Branden (lead-in/lead-out) gaat zeeer traag

Pagina: 1
Acties:

• RipItUp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-12-2024
Hallo

Met mijn brander (MSI CDR CR52) duurde het altijd zo'n 3 minuten om een cd te branden. Perfect normale tijd dus, en dit ook zonder bufferproblemen ofzo.

Nu doet hij tegenwoordig erg lastig.
Wanneer ik een .avi bestand ofzo wil branden met Nero (52x), gaat hij eerst naar 5%, dan hangt hij even en hoor ik de cd verschillende malen "upspinnen" en "downspinnen" waarna hij eindelijk met het brandproces begint en ik ook de buffer onderaan bij "track" van 0% naar 98-100% zie gaan.

Na zo'n 2 minuten branden (op dit ogenblik heeft het hele proces al 3 minuten geduurd) komt hij op 100% en waar hij hier vroeger onmiddellijk met de lead-in/lead-out zou beginnen, begint hij weeral te vertragen, versnellen, vertragen versnellen, waarna er na een paar minuten "lead-in/lead-out" komt te staan. Dit proces duurt uiteindelijk wel 10 (!!!) minuten, waardoor het uiteindelijk wel een kwartier duurt om een cd te branden.

Ik heb echt al vanalles geprobeerd. Om te beginnen heb ik volledig Google afgestuimd evenals allerlei fora. Daarna Nero dan maar eens opnieuw geïnstalleerd, brander verwijderd bij apparaatbeheer en computer opnieuw opgestart waardoor hij hem opnieuw installeert, ook heb ik gecheckt of mijn IDE kanalen op DMA en niet op PIO staan (hoewel het me zou verbazen als hier het probleem lag, omdat ik al een jaar probleemloos kon branden zonder hier ooit iets aan te wijzigen), pc open geschroefd en kabeltjes van brander vast geduwd, pc vanbinnen uitgestoft, ander type cd's geprobeerd (Sony en Imation), ...

Iemand een idee wat dit kan zijn? Of is mijn brander gewoon versleten?

Alvast bedankt...

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:44
Je zou nog een andere (nieuwere) firmware erin kunnen flashen en een ander merk cd-r's kunnen proberen, maar k denk dat je beter gewoon een nieuwe brander kan kopen. Als ik het zo bekijk gaat het hier om een cd-writer, terwijl een dvd-writer (die dus ook cd's kan branden) tegenwoordig geen drol meer kost.

• RipItUp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-12-2024
Ja, ik heb de voorbije twee dagen nog enkele dingen geprobeerd. PC eens geformatteerd, brander eruit gehaald en eens geprobeerd te openen zodat ik hem manueel kon reinigen (met natuurlijk de risico's in het achterhoofd, maar ik was het zat).

Ik ben dan maar tot het besef gekomen dat hij gewoon zijn laatste adem aan het uitblazen is en ik denk dat ik dan maar inderdaad een dvd-brander ga vragen als kerstcadeau.

Nu ging het hier inderdaad over een cd-brander, en omdat dit al een oude pc is (AMD Duron 700 Mhz, 576 mb SD ram, GeForce FX 5500) maar hij goed genoeg is voor hetgeen ik hem gebruik (MSN, internet, muziek, films) dacht ik eraan om dan mss toch maar even nog wat centen in het ding te steken.

Alleen vraag ik me af of deze pc wel dvd's zal kunnen gaan afspelen, laat staan branden? Of moet ik me geen zorgen maken en zal hij dit met gemak kunnen trekken? Dat dvd's branden wel wat extra geheugen zal vreten en ik dan ook niet hoef te verwachten dat dit op 16x zal lukken, maar eerder op 4x en misschien met nog veel geluk 8x weet ik wel.

Groeten.

PS: Het hoeft geen duur ding te worden, dus ik dacht dan ook aan een Samsung writer die zo'n 30-35 euro kost?