[Arctic Cooling Silentium T5] fans draaien niet

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Ik heb de volgende case, de Arctic Cooling Silentium T5: http://www.arctic-cooling.com/pc_case2.php?disc=1&idx=77

Deze werkt al twee jaar tot volle tevredenheid, maar de laatste tijd viel me op dat hij opeens nogal luidruchtig gaat blazen. Nog vreemder is dat de fans (twee van de voeding en 2x outtake) soms juist helemaal niet draaien. Dit lijkt niet echt verband te houden met load en temps. Nu zou je kunnen zeggen dat dat normaal is, maar de rest van het systeem heeft ook koeling nodig (X2 4800+, Passief gekoelde nVidia GF9600GS, 3x hdd Samsung 500 GB (HD501LJ en HD500LJ, die trouwens wel wat brommen) etc., dus ik zou willen dat er een meer constante luchtstroom was. En verder herinner ik me van het begin dat de fans altijd wel (langzaam)draaiden.

Dus mijn vraag is: is er iemand die een (klassieke) Arctic Silentium heeft en kan bevestigen / tegenspreken of dit normaal is? Is er een oplossing voor?

Mijn gedachte was om eventueel de twee outtakes te vervangen door (temp. gestuurde) 80 mm koelers, eigenlijk dezelfde die er al op zitten, maar dan op het moederbord aansluiten. Die van de voeding zijn wat lastiger te vervangen (vanuit de voeding vastgeschroefd, en de voeding zit nogal vast).

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• pinockio
Mijn vraag is dus: moeten die fans altijd (langzaam) draaien of staan ze ook wel eens stil?

Verwijderd

Bij mijn T2 (zelfde serie/ leeftijd) draaien de fans constant. Ik ga er vanuit dat constant draaien normaal is, zeker omdat in mijn kast niet de AC fans zitten die temperatuur gestuurd zijn. Volgens mij heeft de serie vergelijkbare fans mét Temperature Control "TC" als aanduiding midden op de fan staan. Ik hoop niet voor je dat je die fans op je voeding zou moeten vervangen btw onmogelijk hoekje van dit type kasten. Succes je pc cool (én stil!) te houden met AC spul:P

• pinockio
Ah, een reactie! :) (En meteeen je fist post, een goed begin als tweaker...)
Dan weet ik zeker dat er iets goed fout zit... Nu baal ik dus wel, want ik weet bijna zeker dat het de temperatuurgestuurde voeding is die amok maakt... ik zal later een foto posten.
Ik zag ook nogal hoog oplopende temperaturen tijdens een stresstest.

[ Voor 8% gewijzigd door pinockio op 05-12-2007 17:24 ]

Verwijderd

Ik heb meestal weinig toe te voegen aan topics omdat hier bergen "experts" rondhuppelen, maar ja als die het af laten weten ben ik expert genoeg om ff wat te tikken ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mijn Silentium T2 (zelfde harware, ander frontje) heeft sowieso overal temperatuurgestuurde fans, dus het kan prima dat het soms helemaal stilvalt als je erg zuinig bent. Gaan sommige fans overuren maken en andere niet, dan heb je ofwel een airflow issue (het is gewoon niet warm waar de stilstaande fans zijn, omdat de hete lucht daar niet komt), danwel is er iets mis met de sensoren (teveel stof?)

Oslik blyat! Oslik!

• pinockio
Afbeeldingslocatie: http://www.picserver.nl/view_image.php/WBT5YCNV73U7/512

Dit is een detail van de sensor in de voeding. Deze foto heb ik gemaakt door de fans heen zeg maar. Voor de duidelijkheid: ik heb de indruk dat alle fans door deze ene sensor gestuurd worden! De andere fans zijn dus niet onafhankelijk. Bij mijn behuizing is het dus zo dat de fans allemaal draaien (4 stuks) of allemaal niet. Soms draaien ze zacht, soms hard, maar ik wil eigenlijk dat ze constant zacht draaien om airflow te genereren, en harder onder load. Dat is ook het oorspronkelijke gedrag van deze fans.

Nu staan ze dus onder load soms helemaal uit en loopt de coretemp van mijn 7600GS silent op tot rond de 120 graden! Dit is nl. een passief gekoelde videokaart die airflow nodig heeft!

Als je het plaatje goed bekijkt (grotere versie: http://www.picserver.nl/v/WBT5YCNV73U7) dan zie je dat er weinig stof op de sensor zit (hele kast is met stofzuiger en busje lucht bewerkt) maar dat deze misschien niet voldoende contact met de aluminium koelvin maakt. Ik heb al geprobeerd het beugeltje iets te verbuigen maar dat gaat niet.

Misschien maar wat extra koelpasta aanbrengen. Het probleem is dat dit koelpasta is die hard wordt; ik heb alleen gewone voor heatsinks...

Pagina: 1