Aan / Uit schakelaar maken op fan.

Pagina: 1
Acties:
  • 415 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-03 16:33
Ik heb hier een kast waarvan niet alle fans standaard nodig zijn. Het betreft een Coolermaster 690 waarbij de fan achter het moederbord bijvoorbeeld alleen hoeft te draaien bij full-load / benchmarken.

Nu heb ik via de search wel topics gevonden, maar die gaan over schakelaars voor 5-7-9-12Volt maar eigenlijk wil ik ze liever helemaal uit hebben. Ook XtremeSystems ging hier vooral over.

De fans zijn gewoon aangesloten via de 3-pins aansluiting op mijn moederbord (zodat ik ze kan monitoren).

Mijn vragen:

Kan dit uberhaupt? Ik bedoel... is dit niet schadelijk voor het moederbord omdat de stroom eraf / eraan gaat?
En welke draad moet ik hiervoor onderbreken? Want ik wilde gewoon een schakelaar van de Karwei ertussen zetten en deze wegwerken in de kast. Neem aan dat dit de juiste manier is.

[ Voor 12% gewijzigd door Woodsy op 03-12-2007 20:36 ]

• mrfu
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

mrfu

Quis custodiet ipsos custodes?

Zet er gewoon een simpel schakelaartje op, de rode of zwarte draad is prima.
De gele is voor snelheid/temperatuur sensor.

Zal niet schadelijk zijn voor je moederbord, ik trek ze er zo vaak vanaf en ram ze dan weer erop terwijl er gewoon 12v op staat, geen probleem.
Zelfs speedfan of de BIOS sensor output geeft dan de snelheid en temperatuur aan van de fan, voor en na het aan/af sluiten.

Verwijderd

Toch geen über grote schakelaar he!? Heeft Karwei kleine?

Het kan wel gewoon he, rode draad onderbreken.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-03 13:07
Een nette oplossing zou natuurlijk zijn een thermische schakelaar: aan schakelen bij een bepaalde temperatuur :)

• Woodsy
Oke bedankt.

De schakelaar gaat het probleem niet worden, maar kon nergens vinden of een moederbord fan nou "hot-pluggable" is.

Dadelijk is opeens mijn fanheader kapot, of mijn moederbord...

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-03 19:56
Woodsy schreef op maandag 03 december 2007 @ 21:57:
Oke bedankt.

De schakelaar gaat het probleem niet worden, maar kon nergens vinden of een moederbord fan nou "hot-pluggable" is.

Dadelijk is opeens mijn fanheader kapot, of mijn moederbord...
Nog nooit van die term gehoord, maar ik onderbreek de rode draad gewoon, nooit problemen mee gehad :P

• Woodsy
Ja ik bedoel ook wel hot-swap :x.

Dus gewoon aansluiten of ontkoppelen zonder de PC uit te hoeven schakelen.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-03 13:22

mace

Sapere Aude

Hot pluggable is ook wel een redelijk geaccepteerde term.

De reden waarom het vaak minder slim is om kabeltjes te pluggen terwijl de pc aanstaat is omdat je soms verkeerd steekt, of je raakt wat aan met je horloge wat je vergeten bent af te doen ofzo.
Ongeluk zit in een klein hoekje, dus daarom is het niet aan te raden.

Neemt niet weg dat ik het zelf ook wel eens doe. :P

• remco_k
  • Laatst online: 09:05

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Woodsy schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 14:44:
Ja ik bedoel ook wel hot-swap :x.

Dus gewoon aansluiten of ontkoppelen zonder de PC uit te hoeven schakelen.
Dat kan gewoon. Vergeet niet om een fatsoenlijke schakelaar te kopen.
Zoiets b.v. :P

Alles kan stuk.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-03 13:22

mace

Sapere Aude

remco_k schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 14:49:
[...]

Dat kan gewoon. Vergeet niet om een fatsoenlijke schakelaar te kopen.
Zoiets b.v. :P
Is die nog over van tsjernobyl reactor 4 ofzo? 8)7

• Woodsy
MaCe1337 schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 14:46:
Hot pluggable is ook wel een redelijk geaccepteerde term.

De reden waarom het vaak minder slim is om kabeltjes te pluggen terwijl de pc aanstaat is omdat je soms verkeerd steekt, of je raakt wat aan met je horloge wat je vergeten bent af te doen ofzo.
Ongeluk zit in een klein hoekje, dus daarom is het niet aan te raden.

Neemt niet weg dat ik het zelf ook wel eens doe. :P
Klopt, alleen in mijn geval wil ik er dus een schakelaar tussenzetten. Dus hiermee word voorkomen dat ik in de kast ga zitten wroeten. :)

Nog een kleine vraag, als ik verlengdraad haal, maakt de dikte dan niks uit? Dus gewoon pakken wat het beste erop lijkt, of zit er verschil in sterkte? Ik heb niet zovel verstand van elektronica, maar hiermee bedoel ik dus de weerstand (volgens mij).

• remco_k
  • Laatst online: 09:05

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Woodsy schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 16:21:
[...]

Klopt, alleen in mijn geval wil ik er dus een schakelaar tussenzetten. Dus hiermee word voorkomen dat ik in de kast ga zitten wroeten. :)

Nog een kleine vraag, als ik verlengdraad haal, maakt de dikte dan niks uit? Dus gewoon pakken wat het beste erop lijkt, of zit er verschil in sterkte? Ik heb niet zovel verstand van elektronica, maar hiermee bedoel ik dus de weerstand (volgens mij).
Je bedoeld niet de weerstand maar het vermogen/de stroom waar zo'n stukje draad wel (of niet) mee om kan gaan. Stop je er 30 Ampere doorheen, dan zal hij al snel roodgloeiend worden en letterlijk in rook opgaan. Maar je sluit een fan aan die een paar mA (milli Ampere) pakt.

Voor dergelijke laag vermogen/stoom maakt het niet uit wat je pakt.
Neem gewoon wat erop lijkt en je zit goed.
Voor het schakelaartje geld hetzelfde. Het plaatje van m'n vorige post is een model wat misschien honderden Ampere's kan schakelen. Jij wilt enkele mA schakelen, dat lukt met het allerkleinste tuimelschakelaartje van €0,50 die je bij de electronicazaak om de hoek kan kopen:
Afbeeldingslocatie: http://www.explorer-elektronica.nl/Pages/onderdelen/schakelaar10a/schakelaar10a.PNG
Of wipschakelaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.okaphone.nl/product/images/r1945b.jpg

En zo klein als deze zijn, qua vermogen wat ze kunnen schakelen, kan je misschien wel 20 van die fans schakelen.

[ Voor 24% gewijzigd door remco_k op 04-12-2007 16:29 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1