Ultra ATA CRC Error Count verandert constant

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Hallo, ik hoorde laatst een rare tik uit mijn hardeschijf, en heb toen HDD Health geinstalleerd om de SMART status te checken. (ik had deze tik een aantal maanden geleden ook al, en heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad overigens). Die kan niks zinnigs zeggen over de status van de schijf, maar wel viel op dat iedere keer als ik hem de SMART liet checken, de "Ultra ATA CRC Error Count" verandert, die verandert naar van alles tussen de 50 en de 180, zonder enkele vorm van logica of patroon.

Wat kan er mis zijn? ik heb niet echt zin om een nieuwe schijf te kopen, en aangezien dit probleem al bijna een half jaar is zonder dat ik iets merk in performance of dataverlies lijkt dat me ook niet nodig?

Edit: hij gaat zelfs tot 0, maar ook dan merk ik helemaal niks aan de prestaties

Edit 2: Ook maar even een benchmark gedaan en vergeleken met bechmarks van hetzelfde model hardeschijf van anderen, hij is precies even snel en de toegangstijden zijn zelfs lager.

[ Voor 15% gewijzigd door Jazzle op 03-12-2007 18:28 ]

Verwijderd

Spaarzaam tikken kan gewoon calibratie betekenen voorzover ik weet. Moderne hardeschijven gebruiken foutcorrectie om data te lezen, de pure data die van de koppen komt bevatten teveel fouten. De is dus logisch dat SMART utilities CRC errors noteren en dat opzichzelf betekent niet dat er wat mis is.

Wel kan het zo zijn dat het relatieve niveau van deze errors verband houdt met de kwaliteit van de koppen/platters, dus als er opeens meer dan normaal CRC errors optreden dan kan dat een indicatie zijn voor een falende hardeschijf.

Doe eens een lange test met Ultimate Boot CD (utility van de fabriakant).

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Meestal worden Ultra ATA CRC fouten door een brakke kabel veroorzaakt.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
Persoonlijk zou ik mij er geen zorgen over maken, zoals Enlightenment al aangeeft, is het normaal dat er intern fouten zijn.
De echte CRC prroblemen zoals bv door een slechte kabel of kapotte hd kan je vrij snel traceren. Aangezien fouten normaal random zijn, maak gewoon een heel groot bestand (bv 10GB) en laat een programma de md5 key berekenen, daarna laat je hem de key checken.
Als er dan geen fout zit, mag je wel aannemen dat het goed is :)
(tenzij er bad clusters zijn)

Verwijderd

Twister336 schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 05:02:
Meestal worden Ultra ATA CRC fouten door een brakke kabel veroorzaakt.
Dat zou kunnen, CRC is namelijk foutdetectie geen foutcorrectie (dat is ECC). Maar misschien halen die SMART progjes die termen wel door elkaar. Anyway, een andere kabel proberen zou geen slecht idee zijn, om te kijken of dit vat heeft op het probleem. De test van catfish lijkt mij ook zeer de moeite waard.

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
De test van catfish gedaan, md5's zijn iedere keer netjes hetzelfde :)
Een andere kabel heb ik nog niet geprobeerd, maar lijkt mij dan ook niet nodig?
Pagina: 1