Ik kan voor 30 euro 2GB memory kopen. So-dimm, 667Mhz. Alleen is het wel ECC en mijn moederbord ondersteunt geen ECC. Kan ik dit geheugen nu toch gebruiken en gebruikt het mb dan gewoon de ECC functionaliteit niet. Of is de kans groot dat het geheugen het niet doet? Moederbord is A6VM Asus (z92VM laptop).
Als het enkel ECC is dan is het geen probleem, in dat geval zal de 9e chip gewoon niet gebruikt worden. Is het ook registered dan zal het neit gaan werken, maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit registered SOdimmen gezien.
Je hebt wss een Pentium-M die DDR2-533 ondersteund. Daar draait hij op CL4. Die DDR2-667 dimm draait bij 667MHz op CL5, vaak draait die dan ook op CL4 wanneer deze op 533MHz loopt. Geeft ook geen problemen verder. Let echter even op of je alptop wel 2GB> ondersteund! Ik weet niet wat er nu in zit (2x 512MB?).
Ja klopt ik heb een Pentium-M. Dus ondanks dat mijn moederbord geen 667 en CL5 ondersteunt en geen ECC kan ik er redelijkerwijs van uit gaan dat dat geheugen toch werkt?
ECC is voor servers veelal, maar dat werkt gewoon. Ik weet niet of je nu wel dualchannel krijgt en het zal misscheinw at trager werken omdat het corruptie voorkomt.
Verder heeft CL4 en CL5 te maken met de timings, het aantal kloktikken dat er nodig is om de data klaar te zetten volgens mij en dat soort dingen.
Op 667MHz is het geheugen gemaakt om op CL5 te lopen. Op 533MHz werkt het echter op CL4. Dat klopt ook wel want het heeft te maken met de accesstimes. Op 533MHz zit er meer tijd tussen de kloktikken omdat je minder per seconde hebt als bij 667MHz. Wanneer je de geheugensnelheid door je timings deelt krijg je de frequentie waarop het geheugen een accesstime van CL1 zou hebben. 1 delen door die snelheid en je krijgt de tijd die je geheugen nodig heeft om een opdracht te verwerken:
667MHz / CL5 = 133MHz
533MHz / CL4 = 133MHz
Jou geheugen gaat op 533MHz lopen ipv 667MHz gok ik zo omdat dat het hoogst ondersteunde snelheid is als ik me niet vergis. Dan zijn ze identiek. Als je wilt weten hoe lang het geheugen over de verwerking doet moet je zelf maar utizoeken
1 / 133MHz = ?? s (= 1 / 133000000 dus eigenlijk)
Verder heeft CL4 en CL5 te maken met de timings, het aantal kloktikken dat er nodig is om de data klaar te zetten volgens mij en dat soort dingen.
Op 667MHz is het geheugen gemaakt om op CL5 te lopen. Op 533MHz werkt het echter op CL4. Dat klopt ook wel want het heeft te maken met de accesstimes. Op 533MHz zit er meer tijd tussen de kloktikken omdat je minder per seconde hebt als bij 667MHz. Wanneer je de geheugensnelheid door je timings deelt krijg je de frequentie waarop het geheugen een accesstime van CL1 zou hebben. 1 delen door die snelheid en je krijgt de tijd die je geheugen nodig heeft om een opdracht te verwerken:
667MHz / CL5 = 133MHz
533MHz / CL4 = 133MHz
Jou geheugen gaat op 533MHz lopen ipv 667MHz gok ik zo omdat dat het hoogst ondersteunde snelheid is als ik me niet vergis. Dan zijn ze identiek. Als je wilt weten hoe lang het geheugen over de verwerking doet moet je zelf maar utizoeken
1 / 133MHz = ?? s (= 1 / 133000000 dus eigenlijk)
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Dus ik loop geen groot risico als ik dergelijk geheugen koop begrijp ik uit je woorden?
Dus ik loop geen groot risico als ik dergelijk geheugen koop begrijp ik uit je woorden?
Nope, zou moeten werken. Ik heb volgens mij vroeger ook wel ECC SSD_Ram naast gewoon SD-RAM gedraait. Misschien kun je nog voor de 100% zekerheid een google doen aangezien ik er verder weinig ervaring mee heb.
Pagina: 1