Toon posts:

40mm cooler zoveel koelkracht?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen een msi 8600gts 512mb met pasieve koeling. idle was temp volgens riva en atitool 50-52 graden. stress 70+.

nu heb ik als volgt een 40x40mm cooler opgehangen:
Afbeeldingslocatie: http://img152.imageshack.us/img152/6601/dsc00260yp5.jpg

rode pijlen geven aan hoe lucht verplaatsing is.

Ik zag meteen een verandering en binnen 5 minuten was de idle temp 40-41 graden al leuke daling.

daarna met atitool artifacts gescant. de temp was na 15 minuten toch wel stabiel 55 graden.

ik haal de cooler weg en binnen paar minuten is de temp 76 graden en stijgend. ik de cooler weer terug gehangen zoals op de foto en de temp is naar paar minuten weer 55-56 graden.

is dit werkelijkheid of gaat de lucht langs de temp sensor die hierdoor een niet reeel beeld geeft?

want ruim 20 graden eraf halen met zon 40x40mm koelertje is wel leuk.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

't kan best werken (temp sensor zit in de core geloof ik) omdat door het grote koeloppervlak een klein beetje flow al genoeg is om de temperatuur veel te laten dalen.
had je met 76 graden artifacts trouwens? ene GPU moet dat namelijk echt makkelijk met 2 vingers in de neus aan kunnen zonder artifacts.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:41
Tuurlijk zal een 40mm fan beter koelen als hij lucht langs een passief koelelement haalt..

Echter kan de slechte prestatie van de passieve koeling ook een resultaat zijn van slechte airflow, dus de 120mm grotere broer van die 40mm die zijn werk niet goed - kan - doen/doet.

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Het is logisch dat een passieve koeler wel houdt van een fris briesje ;) , dus de temp zou echt wel kunnen kloppen. Maar waar maak je je druk om? 76 graden is nog ruim binnen de grens, en ja, je wou toch een passieve koeler? Dus dan is het imo niet erg logisch om er een fan op te zetten.

www.koopeendroom.nl

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-06 17:15

Cidious

The Bloody Gent

Dat is zeker wel leuk.. maaruh even een tip tussendoor.. maak je pc eens schoon.. die stoffige bende maakt het er niet beter op;) als je alles even weer stofvrij maakt met een luchtcompressor en een stofzuiger. (of kwast en stofzuiger maar duurt langer) dan zul je zien dat de temps nog verder dalen;)

R7 9850X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-07 14:14
Nou, waarschijnlijk zit je temperatuursensor op/in de chip zelf dus dat zal het niet zijn.
Er zit gewoon een passief koelblok op je kaart waar jij nu een aardige airflow aan toe hebt gevoegd. Je moet bedenken dat dit blok is bedoeld om te werken _zonder_ fan. De extra lucht hoeft dus niet erg schokkend te zijn om een groot effect te hebben :) Fijne mod! Gefeliciteerd ;)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
bovendien maakt zon 40x40 wel lawaai. Neem een leuke 80mm of 120mm fan, veel stiller en nog meer luchtverplaatsing!

• sylvestor2
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-06 01:22
Ik heb zelf een sunbeam pci rack recht haaks boven de vga kaart gemonteerd met een 120mm fan.
Zodoende worden alle kaarten gekoeld.

http://www.sunbeamtech.co...HEREVER%20PCI%20RACK.HTML

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:18
Misschien je PC een keer goed schoonmaken met de stofzuiger. CPU fan is ook wel stoffig :P

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-06 09:53

Daywalk3r

Walks at night 2

Mischien ook een idee om dat plaatje aan de achterkant weg te halen boven je videokaart.
Zo kan de warme airflow ook gelijk een beetje naar buiten.

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Verwijderd

Topicstarter
Schoonmaken i know :)

ik weet dat de kaart 76 aan kan. maar ik was beetje aan het proberen en ik kon het moeilijk geloven dat zon 40m koelertje ruim 20 graden eraf kan halen.

Is het nu aan te raden om de kaart beetje te clocken? of niet proberen/doen met een pasieve kaart?

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Ik heb ook een MSI 8600GTS met dezelfde passieve koeling en om heel eerlijk te zijn is de koeling gewoon crap. MSI heeft volgens mij een budget versie van de passieve koeler van hun 7 serie gemaakt en deze op de GeForce 8 gezet omdat deze iets minder stroom verbruikt.
Het ontwerp werkt eigenlijk voor geen meter, wanneer je de fan onder je kaart zou hangen zakken de temps nog iets terwijl de koellichamen welke de warmte zouden moeten afgeven dan nieteens een briesje opvangen.
Pagina: 1