Toon posts:

Probleem Mac vs PC

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Linksys WRT45GL, een pc met 100mbit/s (windows XP) en een Macbook (OS X.5) met N netwerk (maargoed de router gaat tot G, 54Mbit/s).

De snelheid van het internet is op beide compuers maximaal, helemaal goed. Wat niet goed gaat is filesharing en streamen van bestanden. De computers herkennen elkaar wel, je kunt ook zien wat er gedeeld is. Kopieren van elkaar gaat ook goed, maar zeer traag (soms <1 mbit/s).Ik heb ter onderzoek de laptop met een 100mbit/s kabeltje aan de router gehangen, dan gaat het beter,maar er is nog steeds iets vreemds.

Kopieren vanaf de pc naar de macbook kan met 50Mbit/s (draadloos haal ik gemiddeld 20Mbit/s), maar alleen als je vanuit windows bedient! Doe ik hetzelfde vanaf de macbook, gaat het met max 4Mbit/s (1Mbit/s draadloos). Kopieren vanaf de macbook naar pc, bediend vanaf de pc gaat met 24Mbit/s (draadloos 13 Mbit/s), vanuit de macbook met 54Mbit/s (draadloos 20Mbit).

Voor bestanden kopieren is het geen ramp, maar als ik bijvoorbeeld een film die op de pc staat wil streamen op de macbook, gaat dat heel erg haperend, net die ene confguratie die niet goed werkt. En zoveel bandbreedte heeft een divx'je niet nodig.

Kent iemand dit probleem of weet je wat ik kan proberen om er iets aan te doen? Ik vind het sowieso een tegenvallen dat de Linksys maar maximaal 20Mbit/s haalt, of is dat normaal? Hij staat in dezelfde ruimte als de laptop op ongeveer 4 meter afstand. Verderweg of dichterbij maakt niets uit.

Verwijderd

Welke windows heb je? Bij Windows Vista gaat het "filetransferen" wel een stuk trager dan xp heb ik gemerkt.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 13:42:
Welke windows heb je? Bij Windows Vista gaat het "filetransferen" wel een stuk trager dan xp heb ik gemerkt.
Verwijderd schreef op maandag 03 december 2007 @ 17:33:
Ik heb een Linksys WRT45GL, een pc met 100mbit/s (windows XP) en een Macbook (OS X.5) met N netwerk (maargoed de router gaat tot G, 54Mbit/s).
Staat in de eerste regel :)

@ TS: Staan de instellingen van je netwerkkaart wel goed? Full duplex e.d.?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, beide staan op full-duplex. Dat zou ook niet anders kunnen eigenlijk, want het kan wel snel van pc naar Mac, maar alleen dus als je vanaf de pc opdracht geeft. Nog steeds geen idee waar dat door komt.

En nog even over 54Mbit/s, is het normaal dat je zo vlakbij slecht maximaal de helft haalt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 18:30:
Ja, beide staan op full-duplex. Dat zou ook niet anders kunnen eigenlijk, want het kan wel snel van pc naar Mac, maar alleen dus als je vanaf de pc opdracht geeft. Nog steeds geen idee waar dat door komt.

En nog even over 54Mbit/s, is het normaal dat je zo vlakbij slecht maximaal de helft haalt?
Jep, 24 Mbit/s is ongeveer wel de max. Dan mag je zelfs nog niet klagen... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok dat is dan helder ;).

Blijft de vraag wat de mac bezielt om traag te doen. Zou het zo kunnen zijn dat het protocol van de mac dat de pc aanspreekt (of juist van pc als de mac hem aanspreekt) uitermate inefficient is? Aan het soort verbinding ligt het in elk geval niet, zowel bedraad als draadloos is het huilen met de pet op.

Ik zal zo snel mogelijk proberen om met een andere mac te kijken of deze onderling ook hetzelfde probleem hebben.

Verwijderd

Kun je ter test op je windows PC een FTP server opzetten, en dan filetransferen? Dit om te kijken of het fout gaat in het SMB gedeelte op de mac..

?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat werkt. Wat ik wel geprobeerd heb is met direct connect. Beide kanten op haal ik gemiddeld 2,5MB/s (20Mbit/s), wat ik normaal draadloos ook kan halen. Met dc++/ShakesPeer haal ik dus moeiteloos de maximale snelheid (ok, 20 ipv 24 Mbit/s).

Kan ik dan vanuit gaan dat als ik een ftp server op zou zetten, hetzelfde resultaat zou krijgen? File transfer is geen enkel probleem, alleen streamen is nog steeds een crime.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 18:22:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat werkt. Wat ik wel geprobeerd heb is met direct connect. Beide kanten op haal ik gemiddeld 2,5MB/s (20Mbit/s), wat ik normaal draadloos ook kan halen. Met dc++/ShakesPeer haal ik dus moeiteloos de maximale snelheid (ok, 20 ipv 24 Mbit/s).

Kan ik dan vanuit gaan dat als ik een ftp server op zou zetten, hetzelfde resultaat zou krijgen? File transfer is geen enkel probleem, alleen streamen is nog steeds een crime.
Waarschijnlijk "stream" jij die files ook vanaf een share, en gaat het allemaal via SMB vanaf de mac.

Je zou eigenlijk een test uit moeten voeren zonder SMB, ftp bijvoorbeeld zou de makkelijskte zijn.

http://filezilla-project.org/

Daar kun je een gratis FTP server downloaden en op je PC zetten, dan vanaf de mac connecten via ftp (kan zelfs via browser) en dan files transferen.

Btw, welke versie van mac os draai je?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal proberen dit weekend zoiets uit te zoeken.

Ik draai de nieuwste Mac OS X.5.1

Verwijderd

Outerspace schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 13:45:
[...]

[...]

Staat in de eerste regel :)

@ TS: Staan de instellingen van je netwerkkaart wel goed? Full duplex e.d.?
Oh, heb ik dat gemist. :X
Pagina: 1