Toon posts:

System crashes bij openen CoreTemp

Pagina: 1
Acties:
  • 643 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een probleem met mijn nieuwe systeem.
Na alles afgelopen week binnen te hebben gekregen, in het weekend in elkaar gezet.

Eenmaal klaar, Vista geïnstalleerd (1e keer).
Ziet er mooi uit, maar 1 ding viel me al gelijk op....in systeem eigenschappen gaf Vista maar 3,82 gb weer van mijn 4gb geheugen. (bootscreen bios 4,1......gb)

Vervolgens gisteren bij vriend van me langs gegaan en systeempje meegenomen.
Na behoorlijk wat problemen op het netwerk (hij had xp prof, verkeer ging ontzettend traag op wirelessN 300mbit) en wat gegoogled te hebben (bleken veel compatibiliteitsproblemen xp en vista te zijn), besloten Vista eraf te gooien en mijn oude XP er weer op te zetten. Eenmaal klaar gelijk geheugen checken wat ie daar weergeeft...damn, nu maar 3,62 gb !!

Omdat ik toch wel benieuwd was wat mijn temps waren een aantal progjes geinstalleerd.
Eerst het meegeleverde Gigabyte Utility...mobo idle 37 graden en cpu idle 30 graden.
Vervolgens speedfan gechecked en zegt ongeveer zelfde.
Omdat ik cpu toch iets sneller wil laten lopen en wat reviews over de q6600 had gelezen, ontdekt dat CoreTemp een beetje het toonaangevend progje is hierin. Die ook maar meteen gedownload.
Maar na het uitpakken en openen van het bestandje (volgens mij opent ie gelijk CoreTemp), krijg ik meteen een harde reboot van het systeem...zonder BSOD of iets dergelijks.
Eenmaal terug in windows nogmaals geprobeerd...maar met zelfde resultaat helaas.

Omdat ik het toch niet kon laten om beetje te clocken...toch even de fsb beetje opgeschroefd.
Van 266 naar 290...moet makkelijk kunnen dacht ik. Uiteraard nog even PCI-E slot vast op 100 mhz gezet en vervolgens gesaved en reboot.
Alleen daar ging het weer fout....hij raakt in een looping voor een keer of 4 en begint vervolgens op standard stock weer te booten. Uiteraard heb ik het daar toen bij gelaten.

Kort opgesomt :

1) van 4 gb geheugen wordt in Vista maar 3,82 gb en in xp prof 3,62 gb weergegeven
2) bij openen van CoreTemp accute harde reboot (alles @stock mode)
3) bij klein beetje opvoeren van fsb in bios (266 naar 290), geraakt ie al in loop bij de bios voor x of 4 en boot vervolgens automatisch @stock

Heeft iemand een idee wat er bij mij aan de hands is ??
Mijn systeemspecs staan hieronder voor als jullie daar vragen over hebben.
Geheugen heb ik uitgekozen aan de hand van de QVL van Gigabyte.

Alvast bedankt voor de moeite....

Edit:

Hmm..dacht dat ie mijn systeemspecs automatisch zou weergeven...bij deze dan.

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Scythe Mugen Infinity | 4 x 1GB Corsair TWIN2X2048-6400C4DHX | Gainward 8800GT 512MB | 1x 150GB Raptor WD1500ADFD & 1x 250GB WD2500KS | Coolermaster CM 690 | 6 x Scythe Minebea 120MM Fan | Zalman ZM600-HP 600 Watt

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2007 19:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm..denk dat ik mijn TopicStart beetje onzurgvuldig heb gekozen 8)7 8)7

Zou deze misschien veranderd mogen worden in

Onstabiel systeem

Alvast bedankt.

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-03 17:12
4gb probleem: Heb je wel een 64 bits OS?

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-02 14:38
Je ziet overclocken alleen als het aanpassen van de FSB? Je weet dat een quadcore + 4 ram reepjes veel van je mobo vraagt? Ik zou als eerste maar eens beginnen om jezelf wat te verdiepen in het overclocken want alleen FSB verhogen klink me riskant.

Voor je CoreTemp probleem, welke versie heb je?

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie voor jullie reactie.

Ten eerste 4 gb issue....ik had hier nog niks van gehoord en lees behoorlijk veel reviews.
Bedankt voor het attenderen hierop...ik begrijp nu dat ik zelfs niet zoveel te klagen heb.
Genoeg posts gezien dat het heel normaal is dat maar 3,2 gb van de 4 gb worden weergegeven.

Wat betreft het overclocken....

Uiteraard heb ik hier al veel over gelezen, anders zou ik er al niet aan beginnen.(maar ben dan ook geen nieuweling op dit gebied)
Tis dan ook geen stap van jewelste waarbij ik de vcore en evt de voltage voor het geheugen hoef op te schroeven. Tevens had ik pci-e en pci slot vastgezet op respectievelijk 100 mhz en 33 mhz.
FSB verhoogt van 266 naar 290 mhz en fsb/geheugen 1 op 1 gezet....

Welke bassistap zie ik dan over het hoofd ?? Dit zou toch al zonder problemen moeten draaien ????

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja...bij het weggetje..

ik gebruik CoreTemp 0.95, heb nu andere versie gebruikt (0.95.4 beta)...en deze start zonder problemen. Valt me alleen op dat deze meteen hele andere waardes weergeeft dan Speedfan/Gigabyte Utility (temps liggen +/- 7 tot graden hoger :? :? :? )
Pagina: 1