Toon posts:

[XP] blijft hangen in laadscherm. wellicht schijf kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Sinds vandaag heb ik een vreemd probleem. Mijn XP wil namelijk niet meer opstarten.

Specs:
WIndows XP Professional NL met SP2.
Systeem: Intel P4 3.06ghz, Intel Desktop Board D915GAV, 2x512 DDR intern, 2 x 200gb s-ata seagates, verder geen bijzonderheden.

Gisteren prikte ik er 2 512mb dimms bij (ik heb 4 slots voor intern geheugen). Er zaten toen dus 4 dimms in van 512mb per stuk. Allemaal DDR (geen DDR2). Geschakeld volgens het boekje.
Dat werkte prima. Hij herkende het geheugen en er was niets aan de hand.

Toen ik vanmorgen achter de computer wilde gaan zitten, bleek deze opnieuw opgestart. Na het inloggen en het openen van een programma (after effects), liep het hele systeem vast. Niets hielp, behalve een harde reboot. Na die harde reboot kon ik nog 1x inloggen in winxp en liep alles wederom vast. Sindsdien kom ik niet eens meer voorbij het laadscherm van XP. Het balkje beweegt wel maar heel schokkerig en langzaam. Na een uur wachten is er nog steeds niets gebeurd.

Ik heb alle kabels losgetrokken, kaarten opnieuw op het mobo geprikt, schijven opnieuw aangesloten. Opgestart met 1 dimm in het eerste slot (en zo alle vier de dimms getest). Niets werkt. Hij blijft altijd hangen in het laadscherm. Het lijkt wel alsof de schijf vanaf dat punt ook geen geluid meer maakt.
Veilige modus of welke andere optie dan ook werken niet. Hij loopt direct vast op het scherm erna (een zwart scherm met alleen een dash bovenin).

Opstarten vanaf een cd werkt ook niet. Systeemherstel loopt vast en het starten van een nieuwe installatie werkt ook niet. Op het moment dat hij een schijf gaat controleren, loopt alles vast. Onderin het scherm staat dan "bezig met onderzoeken van schijf van 131070 MB, 0 met ID 0 op bus 0 (atapi)...". Vervolgens gebeurt er niets. Betekenen die nulletjes nog iets zorgwekkends?
Dit is overigens extra vreemd omdat die schijf twee partities heeft (nog eentje van 70gb) waar windows op draait en mijn software op staat). Het lijkt wel alsof die niet meer herkend wordt.

Ik heb echt geen enkel idee hoe ik dit kan repareren. Zou de schijf soms kapot zijn?

Alvast bedankt voor de hulp!
Rob

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Probeer dat geheugen eens te testen met memtest en probeer die harde schijf eens uit in een andere PC.

Ik weet niet wat je precies in je systeem hebt zitten, maar zou het kunnen dat de voeding het net niet meer trok na het toevoegen van die twee nieuwe reepjes?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

Topicstarter
De voeding zou het gewoon moeten redden. Het is een nieuwe en een stuk sterker dan de vorige (430W ipv 350W). Het lijkt er op alsof hij de primaire partitie niet meer herkent. Heel vreemd. Ik kan namelijk wel een nieuwe versie van Windows installeren op een andere partitie van dezelfde schijf, alleen start die niet op omdat het niet de primaire partitie is. Heel vaag.
Ik zal morgen eens proberen een nieuwe installatie te maken op een andere schijf en dan de oude schijven over te zetten en opnieuw te formatteren :)

bedankt!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik zie twee mogelijkheden:

1) Een harde schijf die de geest aan het geven is. (zeer waarschijnlijk);
2) Een verkeerd afgesloten harde schijf die nog steeds als actief gemarkeerd is.

In beide gevallen: sluit de HD aan op een andere PC en red wat je kan. Probeer daarna eens een of ander HD-testtool erop uit te voeren. In het geval van 2) volstaat een herinstallatie. In het geval van 2), tja, heb je een nieuwe harde schijf nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik opgestart en getest mbt Ultimate Boot. Wanneer ik checkdisk uitvoer, herkent hij beide partities op de 'kapotte' schrijf, repareert hij een paar dingen (een .tmp file) en zegt vervolgens dat er geen fouten o.i.d. zijn. Het vreemde is dat hij de grootte van beide partities en de bestanden herkent, ik kan er alleen niet bij.
Wanneer ik daarna opnieuw opstart, werkt het nog steeds niet. Inloggen via ntfs4dos werkt maar dan kom ik niet buiten m'n a:/ en kan ik niet naar c: of d: (in dit geval).

Iemand nog tips? :)

bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk heb ik het toch voor elkaar gekregen om weer te kunnen inloggen. Chkdsk heeft iets gerepareerd in de master boot record (althans, die melding kreeg ik) en na allerlei gedoe en probeersels, kan ik nu weer in windows. Ben meteen mijn bestanden aan het backuppen (voor zover ik dat de laatste weken niet gedaan had).

Ik kreeg net ineens een blauw scherm met daarop een melding mbt win32.sys. Iemand dacht dat het te maken zou kunnen hebben met m'n intern geheugen. Ik heb 4x 512mb dimms maar van twee verschillende merken. Hij herkent alles in de bios maar op een of andere manier werken ze niet helemaal normaal. Nu heb ik alleen mijn oude 2x512mb Kingston dimms er nog in zitten en lijkt de computer het iets beter te doen.

Zou het dan toch aan mijn intern geheugen kunnen liggen? Ik heb tussendoor namelijk ook de hele tijd getest met maar 1 dimm in het eerste slot. Dus het moet toch ook wat anders zijn, lijkt me.
Pagina: 1