Artifacts door een te warme kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 387 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Irwon
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-07 20:30
Beste Tweakers

Ik heb laatst bij me broertjes pc een x 1900 gt ingebouwd van nu ongeveer 13 maanden oud.
Maar door regelmatig crashen in spellen, ben ik even op zoek gegaan naar de oorzaak ervan en ik vond dat de kaart aardig aan de hete kant is (93 max) bij spellen. Hierdoor ontstaan er artifact in verschillende spellen, dit kan best irritant zijn maar waar ik me zorgen om maak is dat de kaart kapot kan gaan.
Ik weet dat die 1900 serie van ATI aardig warm kan worden soms tegen of zelfs over de 100 graden, maar als er al artifact ontstaan. Lijkt het me iets minder voor die kaart.

Wat ik al gedaan heb.
Ik heb 2 casefans achter in de kast gedaan waardoor de lucht naar buiten kan. Het is een dell dimension 5150. Dit mocht echter niet genoeg helpen dus ik heb me oude fan van me cpu koeler eraf gehaald en onder de kaart neer gelegd. zodat die eronder blaast. maar dit werkt echter nog niet super want er ontstaan nog steeds artifacts.

Dus ik zit te denken wat het beste is voor die kaart zodat ie nog zo lang mogelijk mee kan.
Een nieuwe kast kopen of een nieuwe vga koeler, waarschijnlijk een accelero x2. of denken jullie dat er toch iets anders mis is met de kaart. want 90+ graden met artifacts klinkt toch niet redelijk goed.

• Dani86
  • Laatst online: 23:52

Dani86

AeroGeek

Daar is genoeg info over te vinden.

Het zijn vaak de VRM's die te warm worden bij de ati's. Je zou een andere VGA koeler kunnen proberen. Of meteen een nieuwe kaart, scheelt je toch een hoop gezeik imo. :)

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Verwijderd

Gewoon nieuwe Zalman kooler halen en probleem opgelost!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Gewoon de kaart iets lager klokken?

Lagere kloksnelheid = minder werk = minder temperatuur = minder kans op artifacts :)

ATiTool ;)

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

t-rex1:
Gewoon nieuwe Zalman kooler halen en probleem opgelost!
Dat is een raar advies, Zalman legt het in elke review af tegen de Arctic en dan nemen ze meestal niet eens de prijs mee in het oordeel.

Wanneer je zelf een andere koeler erop schroeft ben je de garantie kwijt. Omdat je nu nog binnen de garantie periode zit en je al aardig wat geprobeerd hebt om de koeling beter te krijgen denk ik dat je er verstandig aan doet om die kaart terug naar de winkel te brengen.

Verwijderd

Zeker als je de user reviews op internet leest waaruit blijkt dat extra koeling van de VRM's lang niet altijd de stabiliteits- en artifact-problemen verhelpt.

Verwijderd

nAFutro schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 02:31:
[...]

Dat is een raar advies, Zalman legt het in elke review af tegen de Arctic en dan nemen ze meestal niet eens de prijs mee in het oordeel.

Wanneer je zelf een andere koeler erop schroeft ben je de garantie kwijt. Omdat je nu nog binnen de garantie periode zit en je al aardig wat geprobeerd hebt om de koeling beter te krijgen denk ik dat je er verstandig aan doet om die kaart terug naar de winkel te brengen.
Onzin, ik weet niet wat van reviews jij leest.

Ten eerste als je andere koeler op videokaart zet ben je je garantie helemaal niet kwijt(ik werk in een computerwinkel, dus weet wel wat er speelt hoor), en ten tweede Zalman staat er bekent om dat hun koelers juist in vergelijking met Arctic veel minder lawaai maken en het VRM veel beter koelen!

Of te wel bullshit allemaal.

• Dani86
  • Laatst online: 23:52

Dani86

AeroGeek

Tja, en waarom zou je moeilijk gaan doen met de koeler te gaan vervangen, als je nog garantie hebt.

Gewoon terugsturen die handel :).

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Verwijderd

n00bdani86 schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 12:13:
Tja, en waarom zou je moeilijk gaan doen met de koeler te gaan vervangen, als je nog garantie hebt.

Gewoon terugsturen die handel :).
Precies, gewoon opsturen voor garantie!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04-2025

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Of koeler een keer uitspuiten met een compressor, heb ik namelijk ook een keer gehad dit probleem, nadat ik hem uitgespoten had, was de temperatuur ineens 20 graden lager at max load.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• Irwon
ja ik denk dat ik eerst de kaart even een keer doorblaas, en als dat toch niet werkt een nieuwe koeler kopen. En als dat niet werkt dan stuur ik hem wel terug.

Bedankt voor de moeite allemaal ik hou jullie wel op de hoogte.

• Irwon
Ik heb even de stofzuiger tegen de ingang van de koeler van de kaart gehouden en proberen de heat sinks uit te zuigen. nou wordt ie opeens niet warmer dan 65 graden. Ik vind het wel grappig dat een beetje stof 30 graden verschil kan maken maar ok.

Na nogmaals bedankt voor de moeite, het probleem is opgelost. :)

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04-2025

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Geen dank, het heeft niet eens zo met stof te maken in die zin, zolang het de lucht weg niet blokkeert is er niks aan de hand. Maar zodra er een prop onstaat, is de flow ineens weg, weg koeling, hoge temperatuur here we come. Dat had ik dus bij die van mij.

Had je toevallig het stekkertje van de fan los getrokken, of had je de fan stil gehouden. Want het zou zomaar eens kunnen doordat je het fannetje laat draaien, dat er een spanningsveld onstaat wat niet de bedoeling was en je dus iets opblaast. Maar goed dan had je het nu al gemerkt. Maar je zou er aan kunnen denken volgende keer.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• Irwon
Ik heb niet het stekkertje eruit gehaald de fan draaide wel flink, maar ik heb de hele kaart eruitgehad. En hij doet het gelukkig nog. Wist ga niet dat die dell kasten zoveel stof opzuigen.
Nou wordt die x1900gt koeler als de hd2900xt van mij :P .
Pagina: 1