 2007 @ 12:52:
Ik moest gewoon 100 dagen van 8 uur. Het verslag zat daar niet bij in. Want het waren 840 studiebelastings uren. Er stond dus duidelijk in het stagecontract dat ik niet aan het verslag mocht werken tijdens stageuren. Ik moest dus 20 weken van 40 uur volledig werken en thuis nog aan het verslag. Die 20 weken was tijdens een half schooljaar. Het was vrij krap. Als ik begon op het juiste tijdstip. Met kerst en nieuwjaar vakantie (2 weken) dan had je nog 5 dagen speling. Maar als je ziek bent gaat het ook van die 5 dagen af. Ik kon dus amper vrij pakken maar had wel vrij met kerst en nieuwjaar. Geen herfstvakantie etc.
Bij ons geldt dit ook, maar per staat in de stagehandleiding dat je minimaal 90 dagen gewerkt moet hebben om je punten te halen. Uiteraard moet het werk naar tevredenheid zijn uitgevoerd.

Ik ben (mede door die reden) ook een maand eerder begonnen. Ik doe veel dingen buiten mijn studie om, ook op school, en heb daarom regelmatig vrij nodig. Over het algemeen is het gelukkig geen probleem. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Pagina: 1